/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Styresystem ME
Fra : Myns
Vist : 340 gange
50 point
Dato : 04-07-04 20:05

Hej jer kvikke hoveder!!!!!!
Jeg har fået lavet netværk hos en af mine venner. Hoved computeren kører XP og den anden kører ME. Alt fungere som det skal. Computeren med XP har firewall. Hvordan får jeg aktiveret firewall i ME.
Myns

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-04 20:09

Iflg. en Kandubruger "arlet" bør du ha en firewall i stedet for den der følger med XP.
prøv at gå her ind. http://www.arlet.dk/
eller her http://www.spywarefri.dk

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 04-07-04 20:12

Hej Eyvind.
Findes der nogen steder hvor man kan få en freware firewall.
Myns

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 04-07-04 20:16
Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 04-07-04 20:16
Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 04-07-04 20:17

Du skal trykke på Download: Sygate Personal Firewall i bunden af siden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 20:36

Du kan orientere dig lidt om firewalls i denne lidt ældre test
http://www.taenk.dk/tt/2003/tt32/netsikkerhed/skema/

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 04-07-04 23:59

Tak for svaret BjarneD.
Du ved bare alt. Mange tak igen.
Myns

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 07-07-04 17:04

Hej BjarneD.
Er du på nettet. Jeg har meget brug for din gode hjælp. Jeg sidder her hos en ven og laver netværk mellem XP og ME. Det har fungeret, men ikke mere. Vi ved ikke hvad der er sket, kan du ikke hjælpe os. Hvis ikke du vil opgive dit tlf. nr. her, hvad vi godt kan forstå, kan du måske lige ringe til os 5614 6520 eller maile lindavollmer@mail.dk. På forhånd tak. Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 17:28

Hej Myns

Jeg har prøvet det der med mail og det har jeg både gode og dårlige erfaringer med og ringe op vil jeg ikke selv om det er den bedste måde at yde support. Det er simel respekt for tidligere kollegaer.
Jeg vil gerne forsøge i denne tråd, som jo stadig er til fri afbenyttelse, men jeg har ikke ubegrænset tid.
Prøv at fortælle hvad der er sket og hvordan opsætningen er.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 07-07-04 17:52

Hej BjarneD.
Vi har 1 computer med XP og 1 med ME. I XP er der 2 netkort og i ME 1 netkort. De er forbundet med 1 krydset kabel. Kan du fortælle os, hvordan vi skal sætte det op. Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 18:09

Hvis du bruger en IPX/SPX protokol på de netkort der er forbundet med X-kabel skulle de kunne se hinanden, men hvis du skal have lavet noget med fælles Internetopkald skal der oprettes en bridge mellem netkortene, hvilket for mig er uopdyrket område.Du skal huske at dele mapper og du vil forenkle det hele ved at bruge samme arbejdsgruppe.

Du skulle måske fortælle lidt mere om hvordan netværket skal anvendes.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 07-07-04 18:11

Hej BjarneD
Me computeren skal kun bruges til nette og e-mail.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 18:20

Det jeg nævnte før kan ikke laves da det kræver at XP'en skal være Internetmaskine.
Skal der være forbindelse mellem dem hele tiden?
Jeg bryder mig slet ikke om, at man sætter den slags op med et X-kabel.
Jeg bruger selv X-kabel når jeg vil overføre data mellem mine maskiner, men jeg tager kablet ud når jeg er færdig.

Jeg har et netkort i hver maskine og disse er forsynet med både TCP/IP protokol og IPX/SPX protokol.
TCP/IP anvendes til Internet med en DHCP opsætning (aut. søgning af IP) of IPX/SPX bruges til lokalnetværk.
Jeg deler kun mapper på den maskine der ikke er på Internet og kan så kun håndtere filer fra Internet maskinen.

Nu ved jeg ikke hvor meget du forstår, men vi kunne måske begynde her hvis denne løsning kan anvendes.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 07-07-04 18:42

Hej BjarneD.
Jeg begynder helt forfra. Jeg lavet netværk mellem de 2 computere i søndags og det fungerede. Jeg ved ikke hvad der er sket, men nu fungere det ikke. 1 computer har kører Xp og har to netkort. 2 computer kører ME og har 1 netkort, forbundet med krydset kabel. Computer 2 skal kun kunne kører på nette og hvis det kan lade sig gøre sende mail. Jeg ved ikke har der er sket. Computer 1, der går et kabel fra modem til første netkort, og fra 2 netkort et krydset kabel til computer 2' es netkort.
Computerne skal ikke dele mapper.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 19:15

Skal begge kunne gå på nettet? Hvis der er tale om en deling af Internetforbindelse og det må det jo være når de ikke skal dele mapper så skal du stadig kun bruge et netkort på hver, men helt ærligt jeg forstår vist ikke hvad det er du vil.
Det du har lavet er en opsætning hvor du skal have bridge mellem de to netkort på XP'eren, men en helt anden ting er, at hvis du skal have 2 maskiner på Internet skal du have 2 IP adresser til rådighed.
Jeg vil foreslå, at du dropper modellen med 2 netkort i den ene maskine ikke at det ikke kan lade sig gøre, men af en eller anden grund er det meget ustabilt og du vil altid skulle have maskine 1 tændt for at du kan bruge maskine 2. Ikke smart.
Køb en switch eller endnu bedre en router så kan du få noget der duer. Du skal så bruge et ikke krydset kabel mellem maskinerne.
Jeg har aldrig brugt tid på at finde ud af hvorfor det ikke virker ordentligt med dobbelt netkort fordi jeg finder at løsningen er for ufleksibel ikke mindst set i lyset af priserne på hardware, som jo er meget lave.
Se her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=39889
Hvis det er et spørgsmål om, at du absolut vil have den opsætning du har til, at virke så skulle du måske oprette et nyt spørgsmål og få nogen der har gód erfaring med det til at hjælpe. Jeg ved der er en Kandu bruger der gør i den type netværk.
Lad mig lige høre hvad du vil.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 19:32

Den opsærning du beskrev her er meget anderledes end det vi var inde på i det tidligere spørgsmål.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 22:12

Husk lige at tjekke dette for at oprette deling af Internetforbindelse
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 22:12

Husk lige at tjekke dette for at oprette deling af Internetforbindelse
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/