/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
sikkerhed på hjemme-netværk?
Fra : ticka
Vist : 607 gange
50 point
Dato : 04-07-04 10:45

Endelig har jeg fået hjemmenetværket melem vores to puttere til at virke. Min egen (den der hele tiden har haft adgang til nettet) er beskyttet med xp´s firewall og Norton SystemWorks. Computer 2 opretter forbindelse til nettet via routeren. Begge pc-ere indeholder flere delte mapper.
Hvordan beskytter jeg bedst computer 2? Kan jeg på en eller anden måde dele antivirusprogrammet og firewall mellem dem?(Computer 2 kører Win98, Computer 1 XPPro.)
Hvis der kommer virus på computer 2, vil det så have fri adgang til computer 1, eller......
Vejledning søges!!!!!

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 60 point
Dato : 04-07-04 11:13

Du skal beskytte nr. 2 lige så meget som nr.1. Principielt må man ikke installere den samme licens på begge computere, men det gør jeg selv, og garanteret mange andre.
Man behøver jo ikke at registrere sig.
Men beskyt nr.2 som var det nr.1.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-07-04 12:10

Jeg støtter ellebye op. Hver computer skal beskyttes seperat, men på min hovedcomputer har jeg gennem min trådløse router en opsætningsmulighed for at sikre macadresserne på mine 2 andre computere hvorved det er meget svært at hacke dem. De kører med hver sin virusbeskyttelse og seperat firewall. Kobler jeg windows egen indbyggede firewall på mister jeg den trådløse forbindelse!!
Hackning af de 3 computere er derfor næsten umulig, men firewallen beskytter jo ikke mod virus og ormeangreb, derfor seperate enheder.
M.h.t. om virus på den ene computer kan overføres til den anden?! Ja det kan vel lade sig gøre i det øjeblik computerne kan "se" hinanden og der er tale om delte mapper.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 13:03

Du kan jo hente nogen af de udmærkede gratis løsninger der er til rådighed.
AVG antivirus hvor man f. eks godt kan hente opdatering på en anden maskine og opdatere lokalt.
http://www.grisoft.com/us/us_dwnl_free.php

AVAST er eogså en glimrende antivirus mulighed. http://www.avast.com/eng/download/programs/avast_4_home_downloa.html

Agnitum Outpost firewall er glimrende http://www.agnitum.com/download/outpost1.html
og der jo også
Kerio http://www.kerio.com/kpf_download.html

Godkendelse af svar
Fra : ticka

Dato : 04-07-04 20:53

Tak for svaret ellebye. Egentlig bare det jeg ville vide

Jeg har prøvet nogle af de gratis antivirusprogrammer, og nogle er også okay, men efterhånden har jeg vænnet mig så meget til Norton, at jeg nok er blevet en smule fanatisk!!! Udover Norton, bruger jeg spybot og adaware, så jeg må vel igang med at installere på den gamle pc også.