/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel formler
Fra : dbl
Vist : 1643 gange
100 point
Dato : 03-07-04 07:58

Hej!!!

Jeg er igang med at lave et regneark med benzinforbrug (km/l. & Pris pr. kørt. km) men jeg har et problem med 2 formler.

Formel 1: =B9-B8
Der vil jeg gerne have at hvis resultatet er negativt så skal den skrive 0,00

Formel 2: =HVIS(D9=0;0;(C10/D9)
Der vil jeg også have at den skal skrive 0,00 hvis resultatet er negativt

eksempel for den begge:
10,0 skal skrives som 10,0 mens -10,0 skal skrives som 0,00

Nogen der kan hjælpe mig?

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 03-07-04 09:00

Hej

Du ska bruge en hvis formel og "mindre end" og evt. "større end":

=hvis(betingelse;sand;falsk)

Dvs. hvis betingelsen er opfyldt, så udføres handlingen "sand" og hvis den ikke er opfyldt, så udføres handlingen "falsk".

Formel 1 bliver således til:
=hvis(B9-B8<0;0;B9-B8)

Formel 2 bliver således til:
=hvis(D9<0;0;C10/D9)

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 03-07-04 09:08

Lige en rettelse:

Formel 2 bliver således til:
=hvis(D9<=0;0;C10/D9)

Ved at indsætte lighedstegn i formlen, så undgår man division med nul.

Godkendelse af svar
Fra : dbl

Dato : 03-07-04 09:08

Tak for svaret Leo.pedersen.
Det var lige det svar jeg skulle bruge. Men da formel 1 blev "rettet" var det ikke nødvendigt at rette formel 2, der blev det negative tal selv til 0.

Mvh.
dbl