/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Er det harddisken der "tikker"? hjææælp
Fra : christina3018
Vist : 539 gange
80 point
Dato : 02-07-04 11:47

Når jeg tænder for den bærbare begynder harddisken (tror jeg!) at "tikke" helt tosset. Derefter kommer der under "startuppen" følgende besked:

0200 - Failure Fixed Disk

...derefter har jeg kun adgang til BIOS... aner ikke hvad der er galt eller hvad jeg skal gøre ved det, for det kom meget pludseligt.

Det skete for et par dage siden også, men der kunne jeg godt komme ind og bruge windows. Den "frøs" dog fast og jeg genstartede - siden har jeg fået den der besked smidt i hovedt hver gang :(

Håber nogen kan hjælpe!? :)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-07-04 11:55

Hvis ikke strøm- og eller datastik sidder løst så lyder det ikke så godt.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-04 11:57

Ja enten er din harddisk ved at stå af, eller forbindelsen til den.
Prøv at tage harddisken ud, og giv kontakterne i enden en gang WD40 eller Pronto. Og sørg for den kommer godt ind og bliver presset fast.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 02-07-04 12:04

Det er ikke stikkene - dem har jeg tjekket...

Men er det ikke vildt hvis harddisken er ved at stå af, når den kun er 2½år ca?! :S
Tage den ud?! øhh...jeg kan få adgang til 2 grønne printplader?? (aner ikke en skid om sådan noget)

</Christina>

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 02-07-04 12:57

Hvis du ikke kender nogle som kan skrifte harddisken, så er der kun en ting at gøre aut. værksted

mvh
rfh

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 02-07-04 12:58

lille taste fejl:

Hvis du ikke kender nogle som kan skifte harddisken, så er der kun en ting at gøre aut. værksted

mvh
rfh

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 13:10

Hvis du kan tjekke stik på harddisk kan du også skifte den.
Jeg har lige fåe tbyttet en 3 md.gl. harddisk til en stationær, jo det kan godt gå i stykker, men du skal lige være sikker på, at det er din.
Min ACER drillede meget med nøjagtig samme fejl og så var det af med tastaturet (HD sidder under det) og rense forbindelser og den har virket fint siden.
Bærbare er efterhånden blevet så billige og ringe, at rammen ikke kan støtte ordentligt og derfor kan de små tynde stik nemt blive vredet ud af stilling.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 13:11

rammen er ikke RAM, men en stålramme inde bag alt det plastic den e rbygget op af.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-04 14:06

Hvis den kun er 2,5 år har du vel en instruktionsbog?
Nogle harddiske er der 3 års garanti på?
Nogle harddiske tages ud af siden efter åbning af et låg.
Harddiske kan nemt være færdige efter et år, specielt hvis comp. får et lille "slag" medens den kører.
Det var smart hvis du skrev hvilken computer og Windows du bruger?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 02-07-04 15:51

Den er fra IBM og jeg bruger Windows XP prof.
Nej jeg har ikke rigtigt nogle papirer hjemme på computeren, da det var en jeg købte i forbindelse med gymnasiet. Så vi plejer bare skulle aflevere den på skolen hvis der er noget i vejen med det - det hjælper jo bare ikke så meget i ferien :S

Så er harddisken altså ikke de grønne printplader jeg kan åbne indtil på undersiden? ...kigger lige under tasteraturet så, for der er ikke noget på siderne.

Mvh. Christina

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 02-07-04 15:55

BjarneD --> jep...og har ikke haft andet end problemer med den fra IBM! Har haft sendt den ind til nogle special-ibm-folk 2-3 gange for at få lavet skærmen der gik i "gennemsigtig-sort" (altså sort skærm hvor man alligevel kunne ane desktop) :P

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 02-07-04 16:13

...lige en tilføjelse mere: kan ikke finde ud af at tjekke "de invendige" stik... :S så det er kun strømstikket der er tjekket og den er ok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-04 16:26

Harddisken er på størrelse med en lidt aflang diskette og tre gange så tyk og den har to stik i den ene ende - et bredt og et smalt. Det er de to stik som evt. skal skubbes helt på plads.
Eyvind.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 80 point
Dato : 02-07-04 18:30

Kan du finde ud af at løfte tastaturet op?
Der sidder ofte noget plastikdæksel ved skærmens drejebeslag, som kan trækkes af og så kommer der låse eller skruer til syne. Jeg har ikke pillet i nyere IBM'er så jeg gætter.

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 02-07-04 18:45

hehe okay...bare af nysgerrighed, hvad er de grønne printplader så muligvis? :)

Det med tasteraturet...kigger lige efter nogle plastikdæksler - kunne nemlig ikke få den op

Lige lidt nærmere om computeren: så er det en IBM R31

Mvh. Christina

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 19:02

De grønne printplader er bundkort med diverse tilbehør (modem - skærmkort - netkort - lydkort)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-04 23:33

Nu er det jo ikke sikker at det er harddisken der volder problemer, men måske en softwarefejl.
For øvrigt er IBM flinke til at yde telefonsupport.
Her kan du hente 2 disketter til at undersøge computeren med.:
http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=0&q1=IBM+R31&uid=psg1MIGR-41438&loc=da_DK&cs=utf-8&cc=dk&lang=da+en
Men du kan også prøve at lægge din recovery CD i og etabelere computeren som den oprindelig var.
Men hvis du har XP CDèn kan den også reaparere windows uden det går ud over dine andre filer på harddisken.

http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=0&q1=IBM+R31&uid=psg1MIGR-45423&loc=da_DK&cs=utf-8&cc=dk&lang=da+en
http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=0&q1=IBM+R31&uid=psg1MIGR-41187&loc=da_DK&cs=utf-8&cc=dk&lang=da+en
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 03-07-04 02:01

Tror jeg sender comp'en ind til rep. - takker mange gange for hjælpen folkens :D

Mvh Christina

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-04 12:58

Hvis du ikke har fornemmelse for den slags teknik eller kender nogen der har kan det nemt blive det billigste, at lade fagfolk tage over.
Held og lykke med det.
Bjarne

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 03-07-04 18:34

hehe ja tror jeg nemlig også ;)

...hvordan "lukker" man sådan et spørgsmål her?! Så det kommer til besvarede?

Mvh. Christina

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-04 20:18

Du skal acceptere et af indlæggene, som svar og gived et så mange stjerner som du synes det fortjener.
Du har godt nok ikke fået løst dit problem, men det er den eneste måde og du kunne måske så vælge det indlæg, som du syntes bedst om eller hvad du nu kunne bruge af kriterie.

Godkendelse af svar
Fra : christina3018

Dato : 03-07-04 23:01

Tak for svaret BjarneD.

weee en der skriver så man fatter hva der står når det er computer sprog ;) takker!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-04 23:06

Jeg prøver at gøre mit bedste

Nu håber jeg du får din IBM i orden uden at blive ruineret.

Kommentar
Fra : christina3018

Dato : 04-07-04 22:08

hehe :D ...

ja håber jeg også - men garantien dækker endnu har jeg fundet ud af ...weee :P

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 22:12

Så var det godt, at du stoppede. Det luner da altid at man sparer lidt på pengepungen og med en bærbar er det som regel dyrt såh det er jo bare dejligt