/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
fodkoldt
Fra : mingg
Vist : 2046 gange
50 point
Dato : 01-07-04 23:35

er der nogen der ved om der findes et prudukt hvor man kan ligge oven på et eksisterne beton gulv og derefter ligge trægulv ovenpå
jeg tænker på en højisolerende plade eller noget der ligende
det må ikke fylde mere end max 5 cm inc trægulv pga lofthøjden

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 01-07-04 23:38

lægter og flamingo imellem lægterne.
Det er mit umiddelbare bedste bud. Og det billigste.

Peter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-07-04 23:44

Man kan få nogle tynde fiber måtter der er beregnet til at lægge under flydende gulv og jeg brugte i sin tid noget der var lige som hård skumgummi og ca 5 mm tyk også til flydende gulv, men det er begrænset hvor meget det isolerer.
Husk en dampsærre ned mod betongulvet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-07-04 23:45

Øh flamico udvikler vist gasarter ved brand. Men tærrænbats (hårde) kan fås i den tykkelse.
Emesen.

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 01-07-04 23:51

hvad er tærrænbats

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-07-04 23:53

Hårde mineraluldsbats

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 01-07-04 23:58

kan jeg ligge gulvvarmeslanger ovenpå tærrænbats

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 00:05

ja, men der er vist noget med, at det skal gøres på en speciel måde af hensyn til varmefordelingen.
Terrænbatts bruges bl.a til at lægge som underlag for støbning af isoleret betongulv. De er hårde, men ikke hårdere end man kan prikke hul i dem med en finger. Styrken ligger i, at når de er placeret under et materiale der fordeler trykket så kan de bære utroligt meget.
Hvis du vil lægge et gulv der kan tåle gulvvarme skal du vist have mere end bare batts under.
Jeg kender problematikken fra mit tidligere hus fra 1876 hvor der også var begrænset lofthøjde.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 02-07-04 00:09

trægulve udvikler også noget der er giftigt. Lak og lud er heller ikke særligt sundt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 00:09

Måske skulle du lave det ordentligt og få sænket gulvet så der er plads til det hele. Hvis gulvet sænkes under terræn skal der nok støbes både over og under isoleringen, men du kan også støbe og lægge strøer, men skal så sikre ventilation under gulvet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 00:13

Botgaard du tænker vel på spånpladegulv.
Hvad er usundt ved ludbehandling af gulv. Det er jo en mild kalkholdig lud der anvendes og den vaskes mere eller mindre af med god gammeldags ludsæbe (sæbespåner som selv hospitaler anbefaler til sårrensning)
Nu skal vi vel heller ikke se gift alle vegne for så mpå vi have gulv af stampet ler.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-07-04 00:39

Du kan ogs få elektrisk gulvvarme, det er kun nogle millimeter tykke måtter.Billig og bra.
alimak

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 02-07-04 00:42

>Bjarne Tror du ikke også der var noget giftigt i det stampede ler. Man kan få trægulve lakeret med noget ludlak, og det er giftigt. Det ryger jo også hvis et almindeligt trægulv brænder. Og de der moderne gulve, der ligner træ er da også giftige. Det billigste er da at lægge nogle støerere og så noget 50 mm isolering i mellem. Læg strøerne med en lille afstand, så gulvet ikke kan give sig.

Peter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 00:49

Det kunne nok bruges, men der er ikke nogen perfekte løsninger med så lidt plads.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 00:54

Man bruger forresten ludede oliebehandlede trægulve.
Hvis du vil vide hvorfor man ikke uden videre må bruge flamingo, men gerne udf gulve så prøv at lægge en stump af hver i en ovn eller bål så kan du jo både se forskel i røg og hastighed på hvor hurtigt det brænder.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 02-07-04 01:03

ja jeg ved godt at skidtet både brænder hurtigt og at det udvikler en hulens masse røg og at det er giftigt, men så brug dog glasuld eller rockwool. Det er der da masser af plads og det må man da i hvertfald godt bruge og det isolerer også. Der er jo ingen grund til at det koster spidsen af en jetjager, vel?

Peter

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 02-07-04 06:51

Hej.
Vi har i en sportshal brugt et 8 mm underlag under et Junckers 22 mm massivt bøgegulv. Underlaget er i ruller på 2 m bredde, det ligner de der karimat liggeunderlag.
Jeg har sovet på det i en bil, det føltes som om det var flamingo.

Jes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-04 10:39

BjarneD, der er noget jeg undrer mig lidt over i det svar du giver, og i et andet forleden dag: Du skriver at dampspærren skal ned mod betongulvet, men jeg har da lært, at en dampspærre altid skal "ovenpå" isolering, altså længst ind mod det rum der skal isoleres, for at isoleringen ikke skal trække kondensfugt fra rummet. Det er vel ikke anderledes for gulve end for vægge og lofter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 10:54

Jo Dova, der er en væsentlig forskel.
Når du lægger et flydende gulv. altså et gulv der bliver lagt oven på eksisterende gulv af beton så er der ikke isolering på samme måde, som når du isolerer vægge og loft, hvor der er strøer/bjælker/reglar.
Når du har en egentlig isolering med mineraluld skal du have dampspærren mod den varme side eller ovenpå som du skriver, men når du lægger et tyndt flydende gulv mod beton skal dampspærren lægges mod betonen. De tynde plader eller ruller (eller tæpper) der ligger imellem er ikke isolering i den forbindelse, men skal primært støjdæmpe.
I det sidste spørgsmål var det vist noget med beton direkte på jord.
Hvis du lægger lægter som Botgaard foreslår skal damspærren med op og så skulle der gerne være plads til ventilation.
Jeg har sat mig godt ind i emnet dels fordi jeg blev overrasket oven en brugsanvisning og dels fordi jeg nu flere gange har haft lejlighed til at lægge gulv af forskellig art.

Jeg håber ikke at dette sidespring forstyrrer dit spg. Mingg i givet fald, undskyld.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 02-07-04 11:08

N.B.! Det kan godt være at den korrekte betegnelse for det man lægger imellem beton og gulv er fugtspærre i stedet for dampspærre. Jeg er stødt på begge dele.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-04 11:51

Jamen, tak for forklaringen BjarneD, og undskyld til Mingg også herfra,

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 02-07-04 22:55

i behøver ikke give unskyldninger. jeg bliver da bare klogere
problemet er bare at der er ingen sokkel under huset
og skal jeg til at gøre lave det rigtig vil jeg sænke gulvet 20 cm
+10 cm beton +25cm flamingo+10cm grus og så er jeg pludselig 65 cm under nuverne gulvhøjde og så skal jeg til at grave sokkel
så jeg ville godt have en midligtidig løsning

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 23:03

Klart nok, men du behøver ikke nær så meget flamingo, som hvis du brugte terrænbatts. Flamingo har en meget høj isoleringsevne og er rigtigt godt under beton, men du har ret i at det ikke ville kunne gøres uden at lave en støtte til muren. Gulvvarme kan du så godt glemme alt om. Det vil være for dyrt når der ikke er isoleret, men netop gulvet er den bygningsdel der er varmest uden opvarmning og som alligevel kan give kraftige kuldgener på grund af fornemmelsen af træk.
Hvad med sådan noget pabloj beskriver under et laminatgulv og monter så varmepaneler i "fodliste" så varmen ligger så tæt og jævnt fordelt på gulvet som muligt. Det er nok det fornuftigste "fusk" der kan laves.

Godkendelse af svar
Fra : mingg

Dato : 20-10-04 23:01

Tak for svaret BjarneD.