/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Dagpenge-beregning
Fra : jysch
Vist : 2035 gange
100 point
Dato : 01-07-04 21:56

Hej igen venner på Kandu!

Idet jeg henviser til www.kandu.dk/dk/spg/41680 vil jeg høre om I ved om hvis man skal gå længere tilbage end 1 år om så dagpenge satsen bliver lavere.

Jeg ved at man kan gå op til 3 år tilbage for at samle det antal timer som man skal have for at være dagpengeberettiget, men jeg ved ikke om beløbet bliver mindre jo længere man går tilbage.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : return

Dato : 01-07-04 22:14

Efter afsluttet lønmodtagerarbejde:
Beregning af en dagpengesats sker på baggrund af lønindtægten i en periode på 12 uger/3 måneder.
Indtægten med fradrag for AMBI, divideres med enten 60 eller 65 dage, afhængig af beregningsperiodens længde.
Dagpengesatsen udgør som udgangspunkt 90% af den gennemsnitlige daglige arbejdsfortjeneste - dog max. den højeste dagpengesats.
Du skal være opmærksom på, at der er en del betingelser, der skal være opfyldt, før der kan beregnes en dagpengesats. Disse betingelser er forskellige, afhængig af om du tidligere har fået beregnet en dagpengesats eller ej.

Hvis du tidligere har fået beregnet en dagpengesats, forudsætter en beregning af en ny dag-pengesats, at der er gået mindst 1 år siden du sidst fik beregnet en dagpengesats. Hvis der ikke er gået 1 år siden sidste dagpengeberegning skal der udbetales dagpenge med den tidligere beregnede dagpengesats.
Hvis du har skiftet fra fuldtids- til deltidsforsikring eller omvendt, skal der dog beregnes en ny dagpengesats, uanset om der er gået 1 år fra den seneste satsberegning, hvis de øvrige betingelser herfor er opfyldt. Der gælder endvidere særlige regler for nyuddannede. Se næste afsnit.

Efter afsluttet uddannelse:
Hvis du er optaget i en arbejdsløshedskasse som dimittend, kan du først få beregnet en dagpengesats, når der er gået 6 måneder fra dagpengerettens indtræden. Din dagpengeret indtræder 1 måned og 1 dag efter uddannelsens afslutning. Det betyder, at du tidligst kan få foretaget en beregning 7 måneder efter du blev optaget i a-kassen.

Beregningen foretages herefter, når du i perioden fra uddannelsens afslutning til ledighedens indtræden har haft arbejde i 12 ugers/3 måneder med et antal løntimer, der mindst svarer til 2/3 af fuld overens-komstmæssig arbejdstid ( 2/3 af 481 timer = 321 timer). Tilsvarende gælder, hvis du er blevet overflyttet til en arbejdsløshedskasse med dimittendrettigheder på grundlag af en erhvervsmæssig uddannelse.
Der kan således ikke foretages en dagpengeberegning på baggrund af lønarbejde, der ligger forud for uddannelsens afslutning. Derimod vil der kunne foretages en beregning på baggrund af lønarbejde, der er udført, inden du blev optaget i en arbejdsløshedskasse, blot det ligger efter tidspunktet for uddannelsens afslutning.
Indtil du kan få beregnet en dagpengesats, skal du have udbetalt dagpenge med en sats, der svarer til 82 % af den maksimale dagpengesats. Denne sats kaldes for dimittendsatsen

Efter ophør med selvstændig virksomhed:
For at kunne få beregnet en dagpengesats efter ophør med selvstændig virksomhed, skal du kunne dokumentere at der foreligger mindst 3 hele regnskabsår.

Et helt regnskabsår er et regnskabsår, hvor du har drevet selvstændig virksomhed som hovederhverv i 12 fulde måneder.

Du kan dog vælge om du vil have beregnet en sats eller om du vil have mindstesatsen. Kontakt A-kassen, hvis du vil vide mere om mindstesatsen.

Den individuelle sats beregnes ud fra indkomsten fra virksomheden i de 2 bedste af de seneste 5 hele regnskabsår og kun regnskabsår, hvor du har været medlem af en A-kasse.

Der tages udgangspunkt i det skattepligtige overskud i virksomheden - efter de skattemæssige afskrivninger og før fradrag før renteudgifter. Den indkomst, der herefter er tilbage divideres med 260. Det beløb, der således er fremkommet kan du få udbetalt 90 % af i dagpengesats - dog max. den maksimale dagpengesats.

Der kan dog være andre specielle forhold, der kan få indflydelse på, hvordan beregningen af dagpengesatsen skal foretages, f.eks. hvis du har haft drevet virksomheden som aktieselskab eller anpartsselskab. Kontakt A-kassen, hvis dette er tilfældet for at få yderligere oplysninger.

Hvis der ikke foreligger 3 hele regnskabsår, fordi du tidligere har været lønmodtager, du tidligere har drevet en anden virksomhed, du har gennemført en uddannelse eller fordi du tidligere har været på dagpenge, så skal du kontakte A-kassen for at få yderligere oplysninger om, hvor meget du vil kunne få i dagpenge, hvis du bliver ledig.

Kommentar
Fra : return

Dato : 01-07-04 22:16

http://www.sl.dk/frameset.dsp?page=4133&Url=/article.dsp#
håber at du kan bruge det til noget positivt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-04 22:20

Det der sker hvis det er nødvendigt at gå lang tid tilbage for at samle timer, er at det forkorteer den periode du kan få dagpenge, idet dagpengeperioden blliver beregnet frem fra den dato man har talt tilbage til for at opnå timer nok.

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 110 point
Dato : 01-07-04 22:56

Hej jysch

Nej - det har ikke noget med satsberegningen at gøre.
Hvis man er månedslønnet, vil de sidste 3 måneders indtægt blive lagt til grund for satsberegningen. Hvis man er uge- eller 14 dages lønnet, er det de sidste 12 ugers indtægt man bruger.

At tælle timer er så det næste skridt. For i det hele taget at være dagpengeberettiget, skal man have arbejdstimer der svarer til et års fuldtidsarbejde. For at tydeliggøre det lidt, er det det samme som 37 timer pr. uge x 52 uger = 1.924 timer.
Man må tælle disse timer op indenfor en periode på 3 år, men man må dog ikke gå længere tilbage, end den dag man bliver meldt ind i en a-kasse.
Hvis man f.eks. bliver meldt ind i en a-kasse den 1/1-03 og bliver ledig fra den 1/7-04, må man altså tælle timer tilbage til den 1/1-03.

Den sidste "hovedregel" for at være dagpengeberettiget er, at man skal være med i a-kassen i min. 1 år - der er dog andre regler for nyuddannede, værnepligtige osv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-04 23:38

Prøv at se på dene side http://www.adir.dk/extern/SpmSvar/Beregning_af_dagpenge.html
Jeg tror det vil give dig svar på dit spørgsmål.
Hilsen ans

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 02-07-04 08:29

Hey!

Nej satsen bliver ikke lavere, hvis man skal gå op til et år bagud i tid, udgangspunktet er at men beregner på de seneste 12 uger/3 måneder. Har man i denne periode haft meget få arbejdstimer - kan man gå længere tilbage(den såkaldte 2/3 regel). Satsen vil så blive beregnet på den løn der har været for denne periode efter formlen: Løn mv * 0,92 (minus AM-bidrag) * 0,90 (for at finde 90% af lønnen) og divideres så som tidligere nævnt med antal dage i perioden (60 el. 65).

og til dova - NEJ det har man ikke gjort siden 1994 (så vidt jeg husker) hvor man gik fra 2½ års dagpengeret og til det nuværende system med en dagpengeperiode. Nu starter dagpengeperioden på den første dag man begærer dagpenge).

Men som jeg plejer at svare her - ring til din fagforening/A-kasse - de kan med et par klik på skærmen finde dine oplysninger frem og svare dig direkte!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-07-04 08:50

Du kan også gå ind på din fagforenings hjemmeside.
Der finder du masser af information.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 17-07-04 16:23

Tak for svaret Lexi.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 17-07-04 16:51

Selv tak!!