/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
gør store billeder mailvenlige
Fra : dhmoelsted
Vist : 531 gange
100 point
Dato : 01-07-04 12:15

Jeg er ikke stiv i billedbehandling, jeg har dog købt et digitalcamara, det tager nogle aller h. gode billeder , men folk klager over at modtage dem i mail i størrelse 1536 x 2048 eller 1024 x 768, hvorledes gøres de " mailvenlige " altså lidt mindre i størelsen, jeg er meget lidt inde i billedbeh. er der en "nem " måde at klare det på, det gælder forsåvidt også udprintningen, har man et a4 ark kan man så via billedbeh. få dem ud på a4 arket i 10x15 for eks 3 forskellige motiver på samme ark? dette er nok for mig en stor mundfuld at kapere, jeg har regnet med at klippe fotopapiret til i 10x15 og ligge det i printeren og så via beh. udskrive det i den størelse, lyder det helt tosset? nå men jeg håber der vil falde et par guldkorn af jeg kan bruge
tak Hans.

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 01-07-04 12:21

til at formindske billederne kan du bruge JPEG Optimizer - kanon program der "bevarer" kvaliteten
http://www.xat.com/jpeg_optimizer/jpeg_optimizer.shtml

Hvis du har XP kan den udskrive optil 35 billeder på en A-4 side - man vælger selv

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 01-07-04 12:40

Tak til sidal26 er edt ikke et betalingsprogram, eller er jeg blind jeg er ikke så god til engelsk
mvh Hans

Accepteret svar
Fra : sidal26

Modtaget 110 point
Dato : 01-07-04 12:44

Det er gratis
http://www.xat.com/internet_technology/download.html

Jeg tror måske købsversione har flere features men du behøver blot gratis versionen

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 01-07-04 14:10

Tak for svaret sidal26.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 02-07-04 10:49

hej Sidal
jeg kan bare ikke finde ud af det, med at gøre billederne mindre så de kan vedh. en mail og heller ikke i dette af dig foreslåede program, er der ikke en anden måde gerne lidt let, og uprof.
tak Hans

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 02-07-04 12:45

Programmet er ellers let

Når du åbner et billede i programmet har du øverst en linie med muligheder.

Først en OPEN så en SAVE så en PASTE og dernæst den du skal bruge en bar der kan rykkes mod højre eller venstre. Rykker du den mod venstre formindskes billedet og gemmer du dette formindskede billede under et nyt navn, har du både originalbilledet og en kopi der kan mailes.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 02-07-04 17:37

hej sidal igen igen, jeg har prøvet en open såkommer billederne op jeg vælger et , så trykker jeg save, men paste forbliver uaktiv,lys reagerer ikke på tryk, jeg er nok forkert på den men nu er jeg nået så langt vil du have ulejl. med at korrigere mig, for det jeg gør forkert
tak skal du have for hjælpen
venligst Hans.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 05-07-04 16:48

Hej sidal,
Jeg har tilladt mig at fremkomme med et lille råb om hjælp , jvf. ovenstående af 2 juli, håber du ser det og vil svare mig, god sommer
mvh.
Hans

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-07-04 15:30

Lad mig lige blande mig,jeg får jo ingen point alligevel,ha ha.
Som jeg forstår dig er dine mail`s for "store "når du vil sende dem.
Det har ikke noget med størrelsen at gøre,men hvor meget de fylder.
For at gøre en lang historie kort,skal de fylde mindre ca.100Kb er fint til skærmbrug.(og Mail`s)
Og så vidt jeg kan se har du sendt billeder der fylder 10-20 gange så meget 1-2Mb ,det er derfor dine bekendte har brokket sig,du har sikkert også selv lagt mærke til det tager urimelig lang tid at sende dem,og så tager det ligeså lang tid for dem at få dem ned.
Der findes masser af programmer der kan få dem til at fylde mindre,men" Paint Shop Pro" gør det mest elegant,de har som regel en demo i deres blad(Data Tid).
Det er ikke altid "bare lige"når man står med et camera og en computer i hånden,men stil nogle nye spørgsmål,
så skal vi nok få sat tingene på plads.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 08-07-04 16:34

Hej Keldd
Ja den er ved at have feset ind, det du beskriver med " størelse " i kb og mb, jeg er foholdsvis ny på pc omr. og camaraet er lige købt, der er mange der vil hjælpe , mener du ikke jeg kan bruge det af sidal foreslåede program som jeg har inst. jeg kan bare ikke finde ud af det som du kan læse, hvad med de i pc det er en hp a220, med xp er der ikke noget her jag kan bruge, eller jeg har et program der hedder photo filtre kan de ikke bruges, forholdet er nok det at jeg skal på noget pc kursus til efteråret, jeg skal jo også have disse billeder udskrevet i 10x15 størrelse men det kan jeg nok klare via photo filtre, jeg må nok klippe papiret i de rette størrelser, jeg kan ikke finde ud af at placere flere på et a4 ark.
nå jeg takker for du gad kommentere på mit spørgsmål, jeg får et blad der hedder komputer for alle og jeg ser først nu at der er noget der hedder printerskolen på de medsendte cd rom dem har jeg ellers bare puttet i en skuffe
tak for svaret
venligst Hans

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-07-04 14:39

Jo, du kan sagtens bruge det program som sidal foreslår,det virker også fint.
Gå ud i værktøjslinien til venstre,tryk på den lille knytnæve,så får du en box frem,hvor der er en skyder,
brug den til at regulere billedets fyldningsgrad.
Så hvidt jeg husker stå det bare i % og ikke i Mb og Kb,men ligemeget med det,det er til at finde ud af, når du åbner det redigerede billede.Er det stadig ikke omkring de 100Kb,så om igen.
Det er helt fint at gå på et PC Kursus,men sørg nu for, at det er noget du kan bruge til noget,og at du ikke sidder og tæsker i noget langhåret stof,du aldrig får brug for.
Noget at læse:Prøv at kigge på "DigitalFoto" (fotoblad hver måned), der er på CD`en lille "Film"som regel,der viser
forskellige ting der er relateret til billedbehandling.Især de første numre,som du sikkert kan få endnu,var nok noget for dig.
Til sidst burde du også anskaffe dig denne her:"Det Digitale Kamera",den kan nok klare alle dine spørgsmål(det er en bog skulle jeg lige hilse at sige).
Henrik Schurmann,hedder forfatteren,og med billeder og proffesionelle forklaringer på side 155-156-og 157
har han klippet ud i pap for dig ,dine spørgsmål om både print og billeder til mail.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 11-07-04 19:05

tak til Keldd, for din ulejlighed med at geide mig lidt videre i pc. mystikken
hej fra
Hans