/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rust i bil og syn?
Fra : Bragesvej
Vist : 2096 gange
50 point
Dato : 01-07-04 09:35

Hvor må der ikke være rust i bilen,
jeg har bla hørt at skal en bil til syn, må der ikke være rust i skærmkanter, det har jeg da aldrig haft problemer med?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 01-07-04 09:42

Der må ikke "stritte" noget ud som kan være til gene/farligt for forbipasserende.
På selvbærende karrosserier er det meste af bilen medbærende og må derfor ikke være gennemtæret.
Normalt er skærmkanter ikke bærende kan derfor godt godkendes med rust i.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-07-04 10:04

Nogen bilassistenter har en mani med at kassere biler med rust i ikke bærende dele hvis de kan påberåbe sig, at der ved påkørsel af en "blød" traffikant vil ske læsioner på grund af skarpe rustkanter. Kanter behøver ikke at fremstå som skarpe ved inspektionen, men skal bare hve en karakter hvor det er sandsynligt, at de vil blive det ved en let påkørsel og det kan jo nemt ske hvis en skærmkant er meget tæret.

Kommentar
Fra : Zufra

Dato : 01-07-04 21:41

En god regel at gå frem efter er at der må aldrig være rust i bærende dele som vanger, ophæng og tårne, hvor iomd der godt må være overflade rust i alt andet pladeværk.
Hvis der er noget der er gennemtæret, ligegyldigt hvad, så skift det.
Skær altid 5 cm mere af pladen rundt om rust hullet, end hvad der er rustet, på den måde er der altid solidt jern at svejse i.
Gør din undervogn og bremserør ren for undervognsbehandling, så kan du bedre se hvad der skal laves og syns manden kan også bedre se hvad du har lavet og om der evt. er mere rust.

Hvis du følger disse principper, og ellers laver dit arbejde godt, så går din bil sansynligvis nemt gennem syn.

MVH Søren

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 04-07-04 23:36

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-04 23:40

Bragesvej, det må vist være Previaen du har problemer med. De "musker" jo lidt híst og pist

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-09-04 11:38

Ja det er previaen vi snakker om, det meste rust er nu lavet, og ifølge min mek klar til syn der er en genemtæring i inderskærmen (Ved skærmkant) men han siger det ikke har betydning for synet, han siger generalt at det er meget sjæltent at en previa bliver kaseret pga rust, det er mere pga bremserør.