/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Fra videokamera til Powerpoint!??
Fra : akaup
Vist : 822 gange
150 point
Dato : 01-07-04 00:38

Hej!
Skal lave en præsentation, hvor der skal indgå 2 videoklip a ca 2 min.
Jeg har klippene på Hi-8 bånd - og skal altså have dem fra Videokameraet ind i pcén. Hvilket program kan i anbefale - det skal være nemt - evt. med muligved for at undertekste lidt!
Der er lidt baggrundsstøj, der evt. skal fjernes.
Hvilket format skal det gemmes i - Powerpoint skulle gerne kunne afspille klippet "direkte" som en dias!
Umiddelbart ville Powerpoint IKKE afspille avi, mov osv. Laver man et hyperlink til filerne - og dermed afspiller dem i Media Player virker det fint - men en lidt klodset måde at gøre det på!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-07-04 12:27

Jeg ved ikke om dette skulle hjælpe dig. Dog skal der neget udstyr til at rense evt. lyd, så det må du nok se bort fra:

---------------------------------------

Om at tilføje musik, lyde og video

PowerPoint leveres med musik, lyde og video, som du kan afspille under et diasshow. Nogle lyde, f.eks. lyden af en skrivemaskine eller et bifald, findes på værktøjslinjen Animationseffekter. Andre lyde samt musik og video findes i Clip Gallery. Peg på Film og lyde i menuen Indsæt, og klik derefter på Film fra galleri eller Lyd fra galleri for at bruge Clip Gallery. Klik på for at få oplysninger om placering af musik, lyde og video andre steder.

Du kan føje musik, lyde eller video til et dias på det sted, hvor du vil afspille det under et diasshow. Som standard starter lyde og video, når du klikker på det pågældende ikon under et diasshow. Klik på Handlingsindstillinger i menuen Diasshow for at ændre den måde, som lyden starter på, eller tilføje en hyperlink.
Du kan også tilføje animationseffekter og ændre afspilningsindstillinger ved at klikke på Animationsindstillinger i menuen Diasshow. Du kan f.eks. indstille en lyd eller video til automatisk afspilning i en animationssekvens.

Lyde, musik og video indsættes som PowerPoint-objekter. Klik på Objekt i menuen Indsæt, og klik derefter på Medieklip for i stedet at afspille en lyd eller video som Medieafspiller-objekt. Denne metode bruger Medieafspiller, som installeres med Windows, til at afspille lyde eller video. Medieafspiller afspiller multimediefiler og styrer afspilningsenheder, f.eks. CD-afspiller og videoafspiller. Yderligere oplysninger om Medieafspiller finder du i Medieafspiller Hjælp.

Du skal bruge særligt udstyr på computeren for at afspille musik, lyde og video. Du kan markere begge kategorier under Multimedier og Lyd i Windows Kontrolpanel for at finde ud af, hvad der er installeret, og hvilke indstillinger der er i brug.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-07-04 12:30

PS! Den letteste måde er at lave en hyperlink gennem powerpoint til dit videoklip.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 01-07-04 23:18

Ja - ved godt, at det andet er det letteste - men da det skal køre på en "fremmed" maskine - og jeg absolut ikke får forberedelsestid inden jeg skal "på", ville det være rart, at have en ren powerpointpræsentation at vise frem. Jeg tænker på problemer mht. forskellige drev-bogstaver, hvis jeg har præsentationen henholdsvis videofilerne på usbdisk eller cd! Desuden ved jeg jo ikke med sikkerhed om der er en ok medieafspiller på den fremmede maskine.

Mvh. Akaup.
PS: Det drejer sig om et bryllup, hvor jeg sikkert kommer dumpende midt i "maden" og skal lave lidt underholdning.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 150 point
Dato : 02-07-04 00:14

Kan det hele ligge på en cd/dvd kunne du brænde powerpointen som en præsentation, som en begyndelse, så behøver der ikke at være powerpoint på den anden pc.

Men du har alligevel et problem, en musikfil lægger sig ikke i selv powerpoint, men skal lægges som en selvstændig fil ved siden af selve powerpoint-filen, helt det samme gør sig gældende med et filmklip, den skal også ligge som en selvstændig fil.

Men den pc du skal præsentere showet på, kan du ikke få oplysninger om hvilke software der ligger på den?, det er altafgørende, for at du kan afspille filmen, lyddelen vil der næppe være problemer med.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 02-07-04 23:01

>Men du har alligevel et problem, en musikfil lægger sig ikke i selv powerpoint, men skal lægges som en selvstændig fil ved siden af selve powerpoint-filen, helt det samme gør sig gældende med et filmklip, den skal også ligge som en selvstændig fil.

Netop problemet! Dvs. linket kan blive "forkert", hvis cdrom-drevet hedder et andet bogstav end jeg selv har!

Tror jeg vil satse på at tage min egen bærbare med - men synes den er lidt "underlig" mht. dens tv-out! Det er jo grafikkortet, man justerer det med! Hvad med DVI-porten - er den bedre at bruge? Den skal sluttes til en projektor!

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-07-04 08:51

Det var netop derfor ideen, hvis du kunne brænde det hele ned på en cd eller dvd, så betyder drevbetegnelsen ikke noget, da du henter den fil du skal bruge fra cd-en, altså en sti uden drev-betegnelse.
Men det er en god ide at tage din egen bærbare med, så kan du afprøve det hele i forvejen.

Med hensyn til opkopling til en projektor, vil jeg vende tilbage til, min svigersøn har lige købt og opsat een, jeg har selv en gang forelagt et projekt med powerpoint gennem en projektor, men jeg mener at kan huske at man skulle bruge, eller kunne bruge com-porten.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 03-07-04 12:28

Hej akaup

321 Studios DVD X Point kan måske løse dit problem
hvis du har en email kan vi måske snakke lidt mere sammen
mvh 123nu

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-07-04 12:37

Det kommer jo an på om Akarup har dvd ikke?
Og hvad kan det program som powerpoint ikke kan?
123nu, du må være lidt åben her på kandu, hvis vi alle skal lære, nytter det ikke noget med mails mellem spørger og svarerne, det er der ingen der lærer nogen af.

ellebye

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 03-07-04 15:17

Her er noget af det DVD X Point kan

DVD X Point converts your ordinary PowerPoint presentations into exciting Power DVD Movies and saves them on recordable DVDs. DVD X Point movies are truly portable and will play perfectly on any DVD player or PC - it's like PDF for PowerPoint! Never lose important text, graphic, transitional or navigational elements again.

her er et link til hjælp hvis der er noget man lige er i tvivl om
http://forum.321studios.com/?c=13

Og inden du fare i blækhuset igen ellebye kunne du jo ha fundet noget om 321 Studios DVD X Point, istedet for at fortælle mig om hvad jeg skal, da jeg kun gør opmærksom på at programmet findes og nej det er ikke kun til DVD da jeg ikke går ud fra at alle har dvd på deres pc - med hensyn til email var det kun for at være hjælpsom over for Akarup
og alle andre

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 03-07-04 16:10

Hvis dette forum skal være en "videndatabase", så må man også både finde frem og fortælle lidt om de ting/software man finder, ellers er hele formålet med kandu spildt.

9/10 af alle stillede spørgsmål kunne spørgeren selv finde hvis vedkommende ledte, men der er altså nogle der ikke ved hvordan man leder, og mange der gerne ønsker en vejledende tekst før man går i krig med noget, ellers kunne vi alle blot skrive "google", og så ryger hele foremålet med kandu til jorden.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 06-07-04 14:37

Hej Alle!

Efter at have indspillet klippene med Medion Powerproducer - og komprimeret dem til divX var der intet problem med at indsætte dem "direkte" i Powerpoint!
Ved polterabend'et i lørdags blev computeren sat direkte til en projektor vha. DVI uden problemer - så det bliver min egen laptop der kommer med til bryllup

Tak for svarene!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-07-04 17:37

Held og lykke med foretagenet.

Håber det bliver en god overraskelse for brudeparet.

Mvh
Ellebye