/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Printproblem i 2 x LAN - 2 routere, 1 hu~
Fra : leif_olsen
Vist : 269 gange
40 point
Dato : 30-06-04 15:19

Hej folkens, jeg har fået et printerdelings problem... (arghhhhh...)

situation:
2 LAN med hver sin router er forbundet til en hub for at få adgang til printere sat direkte på netværket via hubben. Det ene LAN kører dhcp via router, det andet opererer med faste ip'ere, printerne har også faste ip'ere. Jeg kan ikke pinge nogen af printerne fra LANet med faste ip'ere og dermed jo heller ikke printe :), hvorimod det fint kan lade sig gøre fra det andet LAN.

Indtil videre har jeg klaret problemet ved at have 2 netkort på en maskine, på det LAN med faste ip'ere, hvor et netkort er forbundet direkte til hubben, dermed også til printere + desværre også det andet LAN, og det andet netkort til LANet...men det er en fusker løsning, som jeg gerne vil undgå, af sikkerhedsmæssige årsager.

Pointen er altså at jeg vil have de 2 routere sat til hubben, og printe gennem en tcp/ip port fra den enkelte maskine på LANet istedet for at gå gennem en 'prinserver', som førnævnte maskine har fungeret som.

Er der nogen som har et forslag til løsning af problemet???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-06-04 21:08

Den vil jeg nødig kæmpe med online, men umiddelbart må problemet være, at printerdelingen kun virker på en arbejdsgruppe.
Jeg har aldrig set en opstilling som din. Lidt søgt og ikke noget man ville bruge på firmabasis.
På en eller anden måde bør det kunne lade sig gøre fordi man jo også ville kunne se en printer på et fremmed netværk hvis man ellers fik adgang og det må være i forbindelse med adgang at problemet ligger.
Du skal nok tjekke om den port der skal kommunikere med hubben er blokeret.

Kommentar
Fra : leif_olsen

Dato : 01-07-04 14:44

Hej igen Bjarne, tak for din kommentar
Jeg har efterfølgende prøvet at pille det andet LAN (det med dhcp) fra, men problemet eksisterer fortsat... så forbindelsen nu er: computer --> router --> hub --> printer, alt sammen med faste ip'ere, men jeg kan stadig ikke se eller pinge printerene.... jeg begynder at blive lidt frus... Jeg har før sat printere direkte til en router, uden problemer, og i princippet burde denne opsætning være lignende......

Kommentar
Fra : leif_olsen

Dato : 01-07-04 14:46

NB: Jeg har iøvrigt ikke noget problem med at se computerne på det andet LAN når det er koblet til... blot ikke printerne...
leif

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-07-04 15:32

Det er vist en af de gåder, som kun ihærdighed kan give en løsning på. Normalt kan man jo se printerne, men det må have noget at gøre med den løsning med hubben.
Jeg har reelt kun prøvet løsning med en decideret printerserver på hub eller hvor printeren er installeret på en workstation eller server.
Jeg har set en løsning hvor der var netkort i printeren og jeg går ud fra at det er sådan du kører. Den løsning var på en enklere opsætning.
Good Luck

Kommentar
Fra : leif_olsen

Dato : 01-07-04 17:29

javeljasesåeedeeeettt.....
nogle gange er PCens veje uransagelige....jeg satte en switch ind istedet for hubben og voila så spiller det...???!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-07-04 19:28

Netværkets veje er uransagelige