/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lidt tip til PAF 5
Fra : maya123
Vist : 1045 gange
50 point
Dato : 30-06-04 03:20

Jeg tog PAF 5 ned i går, på svensk og jeg taster på livets lyst.
Selvom jeg næsten forstår alt det svenske, er der altid noget man ikke kan hitte ud af.
Jeg er ikke begyndt at udskrive endnu, men skal til det og jeg vil også gerne have en sammenhængende pæn side på min hjemmeside.
Jeg har søgt i søgefeltet her, men mangler en, helst Dansk hjælpeside med tips og råd, eller en Svensk, så jeg ikke hele tiden skal søge i hjælpefunktionen i selve programmet.
Der er sikkert et par Danskere/Svenskere der har arbejdet med programmet i en årrække, men har de lagt tip på nettet.
Findes det, kender I nogle der er gået lidt i dybden med programmet?

MVH maya

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-04 07:29

Hvad er PAF 5

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 30-06-04 07:46

Det er et slægtsforskningsprogram.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-04 07:53

Hvor kan man hente programmet?
Er det ikke for omfattende vil jeg gerne se på
en ev. oversættelse til dansk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-04 08:03

PS arbejder også med slægtsforskning men ikke på pc.
Det foregår på gammeldags måde med blyant og papir.
Tegner mine efterslægtstavler.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 30-06-04 08:04

Hej Teil
Ikke for at være uhøflig, men det er mit spørgsmål, ik
Men ok, jeg er i godt humør i dag.
Det findes ikke på Dansk, men du kan få det i en svensk udgave og downloade fra:

http://www.ldscatalog.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&categoryId=7000000&langId=-1&parent_category_rn=100069&level=2&bcname=Software%20Downloads%20-%20Free&top=Y&resetCat=N&replBC=subcatlist100069

Hvis du har flere spørgsmål til dit spørgsmål, kan du så ikke være venlig at oprette dit eget spørgsmål, da jeg hele tiden tror, at der er kommet svar til mit spørgsmål.

På forhånd tak og hav en rigtig hyggelig dag, jeg tror det bliver solskin.

Med de venligste hilsner fra maya123

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-06-04 08:07

Du fatter vist ikke ret meget.
Jeg tilbyder at oversætte til dansk.
Men det trækker jeg så tilbage.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 30-06-04 08:09

Jeg gav dig et link, som du bad om og det fik du, så hedder det tak, bare almindelig høflighed.
MVH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 30-06-04 08:16

Jeg kan da også omformulere spørgsmålet til:
Jeg håber fra hjælp fra nogle der kender og har arbejdet med PAF 5, nu eller tidligere.
Jeg har ikke tid til at at vente på at et program på 9,7 MB, skal oversættes først.
Ellers tak for det gode tilbud.

MVH maya123

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-06-04 13:50

Fra denne side, kan du bruge dette ?
Senta

http://www.algonet.se/~stode/infokort.htm

Följande är en beskrivning hur du kan använda förklaringar/förkortningar till datum och namnfält som accepteras av det Svenska PAF programmet.

Märk att då du använder dessa etablerade förklaringar/förkortningar så konverteras de till de rätta när den Amerikanska versionen aktiveras

Svensk PAF * Förkortning* Original * Beskriver * Används i fältet

Omkring *Ung* About* Ungefärligt datum* Datum-Standard

Ungefar *Ung* About* Ungefärligt datum *Datum-Standard

Fore * For * Before * Före visst datum* Datum-Standard

Efter *Eft *After * Efter visst datum * Datum-Standard

Notis *Notis *See Notes * Kontrollera Notis * Datum-Standard

Dod *Dod *Dead * Personen är död * Datum-Standard

Installd * Cancelled * Förordning inställd * Datum-Tempel

Dodfodd * * Stillborn * Död innan födsel * Datum-Tempel

Spadbarn * * Infant * Spädbarn * Datum-Tempel

Annulerad * * Cancelled * Förordningen inställd * Datum-Tempel

Barn * * Child * Död innan 8 år * Datum-Tempel

Utford * * Done, Completed * Förordningen utförd * Datum-Tempel

Avliden * Dod * Personen är avliden * Datum-Tempel

Klarerad * * Cleared * Klarerad förordning * Datum-Tempel

EjKlarerad * * Not Cleared * Ej Klarerad förordning * Datum-Tempel

Beseglaej * * DNS (do not seal) * Besegla ej personen * Datum-Besegling

FoddiForbund * * BIC (born in covenent) * Född i förbundet * Datum-Besegling

EjGift * * Not married * Personen är ej gift * Datum-Gift

När vi har översatt förklaringar/förkortningarna till Datumfälten så har det visat sig att det inte finns någon riktigt bra lösning eftersom man inte kan ha åäö i dessa fält eller ett mellanrum.Vi har dock funnit att det är mer förståeligt än de amerikanska förklaringarna/förkortningarna.

Med dessa koder gäller som övrigt att då den Amerikanska versionen aktiveras finns koderna på deras språk.

Detta är de nya förkortningarna som fungerar med Svensk PAF 2.31 version 1.1 daterad den

17 Feb 1997

Kontrollera om du har den versionen av PAF - annars så kan du hämta en uppdateringsfil på Michaels PAF hemsida. Uppdateringsdisk kan även sändas ut mot distributionskostnad till intresserade. Hör i så fall av er.

Klicka här för att återgå till Huvudmenyn

Webmaster Michael Stode - Senast uppdaterad 1997-12-13

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 30-06-04 14:14

PAF er en forkortelse for "Personal Ancestral File" - et gratis slægtsforskningsprogram fra Mormonerne, og kan downloades i engelsk, spansk, fransk, tysk og portugisisk version fra

http://www.ldscatalog.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&categoryId=7000000&langId=-1&parent_category_rn=100069&level=2&bcname=Software%20Downloads%20-%20Free&top=Y&resetCat=N&replBC=subcatlist100069

men jeg er bange for at Kandu "hakker linket op i flere bidder", så man starter med:

http://www.familysearch.org/Eng/default.asp
hvorfra man kan skifte til "Order/Download Products"
og dernæst:
"Software Downloads - Free"

Derefter kan enhver forsøge sig gratis.

Andre vedrsioner kan som ovenanført måske findes andre steder, og det svenske er nok relativt nemt at oversætte.

Med hensyn til brugen af PAF, så er det længe siden jeg har brugt det, men der findes også andre gratis muligheder på nettet. Et af de bedste i en uafhængig test skulle være Legacy, og en gruppe danskere er ret langt med at oversætte netop dette program til dansk.

http://www.legacy.genealogi-mors.dk/

og seneste version af den danske sprogfil kan hentes her:

http://download.genealogi-mors.dk/legacy_test/

vejledning fremgår på linket, men kort fortalt skal sprogfilen erstatte den medfølgende i den engelske version.

Der mangler fortsat en del, men selve programmet er faktisk ret godt og langt bedre end PAF, og kan godt konkurrere med BK6, og i nogle henseender endda langt overgå.

Jeg skal ikke blande mig yderligere, men jeg opfattede spørgsmålet således at man manglede et godt slægtsforskningsprogram på DANSK, og at dette skulle være GRATIS. Derfor et lille sidespring.

Tak fordi jeg måtte forstyrre, og mine lykønskninger til de som vil oversætte PAF til dansk.
mvh
Varla

Accepteret svar
Fra : J.Oe

Modtaget 50 point
Dato : 01-07-04 08:11

Hej.
Jeg bruger Paf.Når jeg udskriver gør jeg det i bog form, og redigerer i word, (udskriv til fil , og redigere i word , ved at bruge ,søg og erstat de ord som er svensk, ) så får jeg en fin udskrift på dansk, det samme kan gøres med anetavlen.
venligst J.O

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 01-07-04 14:34

Tak for svaret og den gode hjælp til udskrivning, J.Oe.
Jeg takker samtidig både Senta og Varla for gode råd og tip, jeg kan godt bruge siden, senta.
Varla, nu har jeg to slægtforskningsprogrammer liggende, men hvis det går helt galt skifter jeg til Legacy, he he , man må jo prøve sig lidt frem. Tak for tippet.
Jeg ønsker også Teil alt muligt held ved oversættelsen og det var ikke min mening at lyde alt for skrap.
God eftermiddag til alle.
Venlige tanker fra maya