/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
flytning af aquarium
Fra : kohaii
Vist : 536 gange
40 point
Dato : 30-06-04 02:00

Hej

jeg står til at skal flytte hvad gør jeg med med mit aquarium

jeg har et 325l

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-06-04 02:03

Tømmer det for næsten alt vand og tager det med der du skal bo.
alimak

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 30-06-04 04:42

det er vel ikke så´svært tømmer det
fisk sten og planter kan transporteres i poser som da du oprindeligt fik dem fra dyrehandleren brug evt. store fryseposer
til fisk og planter husk vand og maser af luft og ikke for mange fisk pr pose...
mvh fox

Kommentar
Fra : return

Dato : 30-06-04 07:29

Stress i akvariet

Version 2.0

Stress slår fisk ihjel. Stress er når fisken bliver budt på betingelser som den ikke kan tolerere.

Denne artikel handler om hvordan du får gladere, sundere, altså stressfri fisk.

De fleste fisk tåler et miljø som afviger fra forholdene i naturen. Men, dette betyder ikke at de nødvendigvis er lige så sunde eller at de lever så længe som de burde.

Et eksempel: Du holder en fisk i vand som er varmere eller koldere end det er aturligt for den. Konsekvens: Fiskens organer må arbejde hårdere for at holde den i live. Det er i sådanne tilfælde at en fisk får stress, måske i en kritisk grad.

Forøget stress formindsker fiskens forsvar mod sygdomme. Hvis en stresset fisk f.eks. får finneråd eller infektion af parasitter, så har den dårligere muligheder for at komme sig.

En stresset fisk har også ringere muligheder for at formere sig og den når ikke sin naturlige levealder.

Et mindre angreb af stress er ikke nødvendigvis en ulykke. Det kan overvindes, men hvis stress niveauet øges, så falder fiskens evne til at overvinde det. Derfor er det en af dine vigtigste opgaver som akvarist at forebygge stress så tidligt som muligt og det gør du ved at fjerne årsagerne.

Du kan modvirke risiciene, men det er ikke nogen sikkerhed for at dit akvarie er sundt. Men det øger chancerne for at det er det. Mange fiskeholdere praler af, at deres fisk (tilsyneladende) er sunde og raske trods lang tid under (åbenbart) stressende vilkår.

Men, de sidder som regel på en tidsindstillet bombe. Den typiske fortsættelse handler om en fisk der bliver syg, næste afsnit handler om en fisk der bliver syg og så er der en til, der også får det dårligt. En sand kædereaktion.

Hvis nu risiciene for stress er fjernet fra akvariet og det forbliver sundt, så sker den slags ikke. Det kan sammenlignes med et menneske, der spiser sundt, for rigtig motion og tilstrækkelig søvn. Sådan et menneske får også en større modstandskraft mod sygdomme.

Stressens almindeligste årsager

Nogle fiskearter har større modtagelig for stress end andre. Når du anskaffer nye fisk må du på forhånd være klar over hvilke stressfaktorer der er i dit akvarie.

Når du kender dem kan du vælge fisk med den fornødne tolerance. Hvis vandet er hårdt og alkalisk, skal du tilsvarende vælge fisk der har høj tolerance overfor den type vand, eller allerbedst: Vælg fisk der hører hjemme i sådant vand, som f.eks. Malawi cichlider.

En sammensætning af fisk som kræver hårdt vand og fisk som kræver blødt vand er en dårlig sammensætning for begge parter.

Vandets temperatur er også vigtig. Hvis den er for høj eller for lav i forhold til artens krav er det en stressfaktor.

Hvis man tænker sig, eksemplet er lidt teoretisk, men at du holder guldfisk, som næsten koldtvands fisk sammen med varmekrævende fisk, så kan du altså ikke ramme et gennemsnit der passer begge. Derfor hold kun fisk sammen der kræver samme temperatur!

Disse to små eksempler handler om at du ikke kan gå på kompromis og give en gennemsnitsværdi. Den passer ikke nogen af parterne og begge bliver udsat for stress.

Nitrogener, atlså ammoniak, nitrit og nitrat har en høj grad af giftighed. På alle niveauer er de stressfremkaldende.

Følgelig må et sundt akvarie have et tilstrækkeligt biologisk filter, som hurtigt omdanner ammoniak til nitrit og nitrat.

Nitrat er også stressfremkaldende, selvom det er i mindre grad end ammoniak og nitrit. Derfor vil hyppige og regelmæssige vandskift modvirke tilvæksten af nitrat og dermed mindske risikoen for stress.

Surhedsgraden har også betydning. Nogle fisk fortrækker surt vand, andre alkalisk, nogle skal neutral pH og så der (heldigvis) dem som er ligeglade.

Brakvand er også noget du skal tage hensyn til. Hvis en fisk hører hjemme i brakvand skal vandet have et lille tilskud af groft natursalt. Andre arter har absolut ingen tolerancer overfor salt.

Du må kun tilsætte salt, hvis alle akvariets fisk og planter tåler det. De arter, som ikke tåler salt vil med sikkerhed komme til at lide.

Et klassisk eksempel er mollyer. De lever i brakvand, selvom de ikke direkte kræver det. Modsat har vi mange mallearter. De har 0 tolerance overfor salt. En tommelfingregel siger: Ingen skæl, intet salt.

Pladsen i akvariet. Det er også noget der kan fremkalde stress. Nogle fisk klarer sig fint i 37 liter, andre skal have det ti dobbelte. Hvis omgivelserne er for små vil det ikke bare føre til stress, men også til aggressioner fiskene indbyrdes = mere stress.

Pladsen har også betydning for fiskenes leg. Et cichlidepar skal have plads til legen. Der skal være et sted hvor de kan lægge deres æg og danne et territorium for legen. Andre fisk tåles ikke i nærheden. Hvis ikke de har disse muligheder, betyder det ikke bare manglende leg. Det betyder, at disse dyr ikke kan udfolde deres naturlige adfærd og det er stress fremkaldende.

Størrelsesforholdet mellem de forskellige fisk som går sammen er afgørende. De store vil måske jagte og æde de små.

En stor fredelig fisk kan blive stresset af mindre fisk. Hvis den er fredelig og måske lidt sky, så stresser det den, hvis den hele tiden skal være omgivet af en stime livlige småfisk.

Et eksempel: Discus sammen med en stime tigerbarber. Barberne angriber ikke discus, men deres konstante faren frem og tilbage stresser de stille fisk. Det ville svare til at en stilfærdig person, der måske læser og studerer meget, bliver indrulleret i et kollektiv hvor de øvrige beboere konstant holder fest med larmende musik.

Så vidt om stress for denne gang. Stress er uden tvivl noget af det der slår flest fisk ihjel. I version 2.0 af denne artikel kommer vi ind på flere former for stress, ligesom vi ser på nogle af de symptomer som du skal være opmærksom på.

Fisk taler heller ikke samme sprog. Nogle arter signalerer en hakkeorden gennem et helt specifikt kropssprog. Andre arter forstår det ikke. Deres kropssprog bliver tolket som en provokation og følgen bliver konstant ufred.

Nogle fisk lever i stimer. De vil blive meget stressede hvis de går parvis eller alene. Corydoras maller lever i stimer på mindst 6. den vil virkelig være malle alene i verden, hvis den blev budt på måske livslang ensomhed.

At holde 6 forskellige stimefisk i samme akvarie og betegne dette som en ”stime” er en ligeså stor fejl. De vil være forskellige og vil aldrig danne et fællesskab.

Fisk behøver ilt, men ikke i samme mængde. Nogle fisk skal have meget ilt. Dette gælder især fisk fra rivende strømme, medens andre som f.eks. guramier som lever i rismarkernes stillestående vand, ikke skal have ilttilførsel.

Foderet kan give stress. Du skal fodre alsidigt og varieret. Gammelt foder skal i skraldespanden. Det har ingen næringsværdi. Et eksempel på værdiløst foder er flagefoder som har stået i en åben bøtte. Alle de vitaminer, som fabrikanten har tilsat er forsvundet.

Sygdom og medicinering

”Operationen lykkedes, men patienten døde”, denne gamle erfaring gælder også hvis dine fisk bliver syge og du så i den bedste hensigt giver dem medicin.

Medicin mod bakterier, parasitter m.m. kan også dræbe akvariets nyttige bakterier og så har du virkelig et problem, men ikke nok med det de kan også være den rene gift overfor den fisk som den skulle kurere.

Det er ikke alle fisk der tåler den samme medicin. Forkert medicin kan svække patienten og medføre stress = forstærkning af sygdommen og måske dødelig udgang på behandlingen.

Vand som indeholder klorin eller kloramin er giftigt for fiskene. Hvis du er i tvivl så kontakt vandværket. Hvis der er sådanne stoffer i vandet skal det behandles før du hælder det i akvariet.

Stress kan også opstå, hvis vandets værdier pludselig ændres. Inden for visse grænser kan fiskene tilpasse sig ændrede værdier, som f.eks. forkert temperatur eller forkert pH, men pludselige skift er vanskelige at tilpasse sig. Sådanne ændringer stresser. En stabil vandkemi over en lang periode er vigtigt i forebyggelsen af stress.

Sammenfattet er der mange årsager til stress. Når du bevidst formindsker risiciene holder du akvariet sundt.

En fisks risiko for stress varierer med alder, størrelse og art. Generelt gælder det at en stresset fisk er en svækket fisk. Den ser muligvis sund ud så kan den være stresset i en grad, at den bliver syg ved flytning til ændrede vilkår.

Den ustressede fisk vil have et forsvar mod infektioner og den vil meget lettere kunne tilpasse sig til nye vilkår.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-04 08:25

du skal have fanget fiskene og tømt akvariet hvis det er for stort til at du kan transportere det med en smule vand i. Det vigtigste du skal sørge for, er at fiskene ikke bliver udsat for ret store temperaturforskel, for så bliver de let syge. Ligeledes kan det være vigtigt at sørge for en grundig rengøring af bundmateriale, da der ellers kan brede sig giftige affaldsstoffer derfra og ud i vandet.(Det afhænger dog af hvor godt din vand bliver renset om der er meget slam i bunden)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-06-04 09:51

Jeg ville tømme det helt !!!

Rødder/store sten, skurre du med en stiv børste. Planter skylles godt og lægges i plastposer med en smule vand. Fisk lader du gå i en spand med akvarievandet og søg for de får luft evt. via en lille membranpumpe og en pimpsten. Sæt også din termostat i spanden.
Fyld en ekstra spand med akvarie vand. Al grus kasserer du !!! Akvariet rengøres med fosforsyre og vand i blandingen 1/10. Pas lidt på det er skrappe sager. Skyl/spul efter med rent vand.

Umidelbart før flytningen indfanger du fiskene og kommer dem enkeltvis i fryseposer med akvarievandet fra spanden. Der skal være ca. 1/4 luft i posen, når den lukkes af med en knude.
Har du mulighed for det hælder du ekstra akvarienvand fra spandede på dunke (..de skal være HELT rene)

Når du kommer frem og har pladseret akvariet, hvor det skal stå, sørger du for det står i vatter. Nyt grus skylles og kommes i. Læg rødder/store sten på plads og fyld akvariet 2/3. Plant planterne. Pod vandet med dit 'gamle' akvarievand. Sæt pumpe/filter og termostat på plads. Kom fisk i. Lys på.

Nu lader du hele molevitten kører et døgn, hvorefter du fylder akvariet op. Venter et par timer og fodre første gang.

Det er vigtigt at du får noget af det 'gamle' akvarievand med dig, hvis ellers dit akvarie var sundt ? Dette sikre at du får den gavnlige og afballancede bakteriekultur hurtigt i gang i det flyttede akvarie. I modsat fald kan der gå måneder, før ballancen er genoprettet, med algevækst osv.. til følge.

Held og lykke... det skal nok gå

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kohaii

Dato : 30-06-04 10:32

hvorlang tid kan det vand jeg tager med holde sig før det er blevet dårligt?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 40 point
Dato : 30-06-04 11:03

Det er ikke så meget med hvor længe vandetkan holde sig, men af hensyn til fiskene, skal du ordne det hele så hurtigt som muligt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-06-04 18:27

kohaii -> Hvis du giver det lidt luft som ovenfor beskrevet 1 måneds tid ...HØJST !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : kohaii

Dato : 15-09-04 08:08

Tak for svaret dova.
undskyld jeg har glemt at lukke denne tråd men dit svar passede
og jeg har ikke fået unger endnu