/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Gravid og hvad så?
Fra : maria22
Vist : 622 gange
100 point
Dato : 29-06-04 20:41

Hej alle,

Ja, det her er så ret nyt for mig.
Jeg testede mig positiv igår, to streger.- begge ret tydelige!
Jeg er 22 år og dette er min første gravidititet, så jeg er
desværre ret uvidende inden for området. jeg håber i hvert
fald der er nogen her på siden der kan hjæpe mig..:
1. Skal jeg tage testen een gang til for at være helt sikker,
eller skal jeg stole på at jeg ikke er blandt de 1% som ikke
er korrekt?
2. Hvornår skal jeg tage til lægen? Og bestile tid til
skanning?
3. Jeg forstår her på siden, at det er normalt med
menstruationslignende symptomer. Mærker I ligeledes
kvalme allerede?

Mange hilsner fra Maria:)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-04 20:51

Hvis du tror, at du er gravid, så kontakt din læge. Han kan undersøge dig og give dig det rigtige svar.
Kvalme kan man få og det er uanset om man er gravid eller ej.
Mit bedste råd til dig er at du kontakter din læge.
Ingen her på kandu kan fortælle om du er gravid eller ej.
Symptomerne på graviditet er så forskellig som nat og dag.
Da den prøve, som du har foretaget, er positiv, så er det lægen, du skal kontakte.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 29-06-04 20:52

hej Maria..
tillykke med din gravidet..
Jeg kan godt sige jeg misunder dig du og din kæreste går den bedste og dejligste tid i møde nyd det...
Jeg tog selv kun 1 test jeg synes ikke der er nogle grund til at bruge penge på mer end en de er jo ikke helt billige..
Du skal ringe til din læge og fortælle den gode nyhed også vil han / hun spøger dig hvornår du sidst havde din mens også vil han giv dig en tid hvor du lige komme op så i kan få lavet en vanderjournal til dig.
Når du kommet til dit første jordmor besøg vil du blive spurgt hvor du ønsker at føde også vil din jordmor melde det til hospitalet og de vil skrive til dig når tiden til at du skal ringe og bestille tid kommer.
jeg selv blev scannet da jeg var i uge 20...
Jeg havde mange af de der menstruationsligne smerter men havde ingen kvalme over hovede men tror det er meget forskelligt for hvornår folk får kvalme og hvor tidligt i ens gravidet...
Jeg vil ønske dig alt held og lykke med maven..
Knus Louise

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 29-06-04 20:53

Hej Maria22.

Jeg vil foreslå dig at kontakte din læge.
Husk en urinprøve til ham / hende.

Prøv at læse på denne site www.netjordemoderen.dk
der er meget information til dig.

Tiden til scanning klare din kommende jordemoder.
Kvalmen var det første tegn jeg havde på graviditet.

Tillykke med din spirende graviditet.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 29-06-04 21:21

Hej Ans,

Jeg skriver ikke på kandu får at få at vide om jeg er gravid eller ej? Hvorfor tror du det?
En hjemmegraviditets test er ret sikker, 99% og når jeg står i sådan en situation, har jeg selvfølgelig lyst til at tale med andre om det. Folk som kan svare mig på alle de nye spørgsmål jeg har. Jeg er MEGET overbevist om jeg er gravid.
Jeg er usikker på hvorfor du overhovedet svarede på dette spørgsmål?? Er du ude på at gøre mig ked??!!!

Til alle Jer andre, tusind tak for Jeres søde indlæg. Jeg glæder mig meget og jeg vil kontakte min læge. Jeg har dog netop læst at lægen somregel ikke vil lave en ekstra urin test, fordi hjemmetesten er så sikker. Derudover læste jeg, at lægen først vil se een efter 10. uge, men jeg ser frem til at kontakte min læge inden for den nærmeste fremtid:)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-04 21:26

Ja, jeg vender spørgsmålet lidt.

1. Hvis det er en ønsket graviditet.
Så havde jeg kontaktet lægen i stedet for at stille spørgsmålet her. Jeg ville ikke kunne vente på at få svaret.

2. Hvis det er en uønsket graviditet.
Så havde jeg med det samme kontaktet lægen for at høre om evt. abort.

Ergo!
I begge tilfælde ville jeg kontakte min læge.

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 29-06-04 21:36

Få svaret på hvad Ans?? Om man er gravid?? Jeg har taget en test og jeg er gravid.
Tusind tak for din støtte!!!

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 29-06-04 21:41

hej maria..
nogle gange er der bare folk som skal skal komme med mærkelige kommentar..
dem må du bare vælge at over hører...
du skal bare nyde den tilstand du er i snart vil du kunne se maven vokse og mærke liv..
Det er så stort at jeg kan huske som var det i går jeg mærkede min søn sparke første gang inde i min mave og han er nu 16 mdr ¨så det er jo efter hånden noget tid siden....
Knus

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 29-06-04 21:44

Hej Louise,

Tusind tak for dit indlæg. Det er rart der er nogle som "tror" på een herinde:) Ville din læge også først tilse dig efter ca. 8 uger? Det virker som et helvede at skulle vente så længe...:(

Maria

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-04 23:46

Tillykke med det. Nogen får kvalme fra første dag og andre slet ikke. Det er forskelligt. Men der er da ikke noget i vejen for at du kan gå til lægen nu, om ikke andet kan du der få svar på de spørgsmål du måtte have.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 29-06-04 23:56

hjertelig tillykke fra slemmert, håber alt vel.

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 30-06-04 00:07

Hej maria.. synes ikke at der gik så længe inde at jeg kom til lægen men jeg var også 9 uger hende da jeg opdaget at jeg var gravid....
men du kan vil bare ringe og sige du gerne vil ha en tid for lige at være på den sikker side det kan lægen vel ikke forbyde...
lad mig høre fra dig hvordan det går..
knus louise

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-06-04 00:37

Det er jo en kendt sag at der sker nogle hormonforstyrrelser når en kvinde bliver gravid! Det kan bl-a. udmønte sig i i aggresivitet, eller andet for for hidsighed og hurtig på aftrækkeren. Det ser man jo lidt her i spørgsmålet, så jeg vil da benytte lejligheden til at ønske dig tillykke med din graviditet!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-06-04 00:49

Hej Maria

Allerførst vil jeg ønske dig tillykke med din graviditet det er en herlig tid du går i møde

Kvalme kan sagtens komme tidligt i en graviditet, ligesom lysten til underlige sager - og ubehag ved andre ting som du før godt kunne lide .....og som Tedd skriver, hormonforstyrrelser Mht. kvalmen, så er det en rigtig god ide, at have en pakke kiks liggende ved sengen, og så lige snuppe et par stykker inden du står op. Det kan nedsætte kvalmen.

Jeg må så også lige kommenterer Ans kommentar til dig (fordi jeg kender Ans som en seriøs kandu bruger) og set fra min vinkel så har Ans ikke skrevet noget forkert eller anstødende. Du er i tvivl om hvorvidt du skal tage en ekstra prøve eller om du kan stole på resultatet af den første - Ans svarer på det ved at råde dig til at gå til lægen ......jeg tror bare du kom skævt ind på hendes kommentar

Held og lykke fra
Toupie

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 30-06-04 07:23

Hej Maria -

Tillykke med de lykkelige omstændigheder. Jeg ville næsten ønske det var mig selv igen, men jeg har lige fået 2 børn med 16 mdrs. mellemrum, så jeg venter liiiige (hvis der i det hele tages skal komme flere).

Da jeg var gravid sidste gang passede hjemme-graviditetestesten ikke. Den viste negativ selvom jeg var 6-7 uger henne. Jeg skulle til læge dagen efter alligevel og bad dem lave en test, og jo, den var god nok. Det vidste jeg nu godt, for jeg havde allerede ondt i brysterne fra jeg var 3-4 uger henne. Med hensyn til kvalme så led jeg frygteligt af det begge gange og måtte da også langtidssygemeldes, så det håber jeg ikke du får. Første gang prøvede jeg alle trickene med kiks i sengen (skal spises inden man står ud af sengen), mandler i massevis (hjalp heller ikke, men der er nikkel i mandler og jeg har nikkeleksem, så jeg slog ud i stedet for ), tørt brød og hvad jed jeg. Ingen af delene virkede dog på mig. Sidste gang jeg var gravid gik jeg så i en helsekostbutik og købte nogle ingefærpiller, som man iøvrigt også bruger mod køresyge, og DET hjalp. Og det er jo ganske ufarligt. De indeholder så meget koncentreret ingefær, så det er nærmest umuligt at spise sig til samme dosis. De er ikke så dyre (kan ikke lige huske den nøjagtige pris).

Desuden har jeg fundet ud af, at jeg bestemt får kvalme af de vitaminpiller man kan købe i ALDI - også selvom jeg ikke er gravid. Sikker opkastning hver gang! Så dem holdt jeg mig fra.

Husk iøvrigt helst at spise fiskeoliekapsler, (hold dig fra at spise rovfisk, som f.eks. tun, da de indeholder kviksølv i mængder der ikke er godt for fostret), kalk, GraVitamin eller lign. vitaminpiller til gravide. Din læge tjekker også din blodprocent for at se, om du evt. skal have jerntilskud. Hvis du skal dét så HUSK ikke at tage jernpillerne samtidig med kalkpillerne (tag det ene morgen og det andet aften), da virkningen af jernpillerne ellers næsten går tabt.

Hvis du skal føde i Vejle Amt bliver du scannet omkring uge 18. (husk at få et billede med af scanningen) Jeg har f.eks. sat mit i en ramme sammen med graviditetstesten og forskellige andre ting der har med graviditeten og fødslen at gøre og den synes alle er sjov at kigge på.

Du kan tilmelde dig forskellige mødregruppefora på www.voresborn.dk, som er en knaldgod hjemmeside til gravide. Ligeledes er der www.netdoktor.dk og www.mama.dk, www.libero.dk (få gratis bleprøver) www.pampers.dk (samme), www.beauvais.dk (gratis madprøver) www.nestle.dk (samme) www.macdonalds.dk (gratis fødselsdags-madkuponer). Hvis du mangler noget bestemt på nettet så spørg endelig, jeg ved, hvor du finder det meste omhandlende graviditet og børn.

Mange hilsener fra Rosekamp

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 30-06-04 08:51

Tak for alle Jeres flinke indlæg. Jeg har tilmeldt mig forskellige grupper herinde, så jeg kan snakke med andre, som også har termin samtidigt med mig:)
Jeg har her til morgen næsten ikke kvalme:)
Jeg forsøger at kontakte min læge i øjeblikket og ser frem til at hun forhåbentligt vil se mig snart...Øv klinikken er lukket for idag!! Jeg har simpelt hen SÅ mange spørgsmål.
Hvornår fortalte I jeres omgivelser om graviditeten? Ventede I de der tre måneder?
Jeg har ofte været i debatter, og har ikke tidligere været ude for at have problemer med Ans. Jeg blev meget ked, da hun gjorde mig usikker på, om jeg overhovedet var gravid. Det ville være en stor skuffelse hvis jeg ikke var.
Derudover var hun i tvivl om det var en uønsket graviditet, jeg synes ellers det har fremgået rimeligt klart, at jeg ønsker barnet når jeg vil til skanning...

Maria

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-04 13:07

Maria22

Mit indlæg var på ingen måde udtryk for at fornærme dig. Det er ikke altid så ligetil at skrive det man mener, så en anden person, som man ikke kender, forstår meningen.
Da jeg 1. gang blev konstateret gravid, jeg havde afleveret en test på apoteket, blev jeg så glad, at jeg med det samme kontaktede min læge. Jeg ville jo gerne have endnu en bekræftelse, fra en professionel!!!!!
Ja, jeg var gravid og nu kunne jeg glæde mig rigtigt, for lægen sagde at alt var normalt. Jeg fik min "vandrejournal" og nu kunne jeg se frem til den og den dato, hvor jeg enten skulle til læge eller jordemoder.
Derfor anbefalede jeg dig at kontakte din læge.
Igen vil jeg sige at en graviditet er ligeså forskellig som nat og dag. Vi reagerer ikke på samme måde. Du vil helt sikkert møde andre, der har det, som du har det, mens andre ikke kan nikke genkendende til det du siger.
Vi reagerer så forskelligt.
Jeg vil da ønske dig tillykke med din graviditet. Der er intet så dejligt, som at blive mor.
Her er en side om "vandrejournalen" http://www.sst.dk/publ/materialer/gravid/clean.htm

At jeg først svarer nu skyldes at hotmail har været ude af funktion, så jeg har ikke modtaget mails.

Maria jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 01-07-04 15:45

Hej Ans,

Tak for du skrev tilbage til mig:) Jeg er ked af vi kom skævt ind på hinanden, af en eller anden årsag må jeg have læst dit indlæg forkert. Det undskylder jeg.
Jeg har idag fået tid til min læge, jeg skal derop på mandag. Jeg kan slet ikke vente:)
Jeg kan slet ikke forestille mig andet end at jeg er gravid. Jeg har kvalme og jeg er træt hele tiden....:(
Men jeg ser frem til at lægen kan konstatere det samme:)

Mange hilsner

Maria

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-04 16:37

Hej Maria

Så er der kun 4 dage til, at du skal til lægen, Hvor dejligt, men for dig er ventetiden lang (øv øv).
Håber på, at lægen kan give dig det samme positive resultat, som prøven viste.
Jeg var selv en af dem, der ikke på noget tidspunkt havde kvalme, hvilket jeg er glad for. Tiden fremover kan være svær, det samme for tiden efter fødslen. Men, der er intet så dejligt, som at se ens egen baby ligge og sove. Man glemmer, de til tider ubehagelige tidspunkter, hvor man skal være der for barnets skyld. For slet ikke at tale om, når den lille ny "smiler" til en. Ja så smelter man bare.
Håber på, at du giver lyd fra dig på mandag, efter du har været hos lægen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 05-07-04 14:27

Så har jeg været til lægen:)
Og hun kunne kun bekræfte at jeg var gravid. Vi starter vandrejournalen på onsdag:)
Hvor længe ventede I med at fortælle hele verden den gode nyhed?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 14:38

Da det først var bekræftet hos lægen fortalte jeg nyheden til familie og venner med det samme.
Og hvor længe ventede du selv??????? *ggg* Ved vi (brugerne på kandu) det før resten af verden?

Jeg kan godt forstå din glæde, nu tør jeg godt ønske

Hilsen ans

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 05-07-04 14:40

Ja, jeg har kun fortalt det til min veninde og til Jer. Endnu ikke til forældre og svigerforældre. Jeg ved ikke om jeg skal vente de der tre måneder...?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-04 14:50

maria22

Hvis du fortæller det til dine egne forældre/svigerforældre tror du så ikke de vil blive glade?
Måske vil de bedre kunne forstå dine humørsvingninger og hvad der ellers vil komme.

Vil din mor ikke blive glad for at du er gravid? Jeg kender jo ikke til familielivet hos dig.

Hvis du er bange for at der skal ske noget med graviditetet, vil jeg da mene at det ville være et plus at have fortalt det til min mor/svigermor. De vil så kunne give dig den støtte, som du har brug for.

Jeg håber på det bedste for dig, din graviditet og fremtidige familieforøgelse.

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 05-07-04 15:26

Tak:)

Jeg troede alle først fortalte om graviditeten efter de tre måneder var overstået. Jeg ved ikke hvordan familen vil tage det for at være ærlig. Der vil nok komme nugle kommentarer om min alder (22) og om min fremtid. Men jeg håber de bliver glade.

Tak for støtten

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 05-07-04 18:39

hej maria..
tillykke med at du nu har været ved læge og fået det sidste ord for at du har liv i maven...
jeg fortalte det til mine forælder og svigerforælder da jeg var 10 uger hende men opdaget det også først da jeg var 9 uger hende....
Jeg tror ikke jeg ville kunne vente med at fortælle min fam at jeg var gravid..
Jeg var selv 22 da jeg fik min søn og har ikke på noget tidspunkt fået nogle negative kommentar til min alder...
- men skulle der komme noget så luk det ude du ved jo selv bedst om du er klar til at få et barn og det må jo være det vigtigste og ikke hvad ander synes..
Der er også folk på 30 år so måske skulle have ventede med at få børn..
og man er 22 eller 30 år gør ingen forskeld på om man bliver en god mor...
knus Louise

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 06-07-04 09:51

Hej Louise,

Mange tak for din kommentar. Jeg regner heller ikke med vi kan vente alle tre måneder indtil vi fortæller familien det. Min mor fylder 50 senere i denne måned, og hvis jeg holder tale kunne jeg jo lige nævne det der:) Det overvejer jeg lidt:)
Jeg håber heller ikke der kommer kommentarer om min alder. Selvom jeg meget gerne vil lukke det ude, er det ikke rart hvis der ikke er samme glæde at spore som hos mig. Jeg vil jo gerne have de hopper op og ned af glæde:) Ligesom vi selv gjorde:)

Maria

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-04 20:42

maria22

Mødre og fædre skal altid lige have tid til at "sluge" pillen. Fra mødrenes side vil der blive tænkt på det fremtidige ansvar, tid og "besvær" og passede tidspunktet nu også lige. Ja de glemmer måske hvordan det var for dem selv, da de var i den situation, som du/I er i nu.

Fra fædrenes side "hvem har dog gjort det ved min datter" I de fleste tilfælde vil man altid være fars pige. Ingen skal gøre min pige fortræd.

Min nevø blev far for et år siden. Min svoger var ikke interesseret i at blive farfar, men hvem er det, der i dag sidder med det lille vidunder på skødet. Ja det er såmænd farfar. Ingen skal gøre hende fortræd.

Min søster (farmor) er nu så glad for sit lille barnebarn, men der skulle lige sluges en pille først.

Hvis du vil fortælle din mor det på hendes fødselsdag, ville jeg nok vælge et tidspunkt lidt tidligere på dagen, før alle gæsterne er samlet. Du kan ikke vide hvordan hun vil tage det. Hvis nu glæden fra hendes side er lidt tilbageholdende, så skal hun lige nå at sluge pillen. Om aftenen vil hun med glæde fortælle gæsterne at hun skal være mormor.

Ja, jeg kender jo ikke dig og din familie, så det er kun ment, som et venligt råd med forbehold.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Karina2gang

Dato : 09-07-04 22:37

Hejsa Maria.
Det er meget forskelligt, hvor længe man venter, jeg selv er nu i 11 uge, og vi skal fortælle det til mine svigerforældre næste uge. Det er meget svært at holde tæt, og det gør da bestemt heller ikke noget, man lige kommer ud med det ad sidebenene, det er jo en KÆMPE nyhed. *ss*
Hjertelig tillykke, håber du får en smadder god graviditet.

Knus fra Karina af.