/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
skærmen hyler :S
Fra : thbala
Vist : 506 gange
50 point
Dato : 29-06-04 10:30

når min skærm sættes til en opløsning på 1024*768 og med opdateringshastighed på 75 Hz virker den fint, men sættes opdateringshastigheden op til 85 Hz begynder den at hyle med en meget høj tone der ikke er til at holde ud :S

jeg kan nok godt overleve med 75 Hz - er bare nysgerrig efter at vide hvorfor den ikke kan sættes til 85 Hz. Det virkede nemlig uden problemer det første år...
har husket at krydse af så den ikke viser instillinger skærmen ikke kan tåle!

mvh Thbala

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 60 point
Dato : 29-06-04 10:58

Det er højspøndingskondensatoren, der hyler, den går i selvsving.
højspænding er kun for folk der ved noget om det. (spændingen er MEGET HØJ).
men ellers vil det (måske), kunne afhjælpes med en udskiftning af denne 'slidte' kondensator.
om det kun er en generende lyd, eller om det på længere sigt gør noget ved din skærm ,
kan jeg ikke svare dig på, men hold dig til 75Hz da det ellers nok vil bliver være med tiden.
jeg kan forestille mig at en el-nørd fra lokal-avisen vil kunne ordne den for dig for omkring 3-500 kr.
Hvis det var mig ville jeg bruge den som den er og i stedet, langsomt begynde at tænke på ny skærm.

Når at den hyler, så giv den nogle små rappe dask på kassen, det vil sjældnde gange få det til at stoppe,
men det er tilbage næste gang at du tænder den.

Mvh. Natmaden

Godkendelse af svar
Fra : thbala

Dato : 14-07-04 14:55

Tak for svaret natmaden.