/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
barbering.
Fra : a_krogsh
Vist : 3404 gange
100 point
Dato : 28-06-04 16:10

hej nogle gange jeg barberer mig får jeg nogle røde knupper på halsen. nogle der ved hved hvad jeg kan gøre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-04 16:12

Hvis du barberer dig elektrisk så skift til en skraber.
Det løser problemet med friktionsvarme.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 28-06-04 16:13

Du har bare en sart hud. Du kan ikke gøre meget ved det, men prøv at smøre lidt creme på efter barbering, det kan måske hjælpe.
Torben

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 28-06-04 16:16

enig med Teil..
jeg døjer selv meget med det..
Junior

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 28-06-04 16:19

Hvis du barberer mod hårene, bør du lade være med det - det vil helt sikkert også hjælpe.

Kommentar
Fra : 888

Dato : 28-06-04 16:49

Det er bedst at barbere sig efter et varmt bad-det er mere skånsomt......mener det er Gillette der laver en after shave balm ( eller noget i den retning ) som skulle være ret god at smøre på bagefter.... det er en lille hård hvid flaske... Held og lykke

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-06-04 16:51

Det er rigtigt at en skraber formindsker problemet, jeg har erfaret at det også er bedre at barbere sig ofte, og desuden har jeg tildels afhjulpet problemet ved at bruge Gel i stedet for barberskum, og også aftershave af en lidt bedre (læs: dyrere) kvalitet.
Det vil givet også hjælpe ikke at barbere mod hårene, men når nu vi ønsker at være rigtig glatbarberet, så ..... (det mener HUN også) - men helt væk er det ikke !
mvh Benny

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 28-06-04 17:32

Hej alle!

Jeg har erfaring med det modsatte m.h.t. barbermaskine.

D.v.s. at jeg har i mange år benyttet elektrisk barbermaskine - når / hvis jeg prøver at barbere mig med skraber får mange udslet og svien selvom jeg kun barberer mig med hårene.

Jeg vil anbefale ved brug af elektrisk barbermaskine, at huden skal være helt tør før barbering. Endvidere skifter jeg med aftershave og hvis / når jeg føler, at min hud er for træls - så bruger jeg Nivea after shave, der er en mild og behalig balsam.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-06-04 21:55

Det kunne goså være en god idé at bruge rensemiddel til huden, som fjerner urenheder i porrerne.

Det er ihvertfald vigtigt, at rengøre skraber/barbermaskine ordentligt, så man ikke får "skægpest".

Og ikke lade flere bruge samme skraber/barbermaskine!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-06-04 22:24

Hvorfor så kompliseret??
Lad være med at barbere dig, det hjælper 100% sikkert

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-06-04 23:45

Njah, der er også nogle, der ikke kan tåle at have skæg.

Lad os håbe, at de alligevel har humoristisk sans

Munter hilsen
Hanne

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-06-04 23:53

hejsa har fundet dette her på nettet

måske det kan hjælpe

Jeg er 35 år og mand. Jeg har aldrig tidligere lidt af overfølsomhed/allergi. Ingen i familien har allergiske lidelser. For 3 uger siden opstod der efter barbering med skraber, et kraftigt angreb af røde knopper, der mest af alt kunne ligne myggestik i form og størrelse. Angrebet var hovedsageligt koncentreret omkring halsen fra kindben og nedefter. De mange røde knopper kløede voldsomt - ja, faktisk som myggestik. Knopperne kom ca. 10 timer efter barbering og jeg forbandt dette med hinanden. Jeg havde brugt en barberskum, der havde stået meget længe i mit skab. Det mest uheldige var at det hele skete samme dag familien skulle på bilferie. Så dagen efter, hvor jeg tillige havde hovedpine, rettede jeg henvendelse til et tysk apotek, hvor det eneste jeg kunne få var en salve af mærket Soventol. Jeg har ingen ide om det hjalp, men tilsammen med at jeg i 5 dage undlod barbering forsvandt knopperne lidt efter lidt. Herefter barberede jeg mig igen og ca. 2 dage efter opstod der et fornyet, men meget mindre angreb. Dog stadigt meget kløende. Jeg anvendte igen ovennævnte salve og angrebet forsvandt efter en enkelt dag. Denne gang var det koncentreret på den ene side af halsen og i skægkanten.
Jeg skal oplyse at jeg siden lod mit skæg vokse, men at der stadigt er enkelte knopper. Jeg har aldrig ved barbering brugt andet en almindelig håndsæbe. Jeg har uden held forsøgt at få tid hos hudlæge, men til dato uden resultat. Det er ubehageligt at gå med og jeg har da også som politiassistent et job med en vis kundekontakt, hvorfor jeg meget gerne vil dette problem til livs.

SVAR:

Det lyder som et tilfælde af skægpest (latin: sycosis barbae). Skægpest er betændelse i hårsækkene i skægområdet. Sygdommen forårsages oftest af stafylokok-bakterier. Sygdomstegnene er som du beskriver dem med røde, ofte kløende knopper eller udslet, der ligner bumser. Lidelsen har tit et kronisk forløb med gentagne udbrud, der kommer ved barbering. Derfor anbefales det også, at man anvender en elektrisk barbermaskine frem for en skraber. Den elektriske barbermaskine er mere skånsom, og den laver ikke rifter eller små sår i huden, som kan danne indgangsport for bakterier. Ved anvendelse af skraber kan der sætte sig bakterier i barberbladene. Hvis din skægvækst er af en sådan karakter, at du foretrækker en skraber, må du skifte barberblade ofte, evt. overveje at beholde skægget. Vær ligeledes omhyggelig med vask af ansigt et par gange om dagen med en mild sæbe og brug separat håndklæde til ansigtet. Behandling: Ved lette angreb kan symptomerne afhjælpes ved at rense huden med klorhexidinopløsning eller evt. for en kort periode at anvende et antibiotikum til lokalbehandling, f.eks. Dalacin-liniment. Ved svære tilfælde kan tablet-behandling med antibiotika blive nødvendig. Andre mulige årsager er svampeinfektion i skægområdet eller seboroisk dermatitis. Ved sidstnævnte lidelse vil der være skæl og eksemforandringer.

Astma og Allergi

Hvad skal jeg gøre ved min nikkelallargi?
Kan allergi kureres?
Jeg er multiallergiker, hvad kan jeg gøre?
Efter barbering fik jeg et anfald af røde knopper - hvad er det?
Astma-eksem - hvad hjælper?
Mine børn har allergi og ønsker sig en hund - hvad gør jeg?
Min søn blev stukket af en hveps, besvimede og fik kramper - hvorfor?
Jeg har vejrtrækningsproblemer - kan det være pga. katten?
Min kæreste er allergisk overfor katte og vi har 2 som vi gerne vil beholde - hvad gør vi?
Findes der noget middel mod nældefeber?
<< Forrige 10 Næste 10>>

Til forsiden
Se de 10 seneste svar

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-06-04 23:53

det sidste var bare en smutter

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 29-06-04 01:50

Jeg har selv haft samme problem, men har afhjulpet det ved at rengøre min barbermaskine hver dag efter brug..

Det er selvfølgelig lidt besværligt, men så må du jo investere i en Braun, med den der rengøringsmaskine.. Det hjalp mig

Lyhne1

Kommentar
Fra : Lilmissy

Dato : 24-07-04 14:38

Alle tiders tip er at bruge babyolie med aloe vera både under og efter barberingen. Det hjælper! Aloe vera har en dulmende og helende effekt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-07-04 15:00

Ja, og håndsæbe er i hvertfald IKKE en god idé!

Det udtørrer huden, og hvis der er lidt rester af sæben tilbage på huden - ja, så har vi balladen!

Bakterier er vilde med håndsæbe!

Aloe Vera er super!

MVH
Hanne