/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
HORMON-KULLER eller?????
Fra : kengron
Vist : 634 gange
80 point
Dato : 28-06-04 16:07

HEJSA...

Min Lab (7 1/2 md.) udviser en lidt "sjov" adfærd....
De seneste tre uger til en måned er han blevet ikke ligefrem vild med at spise....
Vi har ikke skiftet fodder.
Han bliver fodret 2 gange daglig (morgen+aften).
Maden er doseret korrekt (faktisk 10-15% under anbefalet, da der skal være plads til godbidder...*S*)
Han går hen til maden snøkker lidt til det og går væk igen.
Somme tider spiser han efter en times tid eller to, andre gange lader han det bare være til jeg smider det ud efter et par timer.
Jeg troede på et tidspunkt, at det var fordi han havde brændt sig på maden (tørkost som jeg blander med varmt vand og lader køle af), og prøvede derfor at give ham ren tørkost med KOLDT vand i, uden resultat.
Han vil gerne spise ostebidder og godbidder som han får hver dag, når vi leger/træner.
Har læst at nogle sky hunde, en gang imellem ka være lidt "bange" for at spise, og først gør det når de ka spise uden opsyn. Dette passer SLET ikke på ham. Han er en meget selvsikker, glad og livlig hund.
Han er netop ved at blive kønsmoden og har "lettet ben" de sidste 14 dage.
Har læst at nogle hanhunde, under denne kraftige hormonelle fase kan miste appetiten men læste samme sted (Anders Hallgren: Hunde-psykologi) at dette ikke gælder for lab. og spaniel.
Jeg er meget sikker på min hund, ikke er syg, da han jo af og til spiser "normalt" (helt uden ubehag, som f.eks ved betændte mandler), er glad og livlig, gerne spiser godbidder og ost.
Han er slet ikke tynd, vejer ca 30 kg (men heller ikke tyk), og drikker en moderat mængde vand hver dag ca. 1 liter.
Til slut vil jeg lige skrive at vi i 3 dage prøvede at skifte til andet foder (dog også tørkost), men med samme adfærd til følge...
Er der nogen som kan nikke genkendende til denne adfærd (eller bare ka fortælle mig det er "hormon-kuller", og at min lab ikke ved han er undtaget fra dette....hehe), hører jeg MEGET om det...

Mange hundehilsner

Ken

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 28-06-04 16:13

Hej Ken. Jeg tror du kan tage det helt roligt. Jeg har selv en lab på 1½ år - og han har haft det ligeså i en periode. JEg troede jo at han var "syg", fordi man altid har hørt at en lab altid spiser alt - og meget hurtigt. Men jeg tror de kan få det ligesom mennesker, at de bare ikke altid lige har lyst til at spise når maden bliver serveret. Kan du ikke prøve at lade være med at blandt foderet op med vand, og så lade det stå. Så skal han garanteret nok spise det. Og selvfølgelig vil han hellere have ostebidder og godbidder - det er jo nok også meget mere lækkert end tørfoder. Men som min dyrlæge sagde da jeg bekymret spurgte til problemet - "jeg har endnu aldrig set en lab. der er død af sult". Held og lykke med ham.
Mange hilsener
Mariann

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 16:19

Hvis du er helt sikker på, at der ikke er noget i munden der generer ham, tror jeg bare det er at vente og se tiden an. Hunde kan godt i perioder ikke gide spise noget videre. Den med at denne race helt skulle være undtaget for hormonelle problemer ville jeg nok ikke helt forlade mig på. Men måske skulle du bare prøve andet end tørkost. Det kan være han pludselig synes det er for kedeligt.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 28-06-04 16:19

Hejsa

Adfærden er forholdsvis normal. Det skal du ikke være urolig over, så længe han drikker. Men et godt råd er, at servere maden for ham. Spiser han ikke i løbet af et kvarters tid, skal du fjerne maden igen, og ikke servere nyt mad før næste normale fodringstid kommer. Altså, spiser han ikke hans morgenmad i løbet af et kvarter, fjerner du den og giver ham ikke noget igen før til aften. Det lyder barsk, men det er virksomt.
Begynd ikke at blande noget i foderet. Så forstår han med det samme, at hvis han nægter at spise, får han bare noget der er bedre.
Jeg ville ikke hælde vand på. Det er bedre for tænderne hvis du undgår vandet. Måske du kan hælde en spiseske madolie over, som er godt for pelsen. Men det er også det eneste, som jeg vil blande i foderet.
Håber på at mit råd virker (har i hvert fald virket på mine egne hunde). Hører gerne om forbedringer.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 28-06-04 16:21

Glemte lige at tilføje at han nu er kommet til alderen, hvor han ikke vokser så stærkt, som han har gjort, hvorfor at han heller ikke har brug for så meget foder.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-04 17:00

Som det første, han er for tyk for en 7 mdr. hvalp.

Så mon ikke han har fået det han kan rumme. Hvis han ikke spiser det du serverer for ham, skal du fjene det igen umiddelbart efter.

Det er ikke alle hunde, som kan lide vand i foderet. Jeg har haft en som kategorisk nægtede at spise noget med vand i.

Jeg tror ikke det har noget med hormonerne at gøre.

Prøv en periode kun at fodre ham om aftenen. Samtidig skal du være opmærksom på, at firmaernes vejledning i fodermængde næsten altid er for stor.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 90 point
Dato : 28-06-04 17:21

Min Silke, som er en Golden retriever, hun har også haft perioder, hvor hun næsten intet spiser. Og det kan være svært at få hende til at spise igen. Ja, hun taber sig ligefrem. Vi går næsten hver dag tur sammen med en næsten jævnaldrende veninde som har det samme problem. Men når hundene får tørfoder sammen, -enten håndfodret eller spredt ud i græsset, så kan der ryge uanede mængder ned i begge hundene på grund af konkurrencemomentet. Sjovt nok er der ingen slagsmål om maden, men hvis der kommer andre hunde, så bliver de jaget væk.

Begge hundene kan stadig have perioder hvor de ikke spiser. Men når de så har tabt sig ½-1 kg, så begynder de at spise igen.

Men hvis han taber sig gennem længere tid, så du får mistanke om sygdom, så husk endelig at tænke på hjerteorm. Det er ret nemt og ikke så dyrt at få undersøgt (kræver ikke konsultation, men kun 3 afføringsprøver).
Der er nogle gange meget få symptomer, før hunden dør af sygdommen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-04 17:30

Birgitta> til sammenligning, hvor meget vejer Silke, og hvor gammel er hun.

Golden er jo en større og kraftigere hund end labrador, så selv om hun er tæve skal hun veje væsentlig mere end en lab. på 7 mdr.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-04 17:34

Mit gæt vil være mellem 26 og 28 kg. Jeg prøver forsigtigt at antyde, at en 7 mdr's. lab. på 30 kg er væsentlig overvægtig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-06-04 18:01

Oooooh, -Silkes vægt kan du ikke regne med, for hun er en ganske lille rød golden. Men da hun var 30 uger (ca. 7½ md) da vejede hun 23 kg. I dag vejer hun mellem 27 og 28 kg. Hun blev 2 år i april.

Ifølge det skema, som jeg har lavet over hendes vægt, så kan jeg se, at hendes vægt netop begynder at flade ud i den alder. Den lå stabilt mellem 23 og 24 kg i en måneds tid, så begyndte den at falde, og det var så på det tidspunkt, at hun fik konstateret en alvorlig infektion af hjerteorm.

Men vægtmæssigt kan det godt være, at dit problem bare er, at den søde fyr har fået for meget at spise... Hvilket foder får han? Og er det dyrlægen, der har sagt, at han ikke er for tyk?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 18:06

Ja den er overvægtig, En udvokset han vejer normalt mellem 27-36 kg ifølge mine hundebøger.

Kommentar
Fra : kengron

Dato : 28-06-04 18:18

HEJSA DERUDE...

Først tak for de mange gode svar.... var i tvivl om det var missxx eller birgitta, der skulle have pointene....
Valget faldt på birgitta, ikke kun for dette svar, men fordi det du gennerelt skriver herinde er fornuftigt.

Så til vægten: Han er IKKE for tyk (ikke bare fordi det vil vi hundeejere ikke høre), og ja det er dylægens ord. Han har hele tiden både efter eget (min 3. lab), dyrlægens, og flere (3 uafhængige og uden af ligge ord i munden på disse) proffessionelle hunde-træneres ord været MEGET stor af vækst, hvorfor vi hele tiden (og stadig) mest p.g.a HD-faren passer meget på hans vægt..Man kan tydeligt mærke både ribben og rygsøjle på ham, og han er i god fysisk form, bliver "luftet" mellem 5 og 8 km hver dag i roligt tempo + leg og øvelser dagligt. Jeg har et billede liggende elektronisk, hvor han er godt 6 mdr gammel og vejer 28 kg, så i ved selvsyn ka se ham, hvis i sender mig jeres mail-adresse... Det kan i gøre på kengron@hotmail.com

HUNDE_HEJSA fra

Ken

PS: lader spørgsmålet stå en dags tid, så får du dine points, Birgitta.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-04 18:34

Hvis han er en ægte lab. er det foruroligende, at væksten har dette omfang. Dette indikerer en form for overfodring. Pas på hofterne, af samme årsag anbefales generelt at hunden kun motioneres på egne betingelser, ingen lange gå-eller løbeture indtil hunden er 1½-2 år. Før dette tidspunkt er den ikke udvokset og ledene ret bløde og belastbare.
Overvægt mærker du på hundens forbryst, hvis dette er "flæsket" er den for tyk.

Kommentar
Fra : kengron

Dato : 28-06-04 18:58

qfha: Hvilken medicinsk kompetence har du for at skrive som du gør. FORUROLIGENDE er der ikke ligefrem nogen der har kaldt hans størrelse endnu. Nogen hunde vokser faktisk bare hurtigt, helt naturligt, og hvis han ikke tager mere end 3-6 kg på endnu (til samme højde), tror jeg ikke man skal se det som et prob. Glemte måske at hunden er en ægte lab, men bare stor af vækst, har en skulderhøjde idag (lige målt for 5 min siden) på 60 cm ...... Og jeg hverken overfodrer el. overmotionerer min hund.....

ps: qfha, vil du have et billede?????- så send mig min mail-adr... Så har du da LIDT at dømme udfra...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-04 19:29

En udvokset labrador, er i flg. standarden 56-57 cm. Dvs. at din hund allerede som 7 mdr. gammel er 3-4 cm over den udvoksede hunds højde. Det er meget.

Uanset om du kan lide det eller ej, har dette noget med overfodring at gøre. Så store fødes de ikke, og evt. arvelige gener slår ikke så hårdt igennem uden supplement af foder.
At dette har betydning for eksempelvis udvikling af HD er også et faktum, og du skal derfor være ekstra påpasselig med omfanget af hundens motionering.

Så uanset din protest, vil jeg endnu engang foreslå dig til at minimere fodringen af din hund. Som sagt tidligere, foder kun om aftenen og evt. kun en halv potion af hvad du giver den nu.

Skulle det ske, at hunden kom til at tabe for meget, kan du jo øge dens potioner igen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-04 19:29

En udvokset labrador, er i flg. standarden 56-57 cm. Dvs. at din hund allerede som 7 mdr. gammel er 3-4 cm over den udvoksede hunds højde. Det er meget.

Uanset om du kan lide det eller ej, har dette noget med overfodring at gøre. Så store fødes de ikke, og evt. arvelige gener slår ikke så hårdt igennem uden supplement af foder.
At dette har betydning for eksempelvis udvikling af HD er også et faktum, og du skal derfor være ekstra påpasselig med omfanget af hundens motionering.

Så uanset din protest, vil jeg endnu engang foreslå dig til at minimere fodringen af din hund. Som sagt tidligere, foder kun om aftenen og evt. kun en halv potion af hvad du giver den nu.

Skulle det ske, at hunden kom til at tabe for meget, kan du jo øge dens potioner igen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 20:22

En udvokset labrador er op til 62 64 cm i henhold til mine hundebøger, og selvfølgelig er der individer der afviger. Jeg har f.eks. haft en schæfer der målte 74 hvilket er meget. Og hvis vægt og højde følges ad, er problemet vel ikke så stort. Og hvis du qfha har så meget forstand på hunde, ved du også, at det ikke er nok at fodre en hvalp en gang i døgnet. Det Kengron skal være obs på når den vokser så hurtigt, er om hunden får "vokseværk" og brgynder at halte. Så skal den have ekstra kalktilskud.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 20:23

Ups, altså 62-64 cm

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-04 21:05

dova> jeg kender ikke dine hundebøger, men ihht racens specialklub er tallene i hht. racens standard, som ovenfor nævnt 56-57 cm.

Med hensyn til fordring af hvalpe, er det gængs at ophøre med at fodre på "hvalpefacon", når hvalpen er 6 mdr. Således antallet af fodringer er nedtrappet til een gang i døgnet. Personligt finder jeg selv to gange bedst, da jeg synes det er positivt for hunden at stå op til en måltid, og hundens indtag af foder er mindre pr. gang. Jeg skitserer altid begge muligheder i hvalpevejleningen til mine hvalpekøbere, det er således op til den enkelte familie og dennes rytme at gøre, hvad der er bedst for dem.
Men da hunden her synes at have fået rigeligt, vil jeg finde een gang i døgnet bedst.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-04 21:06

dova> jeg kender ikke dine hundebøger, men ihht racens specialklub er tallene i hht. racens standard, som ovenfor nævnt 56-57 cm.

Med hensyn til fordring af hvalpe, er det gængs at ophøre med at fodre på "hvalpefacon", når hvalpen er 6 mdr. Således antallet af fodringer er nedtrappet til een gang i døgnet. Personligt finder jeg selv to gange bedst, da jeg synes det er positivt for hunden at stå op til en måltid, og hundens indtag af foder er mindre pr. gang. Jeg skitserer altid begge muligheder i hvalpevejleningen til mine hvalpekøbere, det er således op til den enkelte familie og dennes rytme at gøre, hvad der er bedst for dem.
Men da hunden her synes at have fået rigeligt, vil jeg finde een gang i døgnet bedst.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 28-06-04 23:04

Jeg har en Golden Retriever-han som også er meget stor i forhold til racebeskrivelsen. Dens vægt ligger også over normalen, men den er ikke for tyk. Jeg synes man skal passe på ikke at hænge sig for meget i "racestandarder" (medmindre man går på udstilling), men i stedet se på hundens huld, og om den i øvrigt er frisk og rørig . Ingen regler uden undtagelser.
Da min hund var omkring 8-9 måneder, var den heller ikke særlig interesseret i mad, men mere i tæver. I perioder spiser den stadig ikke så meget, så det svinger hele tiden. Jeg blev i starten lidt bekymret, men da han trives godt, har jeg efterhånden vænnet mig til det.

Mvh Helge

Godkendelse af svar
Fra : kengron

Dato : 29-06-04 00:05

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-04 01:23

Til qfha. Det kan godt være at raceklubbens standard angiver mindre mål, men det er jo så bare, efter min mening, endnu et af de dyr, hvor det på et tidspunkt er blevet fastsat nogen underlige normer for hvordan dyret bør tage sig ud, og at man ved intensiv og ofte uhensigtsmæssig avl går ind og "fremstiller" et dyr ud fra meninger om hvordan det skal se ud. Og jeg synes det er foruroligende hvordan mange hunde og katteracer har ændret udseende gennem en årrække for at "tækkes" nogen standarder ,og ikke altid til dyrets bedste.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-06-04 08:39

dova> Sikke noget sludder. Det er bl.a. en sådan indstilling, der udgør forskel på DKK hunde og andre hunde.

Vi er mange som bruger tid og ressourcer på at sikre, at hundene lever op til racestandarden. Dette gælder såvel exteriør, som temperament.

Og for at dette arbejde ikke ødelægges, ligeledes bruger rigtigt mange kræfter på at sikre sig de rigtige hvalpekøbere, som kan give hunden de bedste og mest optimale opvækstvilkår. Hvalpekøbere som samtidig sætter pris på at få den hund, de regnede med de købte, -altså en racehund med bestemte karakteristika.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-04 10:37

Nu kan det godt være det ikke gør den store forskel, at man med tiden avler labrador mindre, men derudover synes jeg ikke det er sludder, at f.eks. racer som pekingeser får store problemer med luftveje, øjenflåd o.s.v. At boxer og rottweiler m. fl. får underbid. At schæfer får HD og jeg kan blive ved. Altsammen fordi der bliver avlet på at få racekendetegn der skal tækkes menneskers øjne på bekostning af dyrets helbred.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-06-04 10:49

Ligesom med mennesker er der store forskelle på afkommets vægt, -også indenfor de enkelte racer. Hvis et kineserpar får et barn, der vokser hurtigere end gennemsnittet, så vil de nok holde lidt ekstra øje med barnet helbredsmæssigt.

Men hvis man har store forældre, så er der jo ikke noget unaturligt i, at man bliver stor. Og jeg véd da af egen erfaring, at mine egne børn har været større end gennemsnittet, uden de af den grund kunne kaldes fede. Og de blev radmagre i puberteten.

Hvis din hunds familie også er store og kraftige, så er det bare sådan, den familie er. At store hunde har større chance for at få ledproblemer og generelt har en kortere levetid end små hunde, det er noget ejerne af store hunde nok véd. Og det lever man med, netop fordi man er hooked på store hunde.

Men netop fordi din hund er så stor, Ken, så kan det jo betyde en del hvis han i den alder nærmest lever af godbidder. Det er ret vigtigt, at kosten er korrekt sammensat. Så tal med dyrlægen.

Da Silke i perioder kun vil spise venindens tørfoder, -og det er "lavprisfoder"- så var jeg da noget betænkelig. Så derfor snakkede jeg med dyrlægen om situationen. Og hun anbefalede mig at give Silke et tilskud af "Wolles WOW". Så kunne jeg regne med at hun var dækket ind med vitaminer og andet.

Det er en rigtig god ting at have en god dyrlæge. Jeg kan altid ringe til min og få råd, -uden at det koster noget.

Og forøvrigt tak for accepten af mit svar, og dine pæne ord.

Kommentar
Fra : Heidi_Riemer

Dato : 09-07-04 18:24

Citat: "En udvokset labrador, er i flg. standarden 56-57 cm. Dvs. at din hund allerede som 7 mdr. gammel er 3-4 cm over den udvoksede hunds højde. Det er meget.

Uanset om du kan lide det eller ej, har dette noget med overfodring at gøre. Så store fødes de ikke, og evt. arvelige gener slår ikke så hårdt igennem uden supplement af foder."

En hvalp kan da ikke blive for høj ved overfodring? Det lyder da som noget sludder i mine øre. Jeg tror bare at det er en stor lab og at den bare skal være sådan. Mange hanhunde som jeg kender vil heller ikke rigtig spise i perioder (og den ene er en lab), og det er fordi der er spændende damer i nærheden. Så det kan altså også godt skyldes andet end for meget foder osv
Jeg har heller aldrig hørt om en hvalp

Kommentar
Fra : Heidi_Riemer

Dato : 09-07-04 18:26

Og jo jed har hørt om en hvalp, hehe, det var bare noget jeg ikke fik slettet fra det jeg havde skrevet i første omgang, Det lyder bare lidt dumt sådan uden sammenhæng, hihi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-07-04 10:10

Hej heidi,
det er muligt at det lyder som noget sludder i dine øre, men der vil jeg nok være lidt kontant, og sige, at du så skal tage det som ny lærdom.

At det netop ikke er arvemassen, som ligger til grund for hundens størrelse fremgår yderligere af, at hvalpen netop er af formel1 linier, som er meget små.

De fleste opdrættere har gjort den erfaring, at fodringen har endog væsentlig betydning for hundens vækst og udvikling.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-07-04 14:36

Det kan da godt være, at der står i forskellige bøger om højde og drøjde på labradorer. Det er da sikkert også rigtigt, at kosten kan gøre enormt forskel for hvor stor en hund bliver.

Men det, jeg især hænger mig ved er, at DYRLÆGEN har sagt, at Kens hund ikke er overvægtig.

Måske opfylder hunden ikke racens standarder, men DYRLÆGEN anser den for at være sund.

Han er nok bare ved at være færdig med at vokse.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-07-04 22:30

Jeg opfatter nu også, at diskussion har antaget en mere teoretisk karakter.

Men når du nu bringer diskussionen i retning af den konkrete hund, vil jeg mene, at det er muligt en given dyrlæge ikke har specielt racekendskab, og dermed reagerer på størrelsesforholdet.

Det er de færreste dyrlæger, som overhovedet interesserer sig for om hunden er en racehunde eller en blanding, så jeg tvivler på, at den konkrete dyrlæge har forholdt sig til hundens race, og dermed heller ikke til hvordan den burde se ud.

Det er ikke kun flæsket på siderne det drejer sig om, men hundens hele udvikling med hensyn til fremtid skavanker som HD, albuer mv.