/ Forside/ Interesser / Rejser / Feriesteder / Spørgsmål
10  qfha 400
Polen i 14 dage ?
Fra : cgad
Vist : 683 gange
100 point
Dato : 28-06-04 12:01

vi er en familie på 4 (2 teenagere) der overvejer 14 dage i Polen i 2005. vi har set lidt på Krakow - hvad vi l i foreslå ? skal man leje bil dernede ? hvor skal man overnatte ? er det overhovedet en god ide ? hvad gør teenagere i Polen ?

Accepteret svar
Fra : fleng

Modtaget 100 point
Dato : 28-06-04 14:03

Hvad har i tænkt jer hotel, camping eller pensionater, jeg formoder det er i egen bil.
Der er mange ting og se på i Krkov området men om det lige er noget for teenagere har jeg svært ved at se. Jeg vil tro det bedste i får ud af 14 dage er en slags rundtur, hvori Krakov indgår.
En rundtur kunne fx være: Man starter i Zakopaane som ligger syd for Krakov ind mod Slovakiet. Zakopane er et meget yndet turistmål især på pga. skisport om vinteren, derfra kører man videre til Krakov hvor der mulighed for at se saltminerne lidt udenfor byen, eller Auschvits KZ som ligger i Oswiecim. Den gamle by i Krakov er også et interessant mulig heg for shopping. på vejen til Warzawa kommer man for Europas største marked som ligger i Tuszyn lidt syd for Lodz Markedet Åbner kl 6 om morgen og er slut lidt over middag. Her findes alt i tøj og sko til ualmindelig lave prisermen husk der ikke mange som taler mere end polsk.
Turen ville jeg slutte i Warzava, her er der meget for enhver smag at se på.
Fleng

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 28-06-04 14:12

tak fleng !
vi havde tænkt os en lejet bil - og rundtur er måske meget godt...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-04 15:46

Har selv været i Polen et par gange i egen bil. Hvad gør man der: Passer på sin bil, lommetyve, landevejsrøvere m.m.. Hvor gamle er teenagerne ?. Hvis de er meget under 18, passer forældrene på dem, man skal ikke lade dem færdes på egen hånd. Overnatning: Undgå steder uden lukket overvåget parkeringsplads. Når vi er dernede er det på besøg hos bekendte, hvor biler også skal låses inde om natten.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 28-06-04 17:49

Jeg ville foreslå Gdansk/Gdynia der ligger i Trójmiasto i det nordlige Polen. Der er mange små overnatnings-villaer hvor man for 200-400kr. pr. døgn kan få et værelse med bad til 2-4 pers. (der er også et sted hvor de taler dansk )
Mulighederne for "at slå sig løs" er mange. Uanset om man er ung eller gammel.
Vil I leje bil, vil jeg foreslå at leje den i Tyskland/Flensborg. Du kan f.eks. leje en Mondeo/Vectra for ca. 5500kr. i to uger inkl. fri km. Og det er tilladt at køre til Polen.

Mordex.

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 29-06-04 08:54

hygeligt og dejligt med de gode svar - TAK

hvordan er det med overnatning ? er der "villaer" overalt ? bed&breakfast ? er der et godt slot til en enkelt overnatning ? og skal man virkelig passe SÅ meget på som Dova siger ?

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 29-06-04 09:33

Hej
Ja det er rigtigt som Dova skriver. ikke noget med bilen på åbne parkeringspladser, altid parkerer man bilen på aflåste og bevogtede pladser om natten heller ikke noget med ovenatning eller rast på øde pladser om aftenen eller natten alle værdier låser man nede i bagagerum, autoparpirer med videre må ikke blive i bilen. Går man på markeder ol. sørg for at holde taske punge tæt inde til livet der findes ikke mange villaer langs vejen til overnatning men mange steder finder der udmærkede pensioner til en fornuftig pris
Forsættelser følger senere
Fleng

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-04 16:42

Hvis I vælger egen bil til Polen så sørg endelig for at have papirerne i orden. Ud over bilens originale registreringsattest skal i sørge for at få et såkaldt grønt bevis fra forsikringen, som dokumentation for at der er ansvarsforsikring på den. Ellers vil I få problemer hvis I bliver stoppet af deres(nogen af dem) korrupte betjente. Men bortset fra alt det man skal tage sig i agt for, er det et spændende land at feriere i.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-04 16:44

Jeg så lige der var en der skrev at det kunne være en fordel at leje bil i Tyskland, men mange udlejningsfirmaer vil ikke have at man kører til Polen i dem.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-06-04 16:50

>>dova
Europcar vil da gerne leje en Mondeo/Vectra eller mindre bil, selvom den skal til Polen. Så fordelen er der sikert. Og prisen jeg skrev før var forkert. Prisen er ca. 3900 kr. for en Mondeo/Vectra i 14 dage og selvfølgelig lidt mindre for en mindre bil.

Mordex.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 29-06-04 18:55

jeg har lige tjekket, du kan leje bil hos Avis med udlevering og aflevering i Swinoujscie, jeg formoder i måske kommer fra København med færgen. endelig kan i også kontakte vindrose og forhøre om de evt. dkulle have nogen pakketilbud som omfatter bil hotel og færge

Godkendelse af svar
Fra : cgad

Dato : 05-07-04 14:28

Tak for svaret fleng. Det lyder som et svar fra en vidende person, der interesserer sig for emnet - og gerne formidler sin viden til andre. Vi vil nu gå videre med vore planer, på et væsentligt bedre oplyst grundlag end tidligere.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 05-07-04 14:53

Selv tak cgad
Min kone er polsk og som følge deraf er jeg ofte derovre.
Jeg vil håbe i får en god tur derover, men pas på.
Fleng