/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
hjælp med program
Fra : tronddk
Vist : 636 gange
15 point
Dato : 27-06-04 23:27

Temperature: 57°F hva er det i normale grader ( den vi bruger)
Dew Point: 54°F hva er det ?
Humidity: 88% og hva er det ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-06-04 23:31

Dew point = Dug punkt = Temperaturen hvor vanddamp fortættes til vand.
Humidity = Luftfugtighed.

Omregning : http://www.wolinskyweb.net/measure.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-06-04 23:35
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-06-04 23:37
Accepteret svar
Fra : kayaemma

Modtaget 15 point
Dato : 03-08-04 00:00

Du kan omregne Fahrenheit til Celcius ved følgende formel: Celcius = (Fahrenheit-32)/1.8.
Det betyder at 57°F = 13.89°C.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 19-08-04 10:40

Kort foklaret

Luft kan enten være tør eller fugtig (indeholde vanddamp). Jo varmere luften er, jo mere fugt kan den indeholde. Humidity (luftfugtighed) opgives i procent efter hvor megt vand luften kan indeholde ved en given temperatur. ved max vandindhold er luftfugtigheden 100%.
Da den mængde vand luften kan indeholde falder med temperaturen er luftfugtighed altså afhængig af temperatueren, her forklaret ved et lille eksempel:

Ved 20°C (stuetemperatur) kan luft maximalt indeholde 17,3 g vand pr kubikmeter. er der en relativ luftfugtighed på 80% indeholder luften 0,8*17,3g=13,8 g vand pr kubikmeter. forestiller vi os at du har et dårligt isoleret vindue i stuen, så glasets (og dermed luften lige over glasfladen) har en temp på 11°C, så kan luften maximalt indeholde 10,0 g vand pr kubikmeter.
Den luft der blæser forbi vinduet fra stuen indeholder jo imidlertid 13,8 g vand pr. kubikneter, og der vil derfor opstå en relativ luftfugtighed på 100% + at der vil blive fortættet 13,8g - 10,0g = 3,8 g vand pr kubikmeter luft der driver forbi vinduet. Det fortættede vand vil du kunne se som dug på glasset.

den temperatur hvor der vil begynde at opstå dug på glasset (Dew point) svarer altså til den temperatur hvor luften lige netop opnår en relativ luftfugtighed på 100% (i dette tilfælde 16,5 °C).

Opsumering:

-Du kan måle en temperatur i en eller anden enhed (celcius, farheint, eller kelvin)

-Du kan måle hvor meget fugt der er i luften.

-På baggrund af de to ovenstående kan du ud fra temperaturen bestemmer hvor meget vand luften KAN indeholde, og ud fra dette og det målte vandindhold beregne den relative luftfugtighed (humidity).

-Ud fra vandindholdet kan du ydermere beregne den temperatur hvor luften vil opnå en relativ fugtighed på 100%, og der dermed vil begynde at optræde dug (Dew point).

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 20-08-04 19:36

Tak for svaret kayaemma.