/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hedder det "router"??
Fra : Andreas1982
Vist : 584 gange
50 point
Dato : 27-06-04 14:02

Jeg er ved at være godt træt af at man ikke kan gå på nettet før man har fået opdateret sin maskine.
Er det ikke noget med at man kan købe en router, der gør at det eneste snavs man får er det man selv downloader? En slags firewall i en kasse.

Tager jeg helt fejl, eller hvad?

MVH
Andreas1982

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-06-04 14:03
Kommentar
Fra : return

Dato : 27-06-04 14:06
Kommentar
Fra : return

Dato : 27-06-04 14:09
Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-06-04 14:11

Er der forskel på hvor meget snavs de skovler væk fra èns færden?
Jeg skal bruge den til mit hjem, hvor jeg har en stationær computer og indimellem venner der sidder og arbejder på projekter fra bærbare.
Den skal altså have en ledning til min private maskine og den resterende båndbredde skal gå til de bærbare.

Men det vigtigste er sikkerheden!

MVH
Andreas1982

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-06-04 14:11

prøv at kigge på dette link http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router

så er hjælpen nær

god weekend

Accepteret svar
Fra : tslaikjer

Modtaget 60 point
Dato : 27-06-04 14:15

Jo det hedder en router, og den placeres mellem din computer og din internet tilslutning.'
Før den virker, skal der foretages en del konfiguration, bla. skal du fortælle den noget om ip adresse, gateway, dhcp, NAT samt hvilke regler der skal være for trafikken.

Det er altså ikke noget, som man "bare" køber, tilslutter og så er det det. Derfor er det også lidt vigtigt at den router man vælger, ikke skal konfigureres med er eller andet specielt kommando sprog, men har en tilgængelig grafisk brugergrænseflade - det andet er for hard-core router folk, som ikke foretager sig andet..

Kommentar
Fra : return

Dato : 27-06-04 14:15

Hvad er statisk og dynamisk routing?

Når en router skal bestemme sig til den mest optimale vej at sende en given pakke, så kigger den i sine indbyggede routing-tabeller, der fungerer som et "vejkort" over de forbindelser den har til rådighed. Routeren kender ikke hele strækningen men blot den næste enhed (gateway) på strækningen.

Disse tabeller skal opdateres en gang i mellem, og det kan grundlæggende kun ske på to måder, statisk eller dynamisk.

Statisk routing går ud på, at routing-tabellerne næsten altid er de samme. De ændres kun, når administratoren finder det nødvendigt at ændre på netværkets opbygning (han kunne f.eks. tilføje en router til underafdelingen ude hos Maren i kæret).

Det bliver dog hurtigt kompliceret at holde samtlige computere i netværket opdateret med de seneste routing-tabeller. Ydermere sker der ingen automatisk ændring af routing-tabellerne, hvis netværkets struktur ændres, f.eks. hvis en netværksforbindelse afbrydes.

Alternativet er dynamisk routing, hvor administratoren sætter de (efterhånden mange) centrale routere op til at udveksle oplysninger om hverandres routing-tabeller, og derfra danner routerne sig en ide om, hvordan routing-tabellerne må se ud. Oplysningerne opdateres derefter med jævne mellemrum.

Routerne bruger forskellige protokoller til at udveksle routinginformationer, bl.a. BGP, RIP, EIGRP eller OSPF.

Mere information:

Asbjørn Højmarks mange links om routing
Managing IP Networks with Cisco Routers

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-06-04 14:16

Beklager, men jeg forstår altså ikke det der.
Har jeg ret i at der er forskel på hvor meget de fjerner?
Min tdl. chef havde en der holdt snavs ude fra klienterne ( en netcafe ).

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-06-04 14:18

tslaikjer - kan du anbefale en der kan det jeg har brug for?

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-06-04 14:18

Hvis det spiller en forskel har jeg en 512/256 TDC forbindelse.

Kommentar
Fra : tslaikjer

Dato : 27-06-04 14:29

Du har ret i at der er forskel på hvor meget de fjerner, du ønsker firewall-funktionalitet i din router.
Hvis en router har dette, kan man bestemme hvilke porte der skal være åbne for ud og indgående trafik, og om der er ip adresser man ikke må kontakte.

TDC sælger routere, så hvis du køber en som de sælger, er der også muligheder for support hos dem - i tilfælde af problemer er det altid en god ide at have så få led så muligt :)

Du skal i øvrigt være opmærksom på at en router kun har et begrænset antal stik til tilslutning af computere, det afhænger af modellen. Hvis der ikke er stik nok til dig og dine venner, skal du også købe en switch. En 10/100 MB switch kan købes mange steder for 500-700, og man kan sikkert også finde nogle billigere der er lige så gode.

Tag et kig på tdc's hjemmeside, privat->internet->tilbehør, netværk, der er også priser.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 27-06-04 15:25

Vil i mene at denne her er god?
Den er godt nok ikke trådløs, men jeg kan vel bare sætte et kabel til mellem den og deres computere.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18491

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 19:38

Den er glimrende og du skal ikke være nervøs for den nye generation af simple routere er ikke så svære at håndtere. Til en alm. forbindelse er de som regel klar til brug via DHCP som du bruger til dynamisk IP.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 19:44

Du kan se den hos TDC bare dyrere

Godkendelse af svar
Fra : Andreas1982

Dato : 28-06-04 04:21

Tak for svaret tslaikjer.