/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Så er den gal igen!!
Fra : paratech1
Vist : 414 gange
20 point
Dato : 27-06-04 07:43

I går kæmpede jeg med at få mine to PCére til at gå på nettet igennem den en maskine.
den ene maskine kører WinMe (hovedmaskinen) og den anden kørte XP. Jeg kune ikke få maskine nr. 2 til at gå på nettet. Dog ville computerne godt finde hinanden.
Så afinstalerede jeg XP og installerede MinMe på maskine nr. 2.
Nu kan hovedkomputeren se nr. 2. Men ikke omvendt. Jeg kan gøre alt ved nr.2 fra nr.1 Men slår man op i netværksteder, så eksisterer nr. 1 slet ikke.
Jeg har ikke installeret Firewall på nogen af dem endnu.
Kan nogen hjælpe mig med det problem?

Thomas

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 27-06-04 10:58

Det kan være du lyttede til det forkerte råd.
Det lyder som en dårlig idé, at udskifte en XP med ME da XP er et væsentligt bedre styresystem.
Problemet er, at når du får koblet maskinerne sammen så de kan se hinanden så anvender du TCP/IP protokollent i
til det lokale netværk og kan ikke anvende den til det brede netværk (Internetopkald). Det er ikke fordi det ikke kan lade sig gøre, men når uerfarne har problemer med opkoblingen er det lidt nemt, at sige at det virker hos en selv.
Når man kører netværksguiden kan man vælge hvordan opsætningen skal fungere, men det er nemt at få noget til at kikse når man er uerfaren.
Du kan finde noget om netværk her: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
Du fik vist denne sidst, men der står hvordan det virker: http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/
og så vil jeg stadig anbefale, at d investerer i lidt udstyr så du får kontrol over din netværksforbindelse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 11:04

Jeg kan iøvrigt fortælle dig, at før det blev muligt at anvende ICS, har jeg prøvet at opsætte deling af Internetforbindelse via et lille program Wingate (købe), der kunne håndtere delingen, men det er ikke nødvendigt længere.
Her er lidt mere om Internet sharing: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/networking/learnmore/ics.mspx

Godkendelse af svar
Fra : paratech1

Dato : 28-06-04 08:59

Tak for svaret BjarneD.
Det var lige hvad jeg skulle bruge!
Sådan en dummie som mig skal have alt skåret ud i pap.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-06-04 10:23

Nu findes der jo ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar, og vi har allesammen været nybegyndere. Det må bare være lidt irriterende når nogen korrekser andre og så alligevel ikke er i stand til at give den nødvendige hjælp.
God fornøjelse med projektet.
Bjarne

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 30-07-04 10:49

Hej Bjarne D
Jeg prøver lige at skrive til dig igennem denne her (håber du læser den)
Nu har jeg købt en router (fik aldrig hjemmenetværket til at fungere som det skulle)
Nu har jeg siddet og læst de sidste inlæg du skrev om 2 dynamiske IP-adresser.
Jeg er kunde hos Tiscali og mener kun at have én IP-adresse. Skal jeg bede om en mere eller kan routeren godt nøjes med én når to PC´ere er sluttet til?
Håber du forstår mit spørgsmål!

Thomas

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-07-04 10:53

En router vil normalt fint kunne tilsluttes med en IP adresse, men for at flere computere skal få lov til at gå på Internettet er man nødt til at bruge en funktion der hedder clone Mac.
Hvert netkort har en Macadresse, men hvis du bruger clone Mac vil det fremstå som om der kun er en computer opkoblet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-07-04 10:54

Clone Mac ligger i routerens opsætning, må jeg hellere nævne.
Hvis du har problemer med det kunne du lige skrive hvilken router du har købt så kunne jeg måske finde ud af noget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-07-04 11:03

Funktionen hedder nok helt præcist: MAC Address Clone

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 30-07-04 11:09

Ville det være nemmere hvis jeg bad Tiscali om en IP-adresse mere?
Nu tænker jeg på hvis begge PCére bruger nettet samtidig!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-07-04 11:12

Nej og hvorfor betale ekstra for det.
Hvis du oplyser hvad det er for en router kan jeg måske finde noget så jeg kanfortælle om din router har funktionen og hvor.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 30-07-04 11:24

Den hedder SMC Barricade SMC7004VBR Broad Og kommer med posten om 10 min.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-07-04 11:50

Under opsætningen WAN Dynamic IP finder du clone
eng. manual her:
http://www.smc-europe.com/english/support/driver_manual/broad/download/7004VBR/7004VBR_MN_E_final.pdf

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-07-04 12:01

Quick start guide:
http://www.smc-europe.com/english/support/driver_manual/broad/download/7004VBR/SMC7004VBR_QIG_EFIGS_HR.pdf

Tiscali har noget om routeropsætning, dog ikke din
http://www.tiscali.dk/help/adslplus/connection/
Er først klar til yderligere hjælpi aften da jeg skal nyde det gode vejr.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 30-07-04 12:18

Hej Bjarne

Nu har jeg sar den til. Og det hele virkede med det samme!
Det var sgu da nemt.
Begge computere kan gå på nettet uden problemer!
Nu skal jeg bare finde ud af om man også kan spille online gennem routeren eller om min ping bliver for lav. Det har jeg hørt om at nogle skulle have haft det problem!

Thomas

P.S. Du hører sikker fra mig igen senere!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-07-04 14:32

Ved spil kan du risikere, at skulle åbne bestemte porte i routeren fordi den ellers vil blokere for signaler udefra.
Det er ikke noget jeg nogensinde har prøvet, men så svært kan det vel ikke være.
De routere man får nuhopper som regel på med det samme.
Dem der skal pille en hel masse før de åbner en manual er som regel dem der får problemer.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 30-07-04 23:26

Hej Bjarne
Jeg er ved at lære routeren at kende nu!
Men der er stadig en masse ting jeg enten ikke forstår eller ikke kan finde ud af (det er vist det samme).
Bla. den indbyggede firewall. den kan ente være "enable" eller "disable" Jeg har selvfølgelig sat den til enable, men når jeg ser på oversigten (setings) står den som disabled.
Det ser nogenlund sådan her ud:

Use this section to configure the advanced settings of your Barricade Firewall. You can enable/disable each option depending on your requirements. If you want to be alerted via email for hacker attacks, please configure the email alert option.

Email Alerts require you to set an SMTP (outgoing) mail server to send the email. Your username and password are also required as most ISPs are using outgoing authentication to cut down on SPAM.

FIREWALL Options
Advanced Firewall Protection : Enable Disable
Discard Ping From WAN : Enable Disable

VPN Passthrough
PPTP : Enable Disable
IPSec : Enable Disable

E-MAIL Settings
Your E-mail Address :
SMTP Server Address :
User name :
Password :

Hvor meget af dette skal jeg enable og udfylde?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-07-04 23:35

Jeg kender ikke de der funktioner, i hvert fald ikke på den måde.
Jeg syntes du skal prøve det af. En ting ad gangen, kør lidt med det og se om der er utilsigtede hændelser.
Det lyder som nogle glimrende features.
Har du husket at ændre adgangskode? Det er vigtigt.
Jeg kan ikke lige forklare det med enabling af Firewall.
Hvis du ikke finder ud af noget skal jeg nok hjælpe, men er lige ved at opdatere en firma hjemmeside.

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 30-07-04 23:45

Hvis du hentyder til passwordét til selve routeren, så har jeg selvfølgelig ændret det!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-04 00:08

Godt