/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Espresso maskine
Fra : Axelise
Vist : 1517 gange
200 point
Dato : 26-06-04 16:22

Min mand og jeg er vilde med espresso og har nu besluttet os for at købe en maskine. En god maskine, ellers kan det være ligemeget. Faktisk har vi forelsket os i en meget flot maskine fra Magasin, som er fransk og er fra en serie, der hedder "The X Project". Smukke maskiner og tilsyneladende supergode og professionelle. Men når en maskine koster mellem 4000 og 6000 kr, så tænker man sig lige om en ekstra gang, - for det er jo ikke kun udseendet der har betydning. Jeg vil dog gerne understrege, at maskinen SKAL se lidt "liderlig" ud (forstå mig ret!), den skal være skulpturelt/designmæssigt smuk, så den er en fornøjelse også for øjet, da den jo skal stå fremme på køkkenbordet.
Mit spørgsmål er så: Er der nogle her på kandu, som vil dele deres erfaringer om espresso maskiner med mig? Hvor får man det bedste til den bedste pris? Er der nogen der ejer en "X 1" model fra "The X Projekt" (for det er den vi overvejer at købe) - eller er der nogen der kan anbefale en ligeså smuk men evt. bedre maskine til samme pris eller billigere?
Jeg er ikke interesseret i henvisninger til hjemmesider, for dem kan jeg sagtens selv finde, - jeg efterlyser personlige erfaringer med espressomaskiner fra espresso-entusiaster. Og er der nogen der ved, om det kan betale sig at købe sådan en maskine direkte fra Frankrig eller Italien? Nogle gange kan det jo godt betale sig at parallel-importere.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 26-06-04 17:59

> Axelise
Jeg forstår dig helt ! Jeg har boet i Italien i 5 år, og savner den RIGTIGE expresso. Der findes mange maskiner a la en kaffemaskine (Plug and "play") .. tilslutte strøm, påfylde vand .. men det giver IKKE den rigtige smag. Flere af mine italienske forretningsforbindelser har en sådan maskine med på messer og udstillinger .. men der "mangler" de sidste "100 gram" (Håber du forstår ?)

For at opnå det perfekte, må I købe en maskine med faste installationer af vand. Det giver den "rigtige" brygning, og man kan opdampe eksempelvis mælk til kaffen.

Der findes forskellige udbydere af ORIGINALE italienske maskiner til privat brug ! .. men det kræver nok at I enten kører en tur til Italien, eller bestiller over nettet. Husk også af købe den RIGTIGE kaffebønne .. "Gevalia" dur IKKE .. det skal være den rigtige ristning .. og et "stænk" Fernet Branca giver hvad italienerne kalder: "Café corretto" eller "Café a mano". Corretto = korrekt. "a mano" = med hånden.

Hvis I finder den helt rigtige model .. så køb nogle 100-stykker, for der er mange, der er i samme situation ! (Blot et godt råd for en side-forretning, som jeg selv har overvejet .. men tiden tillader ikke flere "tossede" initiativer)

/PG

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 27-06-04 13:10

Hej PG.
Godt at høre, at der er andre, der forstår....
Jo, - det skal være den rigtige bønne selvfølgelig. Vi har lige været i Rom og boede et stenkast fra den berømte Tassa D'Oro, som jeg altid skal aflægge et par daglige besøg, når jeg er i Rom. Espresso derfra er jo en guddommelig oplevelse, og vi købte både espresso kopper og bønner med derfra. Min mand skal dertil igen til efteråret i forbindelse med sit arbejde, så måske vi skal satse på at finde maskinen dér.
Har du prøvet at tjekke "The X Project" hjemmesiden ud? Det lader til at være meget professionelle maskiner med 3 slags metalfiltre til, alt afhængig af, om man skal lave espresso ristretto, almindelig espresso eller café creme. Og ja, der er sådan en "arm" på maskinen, som kan varme mælken op til café creme.
Vi har ihvertfald fundet ud af, at man ikke kan nøjes med almindelige ekspedienters velmenende råd, for espressomaskinen skal have det rette damptryk og kunne presse olierne ud af den gode (og friske) kaffe på det rette tidspunkt osv. osv. Og alle ekspedienter siger bare selv om den mest håbløst grimme og billige espressomaskine, at den skam er top-professionel og laver den helt rigtige kaffe.
Jeg tror desværre heller ikke at vi orker at importere espressomaskiner....så din idé er hermed givet videre til andre!
Mange hilsner
Malene

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 28-06-04 12:04

> Axelise
Din beskrivelse af maskineriet lyder helt fornuftig og "rigtig". Kan du/I ikke få lov til en prøvesmagning før et eventuelt køb ?
Forsøgte at finde hjemmesiden, men det lykkedes ikke. Måske du vil give et link?

Umiddelbart lyder 4-6.000 kr lidt dyrt. Der må være basis for at undersøge markedet noget nærmere. Du tager "Nord for Alperne" og din mand kan så klare "Resten" (En tur til Italien .. jeg er helt misundelig !)
/PG

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 28-06-04 15:04

Jeg er ikke så god til det dér med links....men prøv at gå ind på Google og søg på:
the xproject + espresso
Så kommer der en masse hjemmesider frem fra Frankrig og England.
Desværre får min mand ikke tid til det helt store opsøgningsarbejde til oktober, hvor han skal til Rom, for han er jo "på arbejde", så vi satser nok ikke på dén løsning....
Men jeg glæder mig til den gode kaffe, olivenolie og og Parmesano Reggiano han tager med hjem!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 29-06-04 13:23

Nu forstår jeg MEGET bedre !
X1 er da bare "sagen" .. latinerne kan bare det dér med design.
Både beskrivelse og tekniske data ser meget fornuftige ud, men det er mange penge for en god kop espresso.
Jeg vil lige maile til Firenze, hvor jeg har en rigtig god forbindelse, som normalt har check på priserne.
Kommer tilbage når/hvis han kan hjælpe.
/PG

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 30-06-04 13:58

Ja, det er en lækker lille sag, ikke?
Tak fordi du gider at tjekke det!
KH
Malene

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 01-07-04 14:02

Hej Malene,

Jeg smutter på ferie de næste 10 dage, så lad spørgsmålet stå åbent. Håber Firenze har sendt et svar til den tid.

/PG

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-07-04 19:08

Hej PG, vi lader spørgsmålet stå åbent til du kommer hjem fra ferie.....
Jeg har dog nyt i sagen, idet min mand har talt med én af sine venner, der har en café og tilsyneladende er kaffespecialist. Vi har fået at vide at X1 fra Francis!Francis! er en udmærket maskine, som laver helt professionel og cremet espresso. Men.....! Man kan ikke bruge sin egen lækre kaffe, medbragt fra Italien, da man skal bruge nogle bestemte kaffefiltre, hvor kaffen er doseret i forvejen. Det gør udvalget af kaffe mindre, da man kun kan vælge mellem ca. 5 (gode ganske vidst) kaffemærker. Vi kan oven i købet få maskinen uden moms og med procenter, så vi er helt nede på at skulle betale 2600-2700 kr for en fantastisk og smuk maskine, og det er jo sjovere end at skulle give 4000 kr! Men vi er blevet rådet til at tjekke Amokka's espressomaskiner ud og se, om der er én af dem, vi hellere vil have. Vi er ikke helt vilde med idéen om kaffeposer, da vi synes at det er skønt at kunne vælge kaffesorten selv.
Så nu må vi se, - det kan være at vi når at bestille en maskine inden du når at komme tilbage fra ferie!
Mange hilsner
Malene

Kommentar
Fra : lilleli

Dato : 16-07-04 14:13

hej pg of axelise - Den med at man kun kan bruge kaffepods i en francis francis er ikke korrekt...... se evt. wholelattelove.com ellerfrancisfrancis.com
Personligt synes jeg langt bedre om elextra nivolaen - som kan fås til eur799.- - den kan også fås til både løs kaffe og pods... og er et absolut godt og robust mærke...

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-07-04 16:21

Hej Malene !
Familien har været på en Pariser-tur, og jeg kunne ikke lade være med at lede efter "din" maskine .. men umulig at finde.
Paola i Firenze har også svaret: Maskinen er helt ukendt i Italien !! ??

Noget kunne tyde på, at det er en "tilpasset" model til markeder, der ikke helt véd hvad en "korrekt" expresso er.

Det indlæg fra 4. juli, synes også at bekræfte "min" teori. "Rigtige" expresso-kendere vil ikke acceptere "stavnsbinding" med hensyn til kaffevalg.

Som Holmes måske ville udtrykke det: "Watson .. der er noget muggent i denne sag".

Desværre kan jeg ikke hjælpe yderlige i dit spørgsmål, man det har nu alligevel været hyggeligt med en lille extra ferie-opgave.
/ PG

Kommentar
Fra : lilleli

Dato : 16-07-04 17:20

hej PG - jeg har selv været i både frankrig og italien og alle kender da francis francis - espresso maskinerne x1 x2 x3 x4 x5 er alle designede af luca trazzi - og jeg tror det er fordi du kalder den the x project... og til Malene - så skal du i hvert fald føbe den - hvis du kan få den helt ned i den pris du nævner - det med specialle kaffepods er altså ikke rigtigt... og prøvesmagning hos en butik - ja det er jo lidt svært for den er jo noget man skal arbejde med når man først har maskinen hjemme hos sig selv for at kunne lave den helt perfekte kop - det er jo et spørgsmål om smag og også øvelse - man skal jo lære sin maskine at kende... Min søster har en x5 fra francisfrancis og hun er bare helt vild med den...
lilleli

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-07-04 17:18

Hej Lilleli.
Ja, jeg har jo selv bragt PG på vildspor ved at kalde maskinen The X-Project og har først senere fundet ud af, at mærket hedder FrancisFrancis!
Jeg har nu studeret brochuren nøjere og kan se, at de bare FORESLÅR at man bruger filterposer med kaffe, dvs. dét de kalder "The E.S.E. system", men der står ikke, at man SKAL bruge denne metode. Så vi arbejder lige lidt videre på sagen....
Vil tjekke den anden maskine, du nævnte.
Malene

Accepteret svar
Fra : lilleli

Modtaget 200 point
Dato : 20-07-04 19:24

Hej Malene - ESE system er netop disse standard pods - men hvis du kan eks. på www.wholelattelove.com lave sammenligninger på de forskellige maskiner og der vil det tydeligt fremgå at der i mange maskiner kan bruges både pods(ESE) og alm. "ground coffee". Jeg ved godt at man på francisfrancis' hjemmesider anbefaler ESE - men det er jo fordi du der altid vil have den samme mængde kaffe og kaffen ikke er afhængig af hvordan du selv har "stampet" den og derfor vil have en ensartet kaffe hver gang du laver en kop. Din succesrate for at lave en perfekt kop kaffe hver gang vil være mere sikker!!!! Dertil skal nævnes at du kan få et utal af forskellige mærker indenfor kaffepods - så du er ikke låst fast på et bestemt mærke indenfor kaffen....
Men det er afgjort et spørgsmål om temperament hvorvidt m,an vil vælge ESE pods eller alm. kaffe.... Med ESE kan du nemt og bekvemt lave en god espresso hver gang - men de er også væsentligt dyrere at bruge....
pøj pøj med det -
lilleli

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 23-07-04 11:06

Tak for svaret lilleli.
Jeg synes jeg er kommet nærmere en afklaring i sagen, så tak for links og personlige erfaringer med kaffepods og francisfrancis!
Til PG vil jeg også sige stort tak for din indsats og hjælpe-iver samt ikke mindst hyggelig dialog.
Mange hilsner
Malene