/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
arb. i EU-land som selvst. IT contractor
Fra : frkfriis02
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 26-06-04 13:54

Er der nogen der har konkret erfaring eller viden om følgende situation:

Jeg
- har en 9 mdrs kontrakt som IT-contractor på hånden i Irland (EU)
- har et dansk enkeltmandsfirma (cvr nummer)
- beholder mit lejemål i DK, ( men ikke min adresse) i DK, og flytter midlertidigt til Irland.
- har derfor i princippet dobbelt husførelse

- udskriver regninger til det irske firma hver uge ( 5 dg @ 280 EUR + VAT(=moms) 21%)
- køber udstyr i både DK og Irland (PC. tlf. etc)
- har ikke dansk indkomst, hverken fra firmaet eller som A-indkomst i perioden

Skal jeg laver momsregnskab både for irske og danske udgifter ? (og for irske indtægter ? )
Er man bedre stillet med at oprette et selskab (Ltd. Company) i det pågældende EU-land ?

på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : tch

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-04 15:20

Hi - gør det ikke sværere for dig selv end mest nødvendigt - du er dig selv, alt andet drukner i papirer og omk.

Med et CVR no i DK som enkeltmansfirma med flere kunder skal du blot lave en udstationeringskontrakt mellem firmaet og dig selv som juridisk person, og går til de lokale skattemyndigheder og udfylder et skema om udstationering og de sender et skriv til din virksomhed hvorda de skal forholde sig med hensyn til indbetaling af personlig A-skat og AMBI - herved udbetales din egen løn skattefrit, du betaler blot arbejdsmarkedsbidrag 8% - men skal så betale skat i det pågældende land du er udstationeret i men hvor skatter nok er noget billigere end i DK (hvis du når at tilmelde dig)

Du sender fortsat en regning til det Irske selskab og de betaler efter den kontrakt der er indgået - alså ingen moms - og alle omkostninger ved at bo i Irland betales af dit eget selskab med fradrag for samme.

HUSK - Skattemyndigheder må ikke rådgive i disse sager, men de må gerne vejlede, så det er vigtigt du stiller dine evt. spørgsmål korrekt på disse kontorer.

Det er lykkedes mig at gennemføre dette med en ligning - det vil sige at de lokale skattemyndigheder har forhåndsgodkendt forløbet så jeg ikke render ind i en sag det efterfølgende år med store omk. til følge.

Jeg fastholder min bolig til familien i DK, men har samtidig en bolig i udlandet der betales af selskabet (eget selskab med partner).

Det er både billigt og nemt at arbejde med - hvis du spørger din revisor mener denne formentlig ikke at dette er muligt, men det er det altså og der er ligning for det.

MEN - du kan max være 7 dage i DK om måneden + ferie, og det er op til dig at dokumentere dette i form af bilag for flybillet og/eller omk. betalt med kreditkort i det pågældende land du arbejder i.

Håber du kan bruge dette til noget

MVH - TCH

Kommentar
Fra : frkfriis02

Dato : 28-06-04 15:36

tak, jo det er en stor hjælp !
... og det med max 7 dage i DK pr md er ikke noget problem, - til 280 EUR om dagen sidder jeg gerne derovre

Kan du evt anbefale en revisor i Århus området - eller een, der vil lave 'fjern'-arbejde for mig ?

mvh Anne

Godkendelse af svar
Fra : frkfriis02

Dato : 28-06-04 15:39

jo tak, det er meget brugbart.
... og mht til max 7 dage i DK/md er det ikke noget problem. For 280 EUR sidder jeg gerne derovre (Galway)

Kan du evt anbefale en god revisor i Århus området eller evt een, der vil lave 'fjernarbejde' for mig ?

mvh Anne

Kommentar
Fra : tch

Dato : 28-06-04 15:40

her skal du tænke dig om - det betyder egentlig ikke noget hvor revisoren sidder, men han skal have engagement og vide hvad det drejer sig om - jeg kan anbefale en men han er ikke den billigste - men igen dette afhænger af hvad du skal have lavet - hvis det kun er bogholderi er det ikke en revisor du har brug for men derimod en selvstændig regnskabs-dame med tilid - men igen her er det en god ide hvis du kender en der kender en

MVH - TCH

Kommentar
Fra : frkfriis02

Dato : 28-06-04 15:40

PS
Refresh var ikke åbenbart ikke nok til en serveropdatering

Kommentar
Fra : frkfriis02

Dato : 28-06-04 15:41

Jeg kan fint selv lave bogholderi, - det er en revisor med check på reglerne jeg får brug for.
Een der kan forsyne mig med korrekte og holdbare argumenter, når jeg går til skattemyndighederne med konstruktionen.

Kommentar
Fra : tch

Dato : 28-06-04 15:47

ok - det kan være en revisor, men det er for dyrt - du skal gå ned på dit eget skattekontor (ring og få en aftale og sig det er erhverv) og bede dem give dig "vejledning" i disse regler - de har nogle dokumenter du kan få at læse - du må endelig ikke anmode om "Råd" for så må de i henhold til deres procedure ikke sige noget - med mindre det er en du kender - det skal en revisor nemlig tage sig af og så koster det igen.

Hvis du vil begå dig optimalt i dette system skal du kende "Procedurerne" ellers bliver du godt og grundigt snøret - en Revisor skal sådan set gøre det samme, men han tager så bare betaling for det, og det er ikke så vanskeligt og hvis du gør det selv kender du det hele indefra.

Så bare ned og snak med dem - sig du har en udstationeringskontrakt (hvis du giver mig en mail skal jeg sende en kopi)

MVH - Tommy

Kommentar
Fra : tch

Dato : 28-06-04 15:47

ok - det kan være en revisor, men det er for dyrt - du skal gå ned på dit eget skattekontor (ring og få en aftale og sig det er erhverv) og bede dem give dig "vejledning" i disse regler - de har nogle dokumenter du kan få at læse - du må endelig ikke anmode om "Råd" for så må de i henhold til deres procedure ikke sige noget - med mindre det er en du kender - det skal en revisor nemlig tage sig af og så koster det igen.

Hvis du vil begå dig optimalt i dette system skal du kende "Procedurerne" ellers bliver du godt og grundigt snøret - en Revisor skal sådan set gøre det samme, men han tager så bare betaling for det, og det er ikke så vanskeligt og hvis du gør det selv kender du det hele indefra.

Så bare ned og snak med dem - sig du har en udstationeringskontrakt (hvis du giver mig en mail skal jeg sende en kopi)

MVH - Tommy

Kommentar
Fra : tch

Dato : 28-06-04 15:47

ok - det kan være en revisor, men det er for dyrt - du skal gå ned på dit eget skattekontor (ring og få en aftale og sig det er erhverv) og bede dem give dig "vejledning" i disse regler - de har nogle dokumenter du kan få at læse - du må endelig ikke anmode om "Råd" for så må de i henhold til deres procedure ikke sige noget - med mindre det er en du kender - det skal en revisor nemlig tage sig af og så koster det igen.

Hvis du vil begå dig optimalt i dette system skal du kende "Procedurerne" ellers bliver du godt og grundigt snøret - en Revisor skal sådan set gøre det samme, men han tager så bare betaling for det, og det er ikke så vanskeligt og hvis du gør det selv kender du det hele indefra.

Så bare ned og snak med dem - sig du har en udstationeringskontrakt (hvis du giver mig en mail skal jeg sende en kopi)

MVH - Tommy

Kommentar
Fra : frkfriis02

Dato : 28-06-04 15:49

Hej Tommy,
tusind tak for rådene, en kopi til amoelle@hotmail.com vil være dejligt
mvh Anne