/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Montering af LAN-kabel til stik ???
Fra : hms
Vist : 5336 gange
50 point
Dato : 26-06-04 10:29

Hej.

Sikkert et latterligt spørgsmål, men jeg prøver alligevel.Skal have et langt LAN kabel monteret derhjemme og har fået et stykke skærmet kabel med tilhørende stik , samt lånt en klemmetang til montering af stikkene.Men hvordan pokker virker lige dette system.
1. Skal ledningerne afisoleres inden montering ?
2. Hvilken rækkefølge for farverne ?
3. Der er en uisoleret leder i dette kabel, er det stel ?

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : slander

Dato : 26-06-04 10:32

http://www.brinck.dk/patch.asp

her er det vist..

Accepteret svar
Fra : sidal26

Modtaget 60 point
Dato : 26-06-04 10:33
Kommentar
Fra : stj

Dato : 26-06-04 10:33
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-06-04 11:01

Du skal afisolere yderkappen, men isoleringen på lederne bliver gennembrudt af klemmerne som du presser ind med tangen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-06-04 12:48

Hej hms.
Det lyder ikke som det rigtige UTP-kabel hvis du har en uisoleret leder i dette.
Du skal bruge et kabel som hedder "twisted pair" dvs at lederne parvis er snoet sammen inde i kablet, disse snoninger er lavet med forskellig antal snoninger pr. meter det er noget med at signalet ikke finder vej imellem lederne på denne måde.
Ellers er "slander´s" link rigtig fint til rækkefølgen.
Som "Bjarne" skriver, så skal du ikke afisolere de enkelte ledere det klarer stikket når du lukker med tangen.
God week-end mvh Benny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-06-04 13:00

Den uisolerede leder må være en del af skærmen og det er ikke et UTP men STP (Shielded Twisted Pair)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-06-04 15:58

Husk endelig at placere tråd parrene korrekt
ben 1 og 2 er i samme trådpar
ben 3 og 6 er i samme trådpar
ben 4 og 5 er i samme trådpar
ben 7 og 8 er i samme trådpar
Det er vigtigt at trådparrene er sat rigtigt.
Hvis farverne kikser, har de teoretisk ingen betydning, men følg alligevel en af de to standarder A eller B, og brug kun den ene af dem, så undgår du fejl.

Godkendelse af svar
Fra : hms

Dato : 26-06-04 20:07

Tak for svaret sidal26.