/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk hvor den ene PC er på nettet!
Fra : paratech1
Vist : 567 gange
20 point
Dato : 26-06-04 09:59

Hej!
Jeg har to PCére (den ene WinMe (hovedcomputer) den anden XP (børnenes)) Hovedcomputeren er koblet på nettet via alm ADSL modem. Jeg har et extra netværkskort i hovedmaskinen og et i børnenes. Kan jeg gå på nettet med børnes via hovedcomputeren? Og hvordan skal jeg gøre. Jeg har krydskabel og det hele!
Håber I kan hjælpe mig!

Kommentar
Fra : stj

Dato : 26-06-04 10:37

Måske kan dette bruges

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics2k/index.htm

mvh.
stj

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-06-04 10:58

"Internet Connection Sharing" er ganske rigtigt den funktionalitet som du søger. Fra og med Win98 har alle windows denne mulighed.
Fremgangsmåden på WinMe er måske lidt anderledes den det link som STJ har henvist til, men eller så er den beskrivelse der er henvist til rigtigt god.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-06-04 11:10

Jeg vil foreslå, at du anskaffer en router hvor du lader routeren forbinde til ADSL modemet med en DHCP opsætning. Du kan også bruge en switch eller hub hvis du har to IP adresser til rådighed, men jeg tror ikke meget på at du vil få glæde af at køre på nettet via børnenes. Du kan ganske vist bruge netopsætningsguiden på Win XP hvor du så laver en diskette som skal køres på ME'en, men jeg syntes jeg hører om mange der ikke kan få det til at virke.
Hverken routere eller switche er længere nogen større investering.
Hvis du anvender hub/switch/router behøver du ikke krydsede kabler da der er krydsfelt i disse enheder.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-06-04 12:41

Hej!

Jeg hører til en af dem, der bruger MS almindelig deling af netværk og uden de større problemer.

Hvis du / I ønsker daglig forbindelse fra PC (2) til Internettet og ellers, at begge PCére tit er på nettet vil jeg da give min navnebror ret - ellers ikke.

Jeg har i flere år benyttet mig af MS alm. deling deling af netværk via modem og dernæst kabelmodem mellem flere PCére med først Windows 98 så Windows ME og sluttelig Windows XP Home med forskellige sytemet tilknyttet samtidig - opsætningen og stabilitet m.m. nemmest og bedst via XP som hoved-PC.

Den største ulempe ved deling af Internet, er at hoved-PCén skal være tændt og opkoblet hvis den anden og eller andre PCére kun skal benytte Internettet.

Du har de ting der skal til i første omgang og hvis du vælger at arbejde videre med MS alm. deling af netværk, så lad den PC, der har vil være mest på Internettet være hoved-PC.

Hvis nu det måske er PC nr. 2 (børnenenes) der er den nyste, er den nemmeste og bedste løsning at lade denne være hoved-PC da den har XP. Windows ME og Windows XP har en udmærket beskrivelse i hjælp om deling af Internettet som du kan følge - brug søge / hjælpefunktionen til læse mere.

Min konfiguration er p.t. deling af netværk med 3 PCére (hoved PC Windowx XP Home) hvor af den ene kører Windows 98 og ind i mellem tilkopling af bærbare PCére med bl.a. Windows ME.

Når du har fået denne løsning til at fungere, kan du altid senere skifte til anden løsning med "Router"; men inden du anskaffer en sådan så spørg din Internetudbyder hvilken der anbefales.

Med MS alm deling af Internet er det endvidere ikke nødvendigt med fast IP-adresse og eller flere faste IP-adresser som kan være nødvendigt med "Router" og som man derudover hos flere Internetudbydere skal betale ekstra for hver måned.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-06-04 12:57

Vi er nok ikke så uenige endda Bjarne_H, men i betragtning af de spørgsmål der dukker op her på stedet omkring brug af en pC til deling af forbindelse så er jeg ikke vild med idéen.
I dag kan man få billige routere hvor du kan køre med DHCP (automatisk IP adresse) til både LAN (lokalnetværk) og WAN (Internet) og dermed nemt kan opsætte disse, og det er dermed ikke nødvendigt med fast IP, og da der kun er tale om 2 PC vil f. eks. TDC's 2 dynamiske IP være anvendelige til 2 PC på noget så simpelt som en hub. Man bør selvfølgelig sikre sit netværk, men bruger man ikke lokalnetværk i samme opsætning er der ikke større sikkerhedsproblemer end hvis man kørte med en.
Erfaringen viser bare, at når først man har fået de 2 på nettet så vil man også gerne "snakke" sammen internt og så er routeren den bedste løsning, men der er ikke noget i vejen for at tage et skridt ad gangen.
VH
Bjarne
P.S.! Bjarne_H Hvis man skal tro din profil har jeg åbenbart ikke besvaret spørgsmålet ordentligt og det kan vi ikke have

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-06-04 14:38

Hej igen BjarneD m.fl!

Øv - desværre - jeg havde lige skrevet en hel roman; men jeg dummede mig (skulle lige krydre med lidt Smileys og havde ikke ulejliget mig med at skrive i notesbog eller lign.) - så du må nøjes med den korte.

Men nogle af mine grundholdninger er bl.a.:

Hvorfor bruge penge på måske unødvendigt hardware?.

Hvorfor starte med en - mere besværlig løsning?

Hvorfor bruge tid på noget p.t. måske unødvendigt?

Hvis spørgeren havde oplyst hvor stort behovet var for at være på Internettet samtidig - ja så kunne denne drøftelse nok være undgået! - Men dette er noget af det bedste ved Kandu, er at der er plads og tilladelse til flere og forskellige meninger.

Ja - jeg reagerer - når jeg tilfældigt falder over en bruger / kommentar - der afviser nogle løsninger, der virker upåklageligt for nogle brugere.

Men det bedste, som jeg kan får øje på med en Router løsning er nok uafhængihed af andre PCére, idet kun den PC man ønsker at benytte samt Router skal være tændt for at være på Internettet.

Og er man meget på Internettet fra flere PCére ad gangen, ja så Router-løsningen nok at foretrække; men en dyere løsning i start og for mit tilfælde også en større månedlig udgift til fast IP-adresse for de PCére man ønsker at have tilkoblet; men man kan selvfølgelig også overveje en kombination af deling af internet og Router

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 26-06-04 15:17

Hej Bjarne og Bjarne
Mit behov er ikke så stort.
Det er fordi min søn engang imellem gerne vil spille nogle små spil fra internettet.
Og det er ikke altid at vi (min kone og jeg) gider at forlade PCén for at han kan spille.
Jeg betragter ikke mit behovet for at være på nettet samtidig for særlig stort.

Thomas

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-06-04 15:45

Når prisen for en router ikke er større, så ville jeg fremtids sikre med denne udvidelse.
Nu er det jo sådan, at sønnen bliver jo større og større, samtidig med at hans behov også vokser.
Hvis han skal trække nettet igennem din PC, så tager det jo lidt af kræfterne fra den, når du selv bruger den.

Prisforskellen mellem en hub, switch og en router, er så lille idag at routeren er at fortrække.

Men det skal vi jo ikke bestemme, blot give et godt råd!

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 26-06-04 15:53

Hej severino
Du har fuldstændig ret.
Det er meningen at der i fremtiden skal instaleres trådløst netværk i huset. dette vil løse en del.
Men, ind til da skal det altså være på den gammeldags måde.
Hvilket bringer mig frem til mit næste spørgsmål.
Nu er begge PCére sat op til hjemmenetværk. Begge er tænt og kan se hinanden. Men den ene (børnenes) kan ikke gå på nettet. Hvad har jeg gjort galt? Skal jeg lave om på indstillingerne eller hvad skal jeg gøre. Når jeg vil gå på nettet siger den at den ikke har fået tilladelse.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-06-04 15:56

Hej Thomas!

Så start med Alm. deling af Internet - kan sagtens klare den slags.

Men ellers så lav en diskette fra Hoved PC (den hvor modem er tilsluutet) og kør disketten på den anden PC.

Jeg har prøvet deling fra Windows ME til Windows 98 og fra Windows XP til Windows 98 og Windows ME; men ikke fra Windows ME til Windows XP - men prøv bare.

Du sætter ellers bare dit krydskabel i begge PCére og kør "Deling af netværk" - hvis du får problemer så prøv at køre "Deling af netværk" før PCérne er forbundet med krydskabel.

Konfiguration af netværket i Windows ME og XP foregår næsten automatisk med "Deling af netværk".

Og ellers så skriv bare igen, hvis du mener vi kan være til hjælp - og god fornøjelse!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-06-04 15:57

Hej Thomas!

Så start med Alm. deling af Internet - kan sagtens klare den slags.

Men ellers så lav en diskette fra Hoved PC (den hvor modem er tilsluutet) og kør disketten på den anden PC.

Jeg har prøvet deling fra Windows ME til Windows 98 og fra Windows XP til Windows 98 og Windows ME; men ikke fra Windows ME til Windows XP - men prøv bare.

Du sætter ellers bare dit krydskabel i begge PCére og kør "Deling af netværk" - hvis du får problemer så prøv at køre "Deling af netværk" før PCérne er forbundet med krydskabel.

Konfiguration af netværket i Windows ME og XP foregår næsten automatisk med "Deling af netværk".

Og ellers så skriv bare igen, hvis du mener vi kan være til hjælp - og god fornøjelse!

Og vær lige opmærksom på, at du bør have firewall og antivirusprogrammer på begge PCérne.

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 20 point
Dato : 26-06-04 16:13

Hej igen Thomas!

der er p.t. klumper i datastrømmen - så ikke foregående 2 komentarer før mit sidste kommentar der blev sendt 2 gange p.g.a. jeg troede jeg kunne nå at lave denne tilføjelse:

"Og vær lige opmærksom på, at du bør have firewall og antivirusprogrammer på begge PCérne."

Hvilket kan være årsag hvis du har firewall på så prøv at koble denne fra og prøv igen. Eller så prøv at gennemgå vejledningen fra MS hjælp og kontroller indstillinger.

Når begge PCére kan se hinanden - så burde det kunne lykkes.

Kan du for øvrigt se filer / mapper via den ene PC og til den anden og omvendt - men dette er ikke en betingelse og hvis dette ønskes så husk at sætte de ønskede mapper til at være delte.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-06-04 21:10

Problemet er det jeg så ofte har hørt om

Bjarne_H>> Man behøver altså ikke fast IP adresse, som iøvrigt ofte giver problemer for private fordi bl.a TDC gladeligt skifter ud på faste IP med mindre man har købt en erhvervsløsning (spørg mig ikke om hvorfor).

Godkendelse af svar
Fra : paratech1

Dato : 26-06-04 21:34

Tak for svaret Bjarne_H.