/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mad til mange
Fra : frieda
Vist : 3059 gange
220 point
Dato : 25-06-04 10:30

Så er det op over.
Vi holder stooor bryllupsfest den 3. juli (bed om godt vejr for Trier!). Der kommer ca. 150 voksne og ca 40 børn. Hovedretten er helstegt pattegris, oksefillet, pølser og to slags kartofler; leveret af slagter.
Alle er blevet bedt om at medbringe noget mad. Kager, forretter, desserter og snacks fra deres land/region (15 nationaliteter). Listen er uhm.

Vi har tænkt os at lave en salat bar. Der er stadig nogle (specielt enlige mænd), der endnu ikke har lovet at medbringe noget. Så tænkte jeg: Hakke løg etc, kan de vel finde ud af.
MEN, nu til spørgsmålet:
Forslag til salat bar'en og specielt HVOR MEGET?
Dvs. hvor mange kg tomater/løg/agurk skal jeg beordre en stakkels ungersvend til at skære i stykker etc?
Hvor mange flute ville I beregne (jeg køber altid for mange).

På forhånd tak
Frieda

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-06-04 10:32

Det kan jo være de enlige mænd der ikke har lovet noget endnu har tænkt sig at melde afbud fordi festen ligger samme dag som prologen på Tour de France

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-06-04 10:34

Når jeg en sjælden gang laver tilsvarende beregner jeg ca. 75 gram af hver grøntsag pr person, og 3 personer pr baguete, såfremt der er tale om 40 cm. baguetter

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 25-06-04 10:36

Tvivler jeg på, men jeg tror, mange er glade for, at vi (sendte indbydelser ud i januar) har klaret at placere festen mellem semifinale og finale i fodbold.

Frieda
Hvor meget skal jeg beregne Better_Performance?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-06-04 10:44

uhmmm....Det lyder hyggeligt, ha' en god fest.

Er det dit eget bryllup?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 25-06-04 10:49

Jep

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-06-04 10:53

Aaaarh, jamen så rigtigt stor tillykke.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 230 point
Dato : 25-06-04 11:23

Hej Frieda

På denne side er der en opskrift på helstegt pattegris med tilbehør. Tilbehør er bl.a salat.
På siden kan du selv taste det antal personer ind, så får du en opskrift med den mængde af varer, som du skal bruge.

Jeg er klar over at du ikke selv skal stege grisen.

http://www.kokkeleg.dk/default.asp?content=opskrift&id=988

Håber at det giver dig en ledetråd.

God fest, når dagen oprinder.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : mango

Dato : 25-06-04 11:34

Hjertelig tilykke...ååh glæd dig, det er vidunderligt at holde bryllup....

Mange knus og kærlige hilsner
Sus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-06-04 16:46

[hør] Jeg har lykønsket dig før frieda, men gør det gerne igen

Kærligst </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gudme

Dato : 25-06-04 17:22

mmhhh en lækker salat, som måske kan lyde lidt besværligt at lave til så mange, til gengæld skal der ikk særligt meget i.

Bredbladet persille (10 bundter)
Parmesanost i tynde skiver - brug en kartoffelskræller til at lave skiverne med. (500-700 gr)
soltørrede tomater i lage skæres i tynder strimler i ca 2 cm længde (5-7 glas)
ristede sesamfrø på tør pande (2-3 poser a 250 gr)

Persillebladene nippes fra stilkene og skyldes grundigt. Det hele blandes bare i en stor skål..... Den kan godt tåle at blive lavet aftenen før... og så bare stå koldt - men bedst er den hvis den bliver lavet samme dag.
Om ikk andet så kan det være et supplement til den øvrige salat....
tallene er i parentes er kun forslag - og slag på tasten ud fra mine egne erfaringer - det kommer jo oss an på hvor meget du har af det andet.
Mine erfaringer er med de store selskaber at folk tager lidt af alt... og man sidder/står længe over maden, så det mætter på en anden måde end ved alm middagsselskaber. Omvendt så er folk nok oss endelig sulten, når der skal spises.... hvis der er gået noget tid siden de sidst har spist.
Men jeg rigtig god fest og tillykke med brylluppet

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-06-04 16:47

Tillykke med brylluppet! Jeg er også lige selv blevet gift, - det er en stor ting!
Hvad angår mængder af mad, så bruger man normalt nogle lidt ulogiske måder at beregne f.eks. salatmængder på. Som eksempel kan jeg fortælle dig, at hvis I var 4-6 til bords, ville man regne med 1 salathovede + det grønt, der ellers skal i. Når I er så mange som 150, skal det derimod ganges ned, så du skal regne med 10-15 personer pr. salathovede. Tænk på, hvor meget mad de får udover: Helstegt pattegris, oksefilet og pølser....Dertil kartofler af forskellig slags. Mange mænd spiser overvejende kød og kartofler og kun salat i ret små mængder. Børn er som oftest heller ikke de store salatspisere, men render gerne rundt med en stegt pølse, et stykke brød og evt. gulerods- eller agurkestænger. Så jeg vil foreslå dig max. 15 salathoveder.
Ud af den mængde salathoveder kan du f.eks. lave 4 forskellige salater, eller 2, - hvad du nu kan overkomme. Grønsagerne kan jo sagtens snittes til adskillige timer i forvejen og evt. stå i skålene under fugtige klæder, så salaten holder sig sprød. Dressingerne kan også laves på forhånd og skal først hældes over lige inden servering.
Nu ved jeg jo ikke, hvad du sværger til af grønsager, for der er så mange variationsmuligheder. Det er lækkert med både bælgærter og letdampede grønne bønner i salater, - hvis du bruger soltørrede tomater, vil jeg anbefale dig at bruge semi-dried, dvs. dem, der ikke er helt hårde, for de er ikke så interessante. Men du kan selv koge nogle af de soltørrede tomater i lidt vand, til de ikke er så hårde mere, og så skære dem i små tern eller strimler.
Færdigkøbte brød croutoner er også lækre at strø ud over en salat (i sidste øjeblik) eller ristede pinjekerner. Jeg plejer at riste pinjekerner i en lillebitte smule olivenolie på en pande. Når kernerne har fået kulør, drysses lidt urtesalt (smager bedst) over og derefter en sjat ahornsirup. Den vil nu "bruse" op på panden og du skal så røre rundt og derefter hælde kernerne over på en tallerken, men uden ahornsiruppen. Der skal kun være det sirup, som har lagt sig om kernerene. Når kernerne er kølet af, er de yderst delikate at strø ud over en salat.
Du kan jo vælge at lave salater med forskelligt "temperament", - f.eks. en italiensk inspireret med grøn salat, rucola, parmesanost i strimler (du kan bruge en ostehøvl), oliven eller kapers (de store er lækre og meget dekorative), mosede ansjosfilet'er og en olie/balsamico- dressing med salt, peber og hvidløg.
Ja, der er så mange muligheder, så jeg ved slet ikke, hvor jeg skal begynde. Måske du bare skulle låne en bog om salater på biblioteket? Jeg kan huske, at Lise Lotte Norup har skrevet en eller flere bøger kun med salater, - jeg ved også, at mange har sagt, at salaterne er lækre.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-07-04 12:38

Druknede I til brylluppet??? Nu ved jeg ikke hvor du bor, men her i København var det ihvertfald slemt......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-07-04 18:58

Hej Frieda

Så lige at du deltog i et andet spørgsmål.
Så er bryllupsdagen overstået, og
Fik du klaret det hele.

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 24-09-04 10:50

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-04 10:56

Selv tak og god week-end

Hilsen ans