/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
4 eller 2-takst
Fra : la_merde
Vist : 1412 gange
150 point
Dato : 25-06-04 10:28

Hvad er forskellen på en 2 takst og en 4 takst motor???
evt. fordele/ulemper

Og er det en fordel at have manuel gear??

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-06-04 11:03

2 takt motoren tænder hver gang stemplet er i top, og 4 takt motoren tænder hver anden gang.
Fordelen ved 2 takt:Billigere at fremstille.
Fordelen ved 4 takt.Længere holdbarhed,siger de kloge,men tro dem ikke, de er fyldt med løgn,passer ihvertfald ikke med mine erfaringer,og det er rask væk et par dage siden jeg blev konfirmeret.
Med hensyn til gearet må jeg gå ud fra det er til en knallertscooter du mener,og der er variomaticen uovertruffen
(min mening)
Hilsen Keldd
Og kan vi så få lidt debat her.

Kommentar
Fra : la_merde

Dato : 25-06-04 11:15

Så det vil sige at 4-takst overhovedet ikke hjælper på topfart eller acceleration??

Accepteret svar
Fra : gert_k

Modtaget 160 point
Dato : 25-06-04 11:25

du skal ikke hælde olie på en 4 takter, da den går på "ren" 95 oktan. En 2 takter skal derimod have 2 taktsolie iblandet benzinen, det er ikke det store problem med en ny scoter/knallert da man bare giver den en liter når lampen lyser.

Fordele 4 takter: mindre forurening, holder LIDT længere, kører på ren 95
Fordele 2 takter: LIDT kvikkere, billigere (alt)

ligesom Keldd, det er IKKE en fordel at have manuelt gear.....! (min mening)((kommer an på hvad du tænker på))

MVH

Godkendelse af svar
Fra : la_merde

Dato : 25-06-04 11:54

Tak for svaret gert_k.

Nu ved jeg hvad jeg IKKE skal have

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 26-06-04 13:11

hvad fanden snakker i om..!?? en 4-takt motor holder meget længere... men på en knallert er det ikke nødvendigt at have en 4 takter.. og det er os klart sjovere at køre med 2-takt..
da der er langt bedre optræk i en 2takter.. men topfarten kan blive meget højre med en 4 takter....--!!

men forskellen er ikke bare tændingen... der er 4 takter i en 4 takts moter (indsugning, komprition, forbranding, udstødning) mens der kun er to i en 2-takt motor (indsugning, komprition, forbranding (de sker i sammen stempel bevægelse) og så udstødning)....

zeck