/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
X fingre for mig
Fra : binky
Vist : 594 gange
100 point
Dato : 24-06-04 22:42

Ja, jeg skal jo stille et spørgsmål, jeg synes bare ikke lige jeg vil smide den under helbred, for det kan jeg sikkert få nok af. I må jo lade være med at svare, hvis det ikke passer Jer.
Tror I, jeg har lungecancer eller ej?
Så er det stillet.
Efter 5 ugers hosten har jeg fået at vide 4 gange, at det var en virus. Jeg var så ved en anden læge igår, og han sagde, at en vis kvote risikopatienter (lungekræftpatienter, sagde han ) kommer til røntgen inden for en uge, og det skulle jeg. jEG ER SÅ NERVØS, men jeg blev røntgenfotografet sidste år, og da havde jeg kun rygerlunger.

Den største opmuntring bliver belønnet.

mvh
binky

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-06-04 22:49

Allerførst, er det en tør hoste, eller en hoste hvor der kommer slim med op?.
Er du begyndt at tabe i vægt?
Hvor mange år har du røget?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-06-04 22:50

Vi rygere er risikopatienter - derfor til undersøgelse straks.
Det er ikke absolut dig men den type mennesker du og vi hører til.
Ingen falske forhåbninger - men det behøver ikke være andet lægens usikkerhed, da du jo tilhører vores race - nemlig rygere.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-06-04 22:51

Der er trods alt flere der får KOL (kronisk obstruktiv lungesygdom) ofte kaldet rygerlynger, end der får lungekræft.
Hvis du har fået konstateret rygerlunger og ikke passer på dig selv ved bl.a at holde op med at ryge, så kan du forvente bronchitis og astma lignende tilstande og dine lunger vil efterhånden blive nedbrudt på grund af kronisk betændelse i lungevævet. Det behøver altså ikke at være cancer, men du skal da være glad for at du kan blive undersøgt hurtigt så du kan få den rette behandling.

Pøj pøj!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-06-04 22:52

Jeg glemte at krydse finge..................det gør jeg nu.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-04 22:58

Opmuntring ? Du har det jo skidt Har du tænkt på at blive undersøgt/scannet for Tuberkulose : http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/tuberkulose.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mango

Dato : 24-06-04 22:58

Jeg vil også bede for dig og krydse mine fingre...og jeg forstår godt at du er ved at gå til af angst...og det er rædselsfuldt!!
Men du kommer over det igen ..tag dig nogle gode dybe indåndninger når det er allerværst med angsten...og så skynd på din læge så du med lynets hast kan få konstateret at det naturligvis ikke er cancer du har.
mange knus og trøstende tanker
Sus

Kommentar
Fra : binky

Dato : 24-06-04 23:10

Jeg har røget i 30 år, og var indlagt på sygehus 4 gange på 6 mdr. p.gr.af astma. Det viste sig, at det var papegøjeallergi, så vores Gøj flyttede til min lillesøster, for den skulle ikke sælges.
Det er ikke tør hoste, men jeg kunne tænke mig en god nattesøvn efterhånden, men når jeg får hostesaft med opium fra lægevagten, så harmonerer det ikke med min hoste. Jeg kender Hallmarks programmer den ene ende til den anden. Det er svært at få en dag til at hænge sammen, fordi der skal hostes så meget om natten, og JEG ER TRÆT AT AF SOVE PÅ SOFAEN, , men min bedre halvdel skal jo afsted hver dag.
mvh
binky
Jeg er bare lidt usikker med det her, men jeg tror det ikke.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-06-04 23:22

Hvis du har problemer med vejrtrækningen,
må vi jo finde en metode til at stoppe den.
Nå, undskyld.
Min mor har fået det råd, at hun skal tager en spand med vand og et elekrikkerrør el. lignene. Så skal hun hver dag, gerne flere gange om dagen, puste alt hvad hun kan gennem røret, ned i vandet flere gange. Man skal tage en dyb indånding og puste lungerne helt tomme for luft. Det skulle hjælpe på hoste, rygerlunger etc.
Vandet skal åbentbart give en vis modstand, så man får trænet lungerne.
Har dog ikke selv fået taget mig sammen.
Gambrinus.
20 ligkistepinde om dagen (og 20 om natten).

Kommentar
Fra : binky

Dato : 24-06-04 23:28

Jeg vil lade spørgsmålet stå åbent, til jeg får svar fra sygehuset.
Jeg tror, I tænker på mig, og jeg er hunderæd (ikke fordi I tænker på mig). Men skal det være, så kan der ikke laves om på det.

Jeg trækker mig for i aften.
Hav det godt allesammen.
mvh
binky

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-04 23:31

Ved du hvad, alle rygere bliver betragtet som risikopatienter, om de så bare har forstuvet foden. Og hvis du har forstået den læge rigtigt, som det du skriver, har han godt nok en uhensigtsmæssig måde at udtrykke sig på. Han kan overhovedet ikke, bare fordi du hoster, udtale sig om, hvorvidt du har lungecancer eller ikke. Men det er ren rutine og for en sikkerheds skyld, at du bliver sendt til undersøgelse, og vær kun glad for, at du ikke skal vente i laaaaang tid på det. Pøj-pøj til dig.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-06-04 23:39

Papegøjeallergi ?
Har selv været indlagt et par gange med lungebetændelse og blev hver gang spurgt, om jeg havde kontakt med fugle. Jeg fik den forklaring at papegøjer, undulater og andre stuefugle, kan være bærer af en form for lungebetændelse, som skal behandles anderledes end alm. lungebetændelse.
Op med humøret, tænk på noget andet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-06-04 23:53

Krydser fingre selvom jeg ikke tror det er nødvendigt

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-06-04 00:16

Inderst inde tror jeg at vi enten bærer et arveligt gen til at få cancer, eller også gør vi det ikke.
Hvis alle lægernes teorier skulle passe at det lige netop er rygningen der skulle udløse lungekræft, hvorfor er der så ikke rygere der alligevel også får det?

Vi ved alle, os rygere, at det er højst usundt at ryge, samt at der kan opstå sygdomme i forbindelse hermed, atsma, alergi, rygelunger osv. men lige kræft.

Kræftceller er vist 3. mutation af en celle, og hvad enten man ryger eller ej må det være arveligt. Klart det bedste at du stoppede med at ryge, men lungekræft lyder det ikke umrddelbart som.

Som andre, vil jeg også krydse alt hvad krydses kan, selv om jeg ikke tror på det bliver nødvendigt.

ellebye

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-06-04 01:19

Opmuntring siger du Hmmm ok
Du fejler skam næsten ikke noget andet end det der med hovedet Men det kan vi vist ikke gører noget ved Hi hi
Mvh Sune og god bedring
Ps. du skal sku da bare ned til noget azurblåt hav med palmer og nyde en lille sjus eller 2

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 25-06-04 05:45

Hej Binky
Undskyld, men jeg kan huske for et par måneder siden at du bad om hjælp og støtte til at holde op og jeg gav dig et meget langt og udførligt svar, baseret på mine egne erfaringer, fra storryger til røgfri. Spørgsmåletsnummer husker jeg ej.
Den største opmuntring jeg kan komme i tanke om, må være at holde op, du vil være i bedring med det samme.
Jeg var selv forbavset over at min flere år gamle hoste holdt op stort set fra den ene dag til den næste da jeg holdt op, og Guuuud hvor jeg ikke savner det!

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-04 08:48

>mulberry

Jeg tror vi er mange rygere, der ønsker en form for "mirakelkur" imod rygning.
Jeg har selv prøvet med plastre, tyggegummi, og hvad der ellers måtte findes af den slags, men kan ikke stoppe.
Jeg tror ikke på en nedtrapning, det er enten eller, ikke både og.

Problemet er blot, at hvis man i forvejen er nervøs, angst, deprimeret eller lider af andet af sådanne "sygdomme", er det mere ned svært at stoppe.

Men jeg vil lige skønsomt sige, "syv, ni, tretten", "rør ved træ", at jeg heldigvis endnu ikke har fået nogle følgelidelser som følge af rygning, hvilket ikke gør det bedre, men hvis jeg havde det som binky, ville jeg til gengøld ikke tøve eet sekund.

ellebye

Kommentar
Fra : mango

Dato : 25-06-04 10:06

Ja mulberry jeg har det på nøjagtig samme måde kors hvor er jeg glad for at være x-ryger...mere energi, ingen hoste, mere tid til andre ting, ingen dårlig lugt (jeg siger jer rygere i stinker altså *GG*.

Plads i hovedet til andre tanker så som: har jeg smøger nok til ..., shit er det her møde ikke snart færdigt, så jeg kan få en smøg, tænk hvis jeg sad fast i en elevator og ingen smøger havde...ja fortsæt selv i kender dem alle sammen

Og samtidigt skal jeg også give ellebye en smule ret...det kræver overskud, eller en allerhulens masse angst for at dø

Mange venlige hilsner Sus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-04 11:36

Det er rigtigt som du siger Ellebye, visse cancerformer er arveligt, det er bevist. Og jeg tror også på at nogle bare har anlæg til at udvikle sygdommen, og at cigaretrygning og andre skadelige påvirkninger forhøjer risikoen. Jeg ryger selv, og for 7 år siden blev jeg opereret for cancer, dog ikke i lungerne. Lægen var også meget fokuseret på at jeg ryger, men da jeg spurgte ham direkte om han kunne angive det som årsag, måtte han sige at det kunne han ikke. Og jeg kender da også til folk der har levet "meget sundt" og som aldrig har røget, og alligevel får de cancer eller andre alvorlige sygdomme.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-06-04 12:28

Jeg er ikke ekspert inden for lungecancer, men min morfar begyndte at ryge da han var 6 år (..han fik en stor dreng på 8 til at købe pibe & tobak ) ...men han blev også kun 94. Imidlertid fik han fjernet en 1/3 af den ene lunge i 1936, som følge af en Tuberkulose infektion.

Jeg har selv røget siden jeg var 7 og har aldrig haft vejrtræknings problemer, hoste eller andet. Jeg lever ikke specielt hverken sundt eller usundt, men får dog motion hver dag i form af en cykeltur eller to. Jeg kører dagligt 20-40 km. på cykel i rask tempo

Jeg tror uden at have belæg for det ; det er farligere at bevæge sig i trafikken et par timer om dagen end at ryge sammenlagt et par timer om dagen. Iøvrigt er det påvist at udstødningsgasser fra biler er langt mere kræftfremkaldende end rygning og der er en klar sammenhæng mellem luftforurening og lungecancer. En bil med der kører 50 km/t i 1. minut udsender lige så megen 'passiv' rygning som 40 rygere i samme tidsrum !!! Prøv at køre jeres bil ind i dagligstuen og lad den gå i tomgang den tid det tager at ryge en cigaret. Dét sætter ligesom tingene i perspektiv.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 09-07-04 18:17

Tak for svaret ellebye.
Jeg har fået svar på røntgen i dag. Det ser normalt ud, eller så normalt det kan se ud, når de sammenligner med tidligere billeder. Jeg har ikke cancer
Men rygerlungerne er der selvfølgelig stadig. I skal næsten alle sammen have tak, for moralprædikener har jeg fået så rigeligt.
Jeg ville gerne have delt point ud til alle jer, der har prøvet at trøste; det kan jeg jo bare ikke. Jeg har derfor skrevet jeres (navne) ned, fordi I har givet mig lidt tro på, at det ikke var så slemt.

mange kærlige hilsner til næsten jer allesammen
fra
binky
Jeg er så glad nu

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-07-04 09:27

Jeg ved ikke om man her skal sige tillykke, men jeg er meget glad på dine vegne.
Det kunne være vi skulle lave en "rygestopklub" her på kandu, for at prøve at støtte hinanden??.
Ellers kan jeg kun sige "pas godt på dig selv".

Venlig hilsen
Ellebye