/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Direkte forbindelse mellem 2 com. med kr~
Fra : Myns
Vist : 1000 gange
120 point
Dato : 24-06-04 00:25

Jeg har 2 computere hvor jeg gerne vil bruge den en som lager. Den skal ikke på Internette. Jeg har kabelmodem tilsluttet hovedcomputeren. Jeg har installeret et PCI Card 10/100Mbps Ethernet LAN Card 115, og forbundet det med et crossover kabel til netkortet på hoved computeren. Hvordan for jeg det til at virke. Hjælp Hjælp!!!!
Myns

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-06-04 00:30

Hvis det er winXP har du så lavet en netværksdiskette? Gå ind under netværksforbindelser > netværksopgaver > konfigurer et mindre hjemme eller kontornetværk

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 24-06-04 00:46

Hej Tedd.
Nu har jeg lavet en diskette, og kørt netsetup. Jeg følge instruktionen på skærmen, men den siger netværksinstallationen ikke kan gennemføres. Hvad gør jeg.
Myns

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 24-06-04 00:58

Du kan for få penge købe et kabel med et program prøv www.thansen.dk

Kommentar
Fra : billif

Dato : 24-06-04 07:05

Du kan også give dem en ip adresse eks. 192.168.010.1 of den anden 192.168.010.2 markadressen skal være den samme på begge, 255.255.255.000 somregel vælges denne automatisk i xp. dette gør du ved at v klik på netværk og egenskaber under LAN igen v klik og egenskaber marker tcp/ip og så egenskab nu kan du taste en ip ind. husk at du skal lave en mappe så den er delt det er såden du kan få fat i fra andre pc.
i stigfinderen el. IE. kan du nu skrive //192.168.10.1 så ser du den anden delte mappe.
nÅR DU ER HELT FÆRDIG SÅ KLIK IGEN PÅ hent automatisk IP .

mvh Henrik

Kommentar
Fra : billif

Dato : 24-06-04 07:05

Du kan også give dem en ip adresse eks. 192.168.010.1 of den anden 192.168.010.2 markadressen skal være den samme på begge, 255.255.255.000 somregel vælges denne automatisk i xp. dette gør du ved at v klik på netværk og egenskaber under LAN igen v klik og egenskaber marker tcp/ip og så egenskab nu kan du taste en ip ind. husk at du skal lave en mappe så den er delt det er såden du kan få fat i fra andre pc.
i stigfinderen el. IE. kan du nu skrive //192.168.10.1 så ser du den anden delte mappe.
nÅR DU ER HELT FÆRDIG SÅ KLIK IGEN PÅ hent automatisk IP .

mvh Henrik

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 24-06-04 08:33

Der er ikke nogen grund til at investere de store penge i, at få sat den slags op. Som billif skriver, så opsætter du blot en fast IP-adresse på dem begge to. Jeg har tilladt nedenfor at beskrive det lidt kortere (og måske lidt mere overskueligt):
1. Tryk på "My Network Places"
2. Vælg så "Network and Dial-up Connections" ude i venstre side
3. Højreklik på den korrekte netværksforbindelse (typisk hedder den LAN eller Ethernet) og vælg "Properties" (evt. Egenskaber, hvis det er dansk Windows)
4. Markér "Internet Protocol (TCP/IP)" og tryk "Properties" (eller Egenskaber)
5. Vælg muligheden "Use the following IP address"
5a. Indtast 192.168.1.1 i IP address (på PC nr. 2 skal du bruge 192.168.1.2)
5b. Indtast 255.255.255.0 i Subnet mask
5c. Lad Default Gateway være blank.
6. Tryk Ok 2 gange
7. Du skal nu dele en folder på den ene maskine. Jeg vil foreslå, at du laver det på din "lager-PC", så ikke det påvirker den PC, som evt. er på nettet ellers. Husk at sætte rettighederne på din delte folder korrekt.
8. Når du er færdig med at overføre data, så gentag pkt. 1-4 og vælg muligheden "Obtain an IP address automatically" og tryk Ok 2 gange

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-06-04 10:46

Så var det da noget nemmere, at opsætte en IPX/SPX protokol på begge maskiner og fjerne fluebenet på den der kører på nettet når du skal have netadgang fordi den IPX/SPX protokollen åbner maskinen. Faste IP adresser er noget bøvl fordi man skal skifte mellem DHCP og fast når man har dynamisk IP.
Husk lige deling af mappe på lagermaskinen og så skulle de gerne være opsat i samme arbejdsgruppe (workgroup) hvilket forenkler det noget på så simpelt et netværk.
Se også:
http://www.s-p.dk/Netvaeksopsaetning/netvaerksopsaetning.htm
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 27-06-04 11:30

Hej Alle.
Jeg kan ikke få det til at virke, er der ikke et kvikt hoved der kan skærer det ud i pap fra A til Z.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 11:48

Hvordan vil du gerne lave det, ja der har jo været flere forslag?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 11:55

Jeg vil stadig foreslå, at du installerer protokollen IPX/SPX og bruger den til internt netværk, men hvis du skal på nettet med maskinen medens den har den opsætning skal du have den beskyttet af firewall.
På XP og W2K kan man fjerne et flueben for at deaktivere protokollen når den ikke skal bruges. Du skal desuden huske, at du skal arbejde i samme (for at gøre det enklere) arbejdsgruppe og der skal være delt mappe på den maskine du vil have adgang til.
Her er sider med masser af gode råd om netværk:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
http://www.s-p.dk/Netvaeksopsaetning/netvaerksopsaetning.htm

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 27-06-04 12:58

Hej BjarneD.
Jeg vil gerne lave det så begge maskiner er på nettet. Begge maskine kører XP.
Myns

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 27-06-04 13:04

Hej BjarneD.
Hvor finder jeg forresten IPX/SPX, det har jeg ikke prøvet endnu
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 15:09

Styresystem?

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 27-06-04 16:48

Hej BjarneD
Mir styresystem er XP på begge maskiner som jeg skrev før
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 17:22

OK, jeg har lige haft andet, at se til så jeg fik ikke læst det ordentligt.
Du skal gå i Start - højreklik på netværkssteder og vælg Egenskaber.
Højreklik på LAN forbindelse og vælg Egenskaber.
Tryk på knappen Installer, dobbeltklik på Protokol, vælg NWLink IPX/SPX/Netbioskompatibel transportprotokol - OK
Genstart computeren
Gør det samme på begge.
Spørg bare videre hvis du skal have mere hjælp.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 27-06-04 17:41

Hej Bjarne D
Når jeg gør som du siger går det godt til den beder om en cd.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 17:46

Det eneste der kan være tale om er Win XP installations cd'en. Har du ikke den?

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 27-06-04 17:49

Hej Bjarne D.
Det har jeg gjort, og det fungerer. Nu har jeg net forbindelse på begge maskiner, men jeg kan ikke se den anden computer. Det gælder for begge maskiner.
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 17:59

Har du installeret/aktiveret Fil og udskriftsdeling?
Deling på drevet skal aktiveres ved at finde drevet du vil have adgang til, højreklik, vælg Egenskaber, vælg deling. klik på forstået risikoen, vælg netværksdeling.
Har du lavet fælles arbejdsgruppe? Højreklik på ikonet Denne Computer, vælg Egenskaber, Vælg Computernaavn - Skift - navngiv arbejdsgruppen så den er ens på begge maskiner.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 18:00

Jeg går ud fra at du spørger og at du selv kan finde ud af at lukke menuerne igen. Genstart efter en aktivering er altid godt. Du behøver kun deling på din "lager"maskine, men arbejdsgruppen bør være den samme for nemheds skyld.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 18:04

Installation og aktivering af deling foregår samme sted som med protokollen bare under Tjeneste.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 27-06-04 18:16

HeJ BjarneD.
Hvor finder jeg aktiveret fil og udskriftdeling?
Myns

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 27-06-04 18:41

Hje BjarneD
Tror jeg har fået det til at fungerer. Hvis jeg nu skal sætte en computer med win98 og en med xp, gør jeg det på samme måde?
Myns

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 27-06-04 18:41

Hje BjarneD
Tror jeg har fået det til at fungerer. Hvis jeg nu skal sætte en computer med win98 og en med xp, gør jeg det på samme måde?
Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 18:41

Du skal gå i Start - højreklik på netværkssteder og vælg Egenskaber.
Højreklik på LAN forbindelse og vælg Egenskaber.
Tryk på knappen Installer, dobbeltklik på Tjeneste, vælg Fil og udskriftsdeling, OK

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 120 point
Dato : 27-06-04 18:46

Ja, du kan opsætte dem på samme måde, men der er lidt forskel på hvor du finder tingene.
På W98 kan du højreklikke på Netværksforbindelser på skrivebordet og så vælge Egenskaber. Det ligner meget, men er lidt anderledes.
Du skal huske, at hvis en Internetmaskine skal være sikker skal du have Firewall aktiveret og det er godt at deaktivere IPX protokollen ved at fjerne fluebenet når du kører på nettet. Det ultimative er en router, men det har jeg vist forklaret andet sted.
Kom bare igen hvis der er flere problemer med netværket.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-06-04 19:15

Så nu fik jeg først alle mailene om dine indlæg - Lidt forklaring på en langsom hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 03-07-04 01:38

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 03-07-04 01:53

Godaften BjarneD, hvis du stadig er på nettet!!! Undskyld det tog så lang tid at acceptere dig svar. Jeg har haft lidt travlt på det sidste, så jeg har ikke været på netter. Nu vil jeg hører om du kan hjælpe mig igen. Da jeg oprettede netværk, sket der en masse sjove ting, før jeg prøvede at oprette netværk efter din anvisning. Så nu vil jeg hører om jeg kan afinstallere mit netværk, og starte på en frisk, efter din anvisning som gik som smurt i smør. Kan du ikke forklarer mig hvordan man gør? Myns

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-07-04 12:54

Den nemmeste måde, at fjerne netværk er at fjerne netkortdriveren i Kontrolpanel - System - Hardware - Ebhedshåndtering - Netværkskort Fjern/slet - Genstart, men du kan også gå ind i Egenskaber for netværksforbindelse . Lanforbindelse - Egenskaber og så fjerne protokollerne - Genstarte og sætte dem ind igen som anvist. Du skal fjerne alle protokoller. Prøv det hvis du ikke har fundet en løsning i mellemtiden.
VH
Bjarne