/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Støj fra transmission i Mazda 323??
Fra : kurtmoeller
Vist : 2509 gange
140 point
Dato : 23-06-04 22:04

Mazda 323, 1989, 1,5 stationcar.Syntes pludselig i marts, at mine vinterdæk støjede usædvanligt meget - og skiftede derfor til sommerdæk. Lyden ændrede sig noget, men havde nu en anden karakter, nærmest som tandhjul, der er lidt ude af indgreb. Frekvensen af denne "tandhjulslyd" passer ikke med motoromdrejningerne, men snarere med hjulhastigheden, og ind imellem kraftigere ved svingning. Har lidt mistanke til transmissionsaksler og - lejer. Er der nogen, der kender lyden - og kan den komme ret pludseligt?
Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-06-04 22:45

Med så kraftig støj, at du kan høre det inde i bilen ved kørsel.................stop.
Der skal undersøges for slidte forhjulslejer / kardanled /transmissionsaksler.
Evt. kan en gummimanchet være defekt så smøring er "udskiftet" med grus.
Emesen.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 23-06-04 22:57

Godaften.

Det lyder som om du har et defekt forhjulsleje. Det er typisk et hjulleje hvis lyden ændrer sig ved svingning.
Hvis f.eks. h. forhjulsleje er defekt vil lyden forsvinde i en højrekurve . det skyldes selvfølgelig at du ved
svingning fjerner noget af belastningen på dette lejesæt. Hvis du har mulighed for det så løft forenden og
prøv at dreje hjulene så kan du muligvis høre lejestøjen, du kan også kontrollere for slør i lejerne, tag fat
i hjulet og føl om hjulet kan rokkes. hvis det kan det har du sansynligvis fundet fejlen. Det kan være lidt svært
med lyden , for når vognen er løftet er belastningen jo også fjernet. men prøv alligevel det er en god måde at
starte på. transmission og trækaksler fejler sjældent noget på en mazda.
held og lykke
Reiffenstein

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-06-04 00:02

Har bilen kørt 250-300000 km så kan det være trækaksler.Men det kan også som reiffenstein siger være hjullejerne.Håber for din skyld at det er lejerne.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-04 22:29

Det lyder som om det er et kardanled. Hvis det er et leje, plejer lyden typisk at forsvinde når man drejer rattet for at komme tilbage når bilen kører ligeud.

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 26-06-04 13:23

jeg tror at reiffenstein er inde på noget af det rigtige... men man tjekker ikke slør i nogen lejer ved at rokke i hjulen hvis du gør det kan du tjekke slør i bærekuglen og stablisatorarmen. men de vil ikke støje på den måde du beskriver der..!!

men prøv at hæve bilen så hjulene ikke har kontakt med jorderen og kør den så op i fart tag den ud af gear og sluk motoren (så hjulene køre rundt) og lyt så ved hjulene (i skal nok være to om det en til at køre bilen op i fart og en til at lytte) på den måde er det lidt nemmere at høre om det er hjul lejer..!!

håber det var forståligt..
mange hilsner
zeck

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-04 17:20

Jo, man tjekker lige nøjagtig slør i lejer ved at rokke med hjulene og også bærekugler. Forskellen er, at hvis du får en til at bremse samtidig med, så kan du ikke rokke hjulet hvis det er et leje, mens man fortsat kan rokke hjulet hvis det er en bærekugle. Men en defekt bærekugle larmer ikke på beskrevet måde, det gør et defekt kardanled.

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 26-06-04 18:20

jeg tror vi snakker om to ting her..!!! du mener at man skal "dreje" på hjulet ikke..??? ellers er der da noget jeg ikke fatter...!!!

zeck

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 26-06-04 19:01

God aften d. herrer.
Hvis der gennem længere tid kan høres støl fra hjullejerne er der stor sansynlighed for at der også er opstået
slør i lejerne. Det kan konstateres ved at tage fat i hjulet foroven og fornedenog prøve at rokke med hjulet.
Hvis man ønsker at kontrollere slør i bærekuglerne skal man løfte under bærearmen så man fjerner belastningen fra
denne ellers kan man ikke mærke noget. Det er ikke nogen god ide at sætte bilen i gear og lade hjulene snurre når
den er løftet, det skyldes noget mekkanik inde i planethjulene så hjulene kører hver sin vej. det kan skade transmissionen. Og hvad hvis vøgnen vipper ned af donkraften , men så du måske fri for at løse problemet.
Hilsen Reiffenstein

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-04 22:05

Hvis det er mig du spørger zeck, mener jeg at hvis du tager ved i siderne og rokker med hjulet og det er løst, hvis det så ikke er løst når en træder på bremsen, så er det et leje, og hvis det fortsat rokker er det en bærekugle. Men det lyder som om det er et kardanled på denne bil. Det lyder nemlig som beskrevet, mens et leje runger, og en bærekugle siger ikke noget, men kan give en "knæklyd" ved drejning og bankelyd ved kørsel over ujævnhed.

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 28-06-04 20:35

du kommer ingen steder her. kig ud på mit værksted i kbh så skal jeg finde ud af hvad der er galt uden omkostninger
mvh Nicolai

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 13-07-04 17:57

Jeg ved ikke om det hjælper, men jeg kan måske præcisere lyden sådan: Lyder som tandhjul - ændrer sig efter vognens hastighed, men ikke efter hvilket gear, den står i. Faktisk samme lyd, som nogle biler har, når man bakker. Har selv mistanke om drivaksler, men ved ikke om et kardanled lyder som tandhjul?
Mvh
Kurt

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 140 point
Dato : 13-07-04 18:22

Det lyder mest som et tandhjul som du siger, hvis det er et kardanled, altså sådan en lidt "blød" klikkende lyd mens du kører. Du kender garanteret lyden fra når børnene sætter en trætøjklemme i cykelhjulet?

Godkendelse af svar
Fra : kurtmoeller

Dato : 14-07-04 15:02

Tak for svaret dova.