/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
akord læsning
Fra : iekrogen
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 22-06-04 23:57

er der nogen der bare kan forklare lidt om hvad fx de her tal står for, for jeg har prøvet at finde ud af det men jeg kan ikke????
Em G D C
E-------0-----------0-----------0------------0---------------0--------------0------
B------0-0---------3-3-------3----3-3-----3----3-3-------3-----3-3-------3----3-3--
G---------0-----------0-----2-2----2-----2-2----2---------0-----0---------0----0---
D----2-----------0---------0----------- 0--------------2---------------2-----------
A---2-----------2-------------------------------------3---------------3------------
E--0-----------3-------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-06-04 00:06
Kommentar
Fra : iekrogen

Dato : 23-06-04 00:15

Jeg forstår ikke noget af det de skriver inde på www.guitaren.dk så bare et lille hint om hvad de står for så bliver jeg glad!!!!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-06-04 00:19

Jeg spiller ikke selv guitar
Håber der er en anden der kan hjælpe.

Det ser da ellers ud til at være en god side

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-06-04 00:36

Du "ser" strengene som guitaren vendte med strengene ud fra skærmen/papiret og hovedet til højre. Altså "E" er den nederste streng på "tab'et" - men jo den øverste på guitaren.
Akkorden, der skal spilles står over "tabulaturen" - den første er er "Em"!
Tag en Em - men slå kun den første streng "E" an - efterfulgt af streng A - Bånd 2 - Streng D - bånd 2 og så løs B streng - løs e streng og - løs B streng og løs G streg. Sådan fortsættes - og der skiftes akkord når du når så langt!

Hvis der står to tal (angiver bånd nr.) over hinanden, skal de slåes an på samme tid. F.eks. her:

E-------0-----------0-----------0------------0---------------0------------ --0--
B------0-0---------3-3-------3----3-3-----3----3-3-------3-----3-3-------3 ----
G---------0-----------0-----2-2----2-----2-2----2--------0------0--------0----
X

Altså ved X!
Der ER mening i galskaben - held og lykke!
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-06-04 00:37

Hov - 3 skal stå lige over 0!! Så slåes de an på samme tid. Det hele læses fra højre - alle linierne/strengene sammen.
Akaup.

Accepteret svar
Fra : akaup

Modtaget 110 point
Dato : 23-06-04 00:40

Damn - der skal stå "Hovedet til venstre"! (Er vist ved at være træt - ellers er det malerhjerne - har malet hele dagen :-\)
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-06-04 00:42

Og det læses selvfølgeligt fra venstre - sorry - tror ikke at der er flere fejl!
HUSK Tallene angiver hvilket bånd - og på hvilke strenge - og rækkefølgen er fra VENSTRE!
'NAT!
Akaup.

Kommentar
Fra : iekrogen

Dato : 23-06-04 00:53

jeg forstår stadig ikke en skid det kan godt være at det bare er mig der er dum men jeg forstår det ikke

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-06-04 01:00

Min forklaring har nok været lidt vildledende!
Du læser fra venstre! Du "kigger" ned - og det "forreste" tal er "0" på den dybe E-streng! Bånd 0 angiver at det er en løs streng der skal slås an! 1 = 1.bånd på streng E - 2=2.bånd osv.

Det næste du "ser" er bånd 2 på A-strengen - dernæst bånd 2 på D-strengen - og så fremdeles.
Du kan (med en del øvelse!!!) fornemme, hvor land tid der skal gå før næste tone skal slås an ved at se på den horisontale afstand mellem tallene. Men normalt er det det letteste at lytte til stykket - og så se på tabben!
Håber det hjalp lidt!
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-06-04 01:02

Man kan *med fordel* sætte fingrene som til en Em-akkord først- derfor skrives den øverst.
Akaup.

Kommentar
Fra : iekrogen

Dato : 23-06-04 01:12

men hvad er forskellen på "0" og "2" og "3" det er det jeg ikke forstår

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-06-04 01:18

Det er det *bånd* du skal sætte din finger i! Gribebrættet har normalt 12 bånd ned til selve kroppen på guitaren! (Hvis det er en spansk guitar!
F.eks. E strengen giver tonen "E"! Hvis du så sætter fingeren i 1.bånd og slår Estrenge an, laver du tonen "F" - 2.bånd er F#/"fis" og 3.bånd giver tonen "G". Sådan fortsætter det til det 12.bånd - som så er et nyt "E" - bare en oktav højrer!

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : iekrogen

Dato : 23-06-04 01:28

jeg forstår det stadig ikke rigtig. men ellers mange tak for hjælpen!!!

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 23-06-04 07:45

Jeg gætter på, at den oplysning. du mangler er at alle linierne skal læses under ét (altså ikke som tekst, hvor man læser én linie af gangen før ,man går til den næste linie.
Hver linie svarer til en streng.
Tallet angiver i hvilket bånd du skal sætte fingeren.
Ved "0" skal du overhovedet ikke sætte nogen finger.
Alt, hvad der står ovenover hinanden gøres SAMTIDIG.
Det kræver overskud at HØRE sig til, hvornår man skal skifte akkord, så ØV DIG!!
Vl h
L

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 23-06-04 07:51

PS:
Når tallene - som her - ikke står pænt over hinanden, skyldes det nok at bogstaverne i forskellige skrifter ("fonts") ikke er lige brede. Prøv at kopiere linierne over i et tekst-program og skift fonte ud indtil tallene står (næsten) lige over hinanden, så kan du bedst overskue hvilke fingre, du skal trykke ned samtidig!!

Godkendelse af svar
Fra : iekrogen

Dato : 23-06-04 16:04

Tak for svaret akaup. jeg forstår det stadig ikke rigtigt, men du får pointene alligevel.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-06-04 23:05

Øh - hvad er det helt præcist du ikke forstår??
Har du en guitar, eller ved, hvordan den ser ud - og ved du hvordan tonerne på strengene ligger?
Det er altså ikke SÅ vanskeligt - men det er nok nemmere at vise dig det på en guitar.
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-06-04 23:06

Øh - hvad er det helt præcist du ikke forstår??
Har du en guitar, eller ved, hvordan den ser ud - og ved du hvordan tonerne på strengene ligger?
Det er altså ikke SÅ vanskeligt - men det er nok nemmere at vise dig det på en guitar.
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 26-06-04 17:59

Hvis det er et bestemt nummer du gerne vil spille, så hjælper det ofte MEGET at høre sangen samtidigt med at man "prøver sig frem" via tabulaturen!
Mvh. Akaup - der håber at du har fundet ud af "systemet"

Kommentar
Fra : fridrikur

Dato : 27-06-04 03:00

Ang. vejledning i at læse tabs, se venligst':
http://www.guitaren.dk/artikel.asp?kategori=tab-kursus