/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
indstilling af platinner på puck maxi
Fra : ariari
Vist : 1706 gange
100 point
Dato : 22-06-04 09:58

hvordan indstiller jeg platinner/gnist på min puck maxi.
vær venlig at komme med en rimelig detaljeret forklaring.
step by step forklaring.

jeg ved der er 3 ting.
1 .. afstand fra stempel til top
2 .. ankerpladen (mener jeg den hedder)
3 .. platinneren

tusind tak.

Ps : hvad skal jeg tage forbehold for ?
er der nogen gode råd og ideer ?

Ariari.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-06-04 14:47

Hej ariari.
Hvis vi går frem efter din opstilling: 1: afstand fra stempel til top skal på tændingstidspuntet være 1 mm ( 1 mm før top )
Dette kan du justere ved at dreje ankerpladen, den skal normalt stå en anelse til venstre fra midtpunktet, men prøv dig frem.
....og til sidst 3: afstanden mellem platinerne skal når den er størst være mellem 0,35 og 0,45 mm.
Det rigtige tændrør hedder B-4H-NGK, og her skal elektrodeafstanden være 0,4 - 0,5 mm
held og lykke med det mvh Benny

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 22-06-04 16:38

hej bennymand .. Ss

kan du ikke være venlig at komme med en mere udførlig skridt for skridt. da jeg
helst vil ha det skal være total nøjagtig, når jeg gør det.

hvad jeg mener er :

hvornår og hvordan ser jeg tændingstidspunktet ??
hvornår og skal platinneret være åben / lukket ??

ankerpladen skal stå lidt til venstre for midtpunktet, er det hvis jeg finder midten på ankerpladen. imellem den smule den kan drejes ?

ved ikke om der er noget jeg har glemt.

Ariari

Kommentar
Fra : per9053

Dato : 22-06-04 23:15

Hej! Først stiller du dine platinner så de abner det de skal 0.35-0.45mm når det er gjort
stiller du på ankerpladen, .
Det gør du ved at finde nøjagtig det sted hvor stemlet mangler 1mm. før
det når i top, så drejer du på ankerpladen så platinnerne begynder at åbne!
Og kun lige begynder at åbne! Det er lige den hvor gnisten kommer(altså så snar de 2 flader i platinnerne slipper hinnanden).
Mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-06-04 00:04

For så vidt er alt rigtigt hvad per skriver, men hvis du kører "lidt ulovligt", bør tændingen ske lidt tidligere. Det er så heldigt at Maxi kan stilles i tændingen.
Fabrikken foreskriver i min orginale Maxibog, en platin afstand på mellem 0,4-0,5 mm og en tænding 1,8 mm før top.
Og Thansen foreskriver de angivelser som per kommer med.
Ja hvem har så ret?
Men det er meget svært med den måling af stempel før top, samtidig med at se hvornår platinerne begynder at åbne.
Derfor kan man købe måleudstyr ved THansen for at se hvor mange mm før top( Man kan også bruge skydelære), samtidig kan man sætte et Ohm-meter ind i kredsen (mellem platineren), for at se hvornår forbindelsen afbrydes.
Men uanset om instruktionsbog eller thansen har ret, så er der ingen grund til at bruge megen tid på måling mm, da alt erfaring med Maxi viser at: Hvis platinafstanden er sat ca til 0,4 mm (Brug søgerblad), så skal grundpladen drejes modsat omdrejnings retningen 3/4 af hvad den kan. Altså midt mellem i midten og fuld drejning mod motoromdr. Det er noget knallertmekanikere har erfaret, at der går de bedst?
Men men, hvis den er let tunet, (Plomben taget og 5,5 hk udstødning på), så skal grundpladen have fuld udslag mod omløbsretningen, for at få mere fortænding (Tænder tidliger), og dermed kan den køre med flere omdrejninger, og kører mere ud, altså stærkere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 23-06-04 01:26

hej pallebhansen ..

kan du ikke være venlig at forklare lidt mere om det der måleudstyr ??
og hvordan de skal bruges.

hvor de kan købes ?? og prisen på dem ??

Mvh.

Ariari

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 23-06-04 11:27

Hej igen ariari.
Undskyld det sene tidspunkt, jeg har været på arbejde i nat.
Det Palle skriver er fuldstændig rigtigt, du kan let måle afstanden ned til stemplet med et skydelære, fra 1 mm til 1½ mm til top præcis når platinerne slipper hinanden, det er tændingstidspunktet.
Men som der også skrives, så start med at stille den største afstand på platinerne med et søgeblad på 0,4 mm, det er nemlig knastakslen som bestemmer dette og det ændres ikke ved at du drejer på ankerpladen, det du ændrer ved at dreje denne er tidspunktet, og det er her du skal måle afstanden ned til stemplet.
Når du har fundet disse indstillinger kan du prøve dig lidt frem, du skal under alle omstændigheder kunne starte med disse indstillinger, og herefter er det et spørgsmål om at flytte ganske lidt på ankerpladen for at ændre tændingstidspunktet, som ganske rigtigt skal være en smule tidligere hvis du kører ulovligt, altså skal du dreje den ganske lidt imod motorretningen.
Du kan købe et "tændingsmicrometer" hos t.hansen, men det koster 299,- kr og det synes jeg ikke det er værd. Men her får du et link hvor du selv kan se det:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=269403934&n=282557638#xy
Det ohmmeter der også omtales er et ganske almindeligt multimeter, som også fås hos t.hansen for ca. 100,- kr Det er under alle omstændigheder et godt måleinstrument at have på værkstedet. Med det kan du måle præcis hvornår platinerne slipper hinanden, det kan godt være svært at se det helt præcist.
Du skriver ikke om den er ulovlig, men prøv dette og lad os høre hvordan det går.
mvh Benny

Kommentar
Fra : ariari

Dato : 23-06-04 15:31

tusind tak allesammen for jeres fine beskrivelser .. jeg tvivler ikke på nu om jeg kan gøre det rigtigt.

Godkendelse af svar
Fra : ariari

Dato : 23-06-04 15:36

Tak for svaret bennymanden.

tvivler ikke på nu, at jeg ikke kan gøre det.
pågrund af alle de gode svar. Ss

Ariari