/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Støbeskel og klinker! hva' så??
Fra : Avant85
Vist : 1218 gange
220 point
Dato : 21-06-04 22:16

Hvad gør man, for at undgå at klinkerne ( 33,3 x 33,3 ) knækker, når de lægges ind over et støbeskel. F.eks. der hvor betonpladen støder op til fundamentet og klinkerne skal nå helt ud til en terrassedør. De lægges diagonalt, så det lader sig ikke gøre med en naturlig forekommende fuge over støbeskellet. Der er højdeforskel, så der skal lægges 2 - 3 cm afretningslag på fundamentet for at komme i niveau. Jeg regner med at lægge det ovenpå eksisterende sokkelpap ???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-06-04 22:23

Det vil sige at fliserne skal "svæve" ca. 15-20 cm. Jeg ville lave en slags bort på det sidste stykke så der kan laves en blød fuge i overgangen.
Det er jo et naturligt indhak som godt kan se anderledes ud.
Ellers tror jeg det går galt.
Emesen.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 21-06-04 22:41

du lægger dare en stribe fliser "lige" inde i hakket så kan du lave en silicone fuge mellem fliserne du kan sagtens få en der passer i farven så ser det såmænd ikke så tosset ud
god arbejdslyst

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-06-04 23:13

Læg en tynd plade af evt skiffer eller lign som stabiliserende bund henover støbeskel og lim klinker på det
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : bgram

Modtaget 220 point
Dato : 03-07-04 17:05

Alfix har i deres vådrumsprogram en selvklæbende gummistrimmel der bruges til hjørner i vådrum.
Jeg har med succes anvendt den på steder du omtaler. Påsæt den første strimmel over støbeskellet, og fortsæt indtil du når ud til døren. Herefter lægger du fliselim og klinkerne hen over strimlen. Sokkelen er herefter istand til at arbejde lidt, uden klinken revner.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 04-07-04 15:31

Tak for svaret bgram.

Kommentar
Fra : madshermann

Dato : 11-09-04 14:06

Hvis gulvet ikke er støbt vil jeg lægge armering ned i obvergangen mellem døråbning og terrændæk (placeres i oversiden).
Endvidre skal der sørges for, at underlaget hvorpå terrændækket ligger er godt komprimeret