/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Ikke lige jobsøgning men det omvendte
Fra : oldwiking
Vist : 656 gange
100 point
Dato : 20-06-04 21:10

Om godt 2 Måneder er det så vidt ja !

Bliver 67 og så er det ud på pensionistmarkedet, har mange forestilling om hvad jeg vil bedrive nå men før det så er der jo et par ting der skal ordnes først!

Jeg vil have overskydende ferie til gode, både for indeværende såvel som næste år, som jeg egentligt forventer at få udbetalt ved aftrædelsen fra mit ansættelsesforhold.
Jeg spurgte min fagforening derom og deres lakoniske svar dertil var " disse penge kan man da sikkert få udbetalt ".
Jeg tror ikke at jeg kan bruge dette svar til noget som helst, og forventer da et svar der er relateret til en lovparagraf så man kan antage et lovbundet udsagn.

Jeg har lovet at hjælpe vores bogholder med at få et svar frem da han selv er frygtelig stresset i øjeblikket.

mvh OW

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 20-06-04 21:32

Her på denne side kan du læse om ferieloven http://www.djoef.dk/online/view_txttung?ID=5241

Her er et uddrag

Kapitel 5. Indbetaling og udbetaling af feriegodtgørelse [Til top]
§ 28. Feriegodtgørelse efter § 23, stk. 5 og 6, § 24 og § 25 indbetales til FerieKonto, bortset fra de i §§ 30 og 31 nævnte tilfælde.

Stk. 2. Ved forsinket indbetaling af feriegodtgørelse skal arbejdsgiveren betale renter heraf med 1,5 pct. pr. påbegyndt måned fra forfaldsdagen at regne.

§ 29. Feriegodtgørelse udbetales senest samtidig med, at den dertil svarende ferie begynder.

§ 30. Feriegodtgørelse for tidligere og løbende optjeningsår udbetales til lønmodtageren af arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen,

hvis lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet af alders- eller helbredsmæssige årsager, eller

hvis lønmodtageren fratræder i forbindelse med flytning til udlandet og framelder sig Det Centrale Personregister.
Stk. 2. Feriegodtgørelse kan udbetales af arbejdsgiveren til lønmodtageren ved fratræden, hvis beløbet er på 500 kr. eller derunder efter fradrag af skat og arbejdsmarkedsbidrag. Arbejdsgiveren kan ikke udbetale feriegodtgørelse efter denne bestemmelse til samme lønmodtager mere end 2 gange inden for samme optjeningsår.

Stk. 3. Feriegodtgørelse for et optjeningsår udbetales til lønmodtageren ved ferieårets begyndelse af FerieKonto eller den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen, uanset om ferie holdes, når beløbet er 1.000 kr. eller derunder efter fradrag af skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Stk. 4. Hvis lønmodtageren fratræder, inden overført ferie efter § 19 eller ferie efter § 40 er holdt, udbetales feriegodtgørelsen for feriedage ud over 25 i forbindelse med fratræden af arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen.

Stk. 5. Ved lønmodtagerens død udbetales feriegodtgørelsen for tidligere og løbende optjeningsår til boet af arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af § 31 administrerer feriegodtgørelsen.

Godkendelse af svar
Fra : oldwiking

Dato : 20-06-04 21:59

Tak for svaret ans.