/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
hvilken program
Fra : majsemus
Vist : 511 gange
50 point
Dato : 20-06-04 21:02

hej jeg har købt et olympus digital camera mju 400.jeg vil gerne se mine billeder på dvd men de bliver ikke så pæne som på min pc findes der et program som jeg kan bruge til dette som også kan brænde dem...

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 20-06-04 21:14

Davs, ja jeg tor ser dit problem.
Du vil efter at du at du har brændt dine billeder på dvd nu sætte dig foran TVet og betragte dine billeder der, er det korrekt ?
mvh OW

Kommentar
Fra : nbyg

Dato : 21-06-04 00:44

følger der ikke et eprogram med til kameraet, som kan hjælpe dig?
det gør der i hvert fald til mit.
:d

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-04 09:52

Problemet er nok hvilket format billederne gemmes i.
En reduceret JPG fil bliver ikke særligt god på en fjernsynsskærm.
Det kræver at du tager billederne i højeste opløsning på kameraet.
Og vælger at ikke reducere filen i comp. Kort sagt, den filtype der fylder
mest og som dvd-afspilleren kan læse, giver det bedste resultat.
TIF-formatet er måske en mulighed.

Kommentar
Fra : majsemus

Dato : 21-06-04 19:26

til teil billederne tages i jpeg kan ikke ændres på camera,hvodan vælger jeg ikke at redusere filen i computeren da den henter billederne nå jeg tilslutter mit camers og hvordan ændre jeg fil format

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-06-04 19:57

det er dit kamera og ikke overførslen der fastlægger formatet og måden billedindholdet bliver pakket på. JPG er en meget brugt metode.
Nu er spørgsmålet til dig om hvor mange megapixler har dit kamera egentligt ?

Kommentar
Fra : majsemus

Dato : 21-06-04 20:00

4 megapixel og 3xoptisk zoom

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-06-04 20:11

Ok jeg fandt ud af at det er et olympus 4 mega pixel, 3X zoom camera.
Så må du nok ligge kigge lidt på kameraets indstillinger som med sikkerhed giver dig et par valg, sansynligvist også om du kan optager i mpg format eller i et raw format men.
En ting er sikkert dine billeder på fjernsynsskærmen vil altid være dårliger sløret end du kan betragte dem på din computerskærm. Dette skyldes at et fjernsyn kun kan klare en opløsning på omkring 640 * 480 pixler ved SVHS 760 * 500 max. medens dit kamera kan arbejde med optil ca 2000 * 1200 pixler
derfor bliver pixlerne på TVet så og sige smeared at se på.
Mvh OW

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 50 point
Dato : 21-06-04 20:18

Du har sikkert også en video camera optager i dit camera, og her vil du se at fomattet forholder sig til hvad jeg siger nemlig en opløsning på 640 * 480,
her bliver resultatet på TVet rimelig godt, men det ligger også i det faktum at at en movie fremstiller 25 billeder per sek og derved bliver der på grund af den serielle billedetilførsel tilsyneladende en mere righoldig bitinformation takket være vores øjnes træghed.
Mvh OW

Godkendelse af svar
Fra : majsemus

Dato : 03-07-04 19:28

Tak for svaret oldwiking.