/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
deling
Fra : johnl
Vist : 325 gange
200 point
Dato : 20-06-04 08:37

Jeg har en hardisk på 60 gb og den er delt i to 50 og10 gb men nu er den på 10 ved at være fyldt så ville jeg hører om der er nogen som ved om jeg kan udvide den på 10 så den kom på 25 gb håber på svar.

mvh john

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 20-06-04 08:57

det er et program der hedder partition magic som du kan bruge til at smelte partitionerne sammen kanon program
http://www.soft32.com/download_151.html her er en free trial
mvh Granslam

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 20-06-04 09:00

du kan oxo bruge fdisk men så sletter du din harddisk og det er du vel ikke intresseret i
her er en lille guide http://www.wintip.dk/artikler/partition.htm

mvh Granslam

Kommentar
Fra : johnl

Dato : 20-06-04 09:00

jeg har godt nok 7,0 men jeg er ikke så god til engelsk at jeg tør prøve for jeg vil nødig miste noget af det jeg har liggende.

mvh John

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 20-06-04 09:05

det kender jeg alt for godt det med det engelske men der en en funktion der hedder noget med at melt alså smelte partitionerne sammen der og der sker ikke noget med din harddisk
men der er en intro video i programmet den er ret god til at få en fornemmelse af hvordan man gør

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 20-06-04 09:05

det kender jeg alt for godt det med det engelske men der en en funktion der hedder noget med at melt alså smelte partitionerne sammen der og der sker ikke noget med din harddisk
men der er en intro video i programmet den er ret god til at få en fornemmelse af hvordan man gør

Kommentar
Fra : johnl

Dato : 20-06-04 09:09

jamen så prøver jeg at tage 8,0 ned og kigger på den

mvh John

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 20-06-04 09:15

okey god fornøjelse det er ikke så svært bare giv dig god tid og ikke lave noget du ikke selv syntes der ser rigtig ud
så skal det nok gå
mvh Granslam

Kommentar
Fra : johnl

Dato : 20-06-04 10:17

Det er beklageligt men det kan jeg skutte finde ud af så der må nok fagfolk til men ellers tak for hjælpen.
mvh John

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 11:28

PM 7.0 kan godt lave det du vil.
Det kan gå galt at smelte 2 partitioner sammen. (kræver også friplads)
Hvordan ligger partitionerne på hvilken part ligger C:
eks.
(10 gb C:) (50 gb D: )
Du kan gøre en part mindre og udvide den anden tilsvarende.
Men der skal genstartes ind imellem større operationer som du er i gang med.
Hvad er dine partitioner benævnt som aktiv/hidden/none
Har du husket at lave rescue disketter fra PM (2 stk)
Emesen.

Kommentar
Fra : johnl

Dato : 20-06-04 11:48

der er 10 gb på d og 50 på c ved c står der aktiv og ved d står der none

mvh John

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 12:09

Ok så start med at gøre C: mindre>marker C:>operations>resize/move>træk med musen din partition til venstre så den bliver mindre(ikke unde 20 gb for så skal den også ændre cluster og det tager laaaang tid)>apply>exit>genstart
åbn PM>marker D drevet>operations>resize/move>udvid din partition mod venstre hen i det frie område>apply>
(Den vil evt. gå i gang med ændring af clusterstørrelse som ta'r lidt tid)
exit>genstart
Nu burde du kunne se resultatet i PM
Emesen.
PS. Er du i tvivl om hvad du laver, så sker der ikke noget før du trykker på apply
Undo last hvis du vil ud uden at gøre noget.

Kommentar
Fra : johnl

Dato : 20-06-04 12:41

Det kan jeg ikke det er lige meget hvad jeg gør jeg kan ikke flytte noget af det . Det er nok mig der er en torsk .

mvh John

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 15:04

Du skal ikke starte med at flytte men gøre mindre.
når du har markeret din partition C: >resize/move> skal du ikke bruge krydset men pilen (streg med pil i hver ende)
Husk at gøre den mindre mod venstre.
Når man ændrer C: vil den selv genstarte og arbejde efter genstart.

Kommentar
Fra : johnl

Dato : 20-06-04 17:40

Nu er det sådan at der er ikke nogen pile i den udgave vi snakker og den hedder resizen pationes.

mvh John

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 18:55

http://www.hirsenet.dk/pm7.htm
Kig på dette billede af min HD og PM7
Ser det nogenlunde sådan ud.

Kommentar
Fra : johnl

Dato : 20-06-04 19:20

Jeg har fundet det men der sker ikke noget når jeg trækker mod venstre den viser godt nok ændring men der sker ingenting

mvh John

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 19:33

Når du er i PM kan du se to partitioner (striber)
marker den store (C:) som vel er 50gb C:
gå i toppen af pm >operations>vælg resize/move
Nu har du et billede der ligner mit med en farvet stribe og to små pile i enderne
med musen ved den højre lille pil fremkommer en dobbelt vandret pil
med denne pil kan du trække til venstre og din partition bliver mindre
OK
Nu kan du se at der er et gråt område mellem dine partitioner C: og D:
Tryk apply
OK
efter operationen genstarter du.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 19:35

Hvis det er den comp du bruger til at gå på nettet så udskriv lige de her tekster så du kan følge dem

Kommentar
Fra : johnl

Dato : 20-06-04 19:58

Unallocated står der i midten nu og mit d drev blev ikke størrer men det i midten der er grå der står der 29,619,3 MB men det skulle jo gerne have været på mit d drev men det var kun c drevet der blev mindre håber du kan hjælpe ellers er jeg godt nok på den nu
mvh

John

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 20-06-04 20:09

Ok du er på vej, men det gøres i tempi
Du har genstartet comp efter denne operation.
start PM
marker dit D: drev >operations>resize/move>nu har du samme billede som før (med C:)
nu tager du fat i venstre side (ved den lille pil) og trækker til venstre
nu udvides D og bruger det tomme område.
OK
apply
OK
Nu vil PM7 sikkert arbejde videre i windows tilstand og sikkert ændre clusterstørrelsen og det ta'r lidt tid (udvis tåldmodighed)
Når den er færdig > exit
Og genstart comp.

Godkendelse af svar
Fra : johnl

Dato : 20-06-04 20:50

Tak for svaret emesen.

Det var simpel hen kanon at du ville hjælpe mig super mange tak skal du have
Manget gage tak endnu en gan

mvh John

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-06-04 20:53

Ok - selv tak