/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
cpi hussar, brændt el. eksploderet...?
Fra : PGOKILLER2000
Vist : 433 gange
410 point
Dato : 18-06-04 16:55

hvordan kan man undersøge om min ven scooter sprang i luften mens han kørte over 100kmt, eller om den brændte efter styrtet... jeg mener at styrtet er foresaget af et forhjulsleje der førte til hjulblokering, hvorefter scooteren gik i brænd efter styrtet, men nogle andre mener at den eksploderede under ham og kastede ham fremad...
vi kan desværre ikk spørge ham da han er hårdt kvæstet...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-06-04 17:09

Hvis motoren blokkerer vil scoteren bremse på baghjulet og på et tidspunkt kaste føreren af. I bedste fald bag ved scooteren og i værste fald foran.
Ved blokkering af forhjul vil bagenden løfte sig og smide føreren fremad.
Årsagen til brand er sansynligvis udsivende benzin og gnister fra metallet ved kureturen.
Emesen.
Med så høje hastighedder bør bremser/styretøj/lejer helst være 102 % ok.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-04 18:03

Nu er der jo ingen scooter der springer i luften, det er jo ingen bombe.
Forhjulslejer blokerer vel heller ikke sådan pludseligt.
Det mest sandsynlige er at han "bare har mistet herredømmet" over scooteren, måske i et sving, eller en bil der har været tæt på. Men sandsynligheden for at han eller bremsen har overreageret og dermed har blokeret et hjul, er stor.
Men politiet laver jo en undersøgelse og opmåling, over bremsespor mm.
Ligeledes laves der en undersøgelse af resterne af scooteren på synshallen, hvor man også prøver at kortligge årsagerne. Men i alle tilfælde er der statistikker der viser det er 400 gange farligere at køre på knallert end at køre i bil.
Når/hvis man kunne spørge din ven om omstændighederne, er det ikke sikkert han vil kunne huske det, specielt hvis han har fået et hoved/hjernetraume. Ved du om han brugte hjælm, for det burde alle der kører knallert.?
At den gik i brand bagefter et så voldsomt styrt er ikke unormalt, da der kommer mange gnister fra jern der kurer over asfalt, eller en motor der kører videre, med udstrømmende benzin.
I alle tilfælde vil de pårørende kunne se den rapport der er/vil blive lavet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-04 18:21

Det er kedeligt når der sker alvorlige ulykker. Men at lejet er blokeret er måske rigtig, og måske ikke. Men hvis bare unge mennesker især, ville tænke på, at sådan en scooter/knallert ikke er bygget til så høje hastigheder, hverken kørestabilitet eller materiale som f.eks. hjullejer er beregnet til så høje hastigheder. Håber din ven kommer sig uden men, og at I vil tænke jer lidt mere om når I synes det er pissefedt at køre 100 km/t.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-06-04 18:50

OK lukker her..............det er vist bare gentagelser.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-06-04 20:59

Hvorfor mener du(PGOKiller)at det var forhjulslejet der lavede en blokade?Hvis det er brændt sammen skulle det jo sidde fast endnu,gør det mon det??Den slags er til at finde ud af,men den er jo nok i politiets forvaring,inden den kommer i synshallen.
Og den historie med at den eksploderede under ham,den er ikke rigtig rask,så skulle bezintanken da lige pludselig være
blevet meget utæt.
Mit gæt er en panikreaktion af en slags,hvor han har blokeret forhjulet,og så stået på hovedet.
Vi vil selvfølgelig allesammen håbe at din kammerat slipper fra styrtet,med føreligheden i behold.
Men lad os få at vide hvad der egentlig gik galt,når de kloge har fundet ud af det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-04 01:16

Den kan også ske at være punkteret og derved begyndt at slingre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 12:27

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede brugt og mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-04-05 09:26

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede brugt og mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen