/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rhododendron
Fra : karin42
Vist : 3838 gange
31 point
Dato : 18-06-04 13:26

Da vi lige har flyttet en halvstor Rhododendron har jeg med skræk set at bladene har nogle brune pletter og ligesom krøller lidt rundt . Er her nogle der har erfaring med det ? jeg vil ikke gerne sprøjte med nogen former for gift .
Den har fine blomster og trives tilsyneladende godt nok .
mvh. Karin.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-04 13:34

Gul/brune pletter og blade der ruller/krøller kan skyldes rhododendrontæger. det er meget små sorte dyr der om efteråret lægger æg ved bladenes ribber. Men det kan også skyldes at planten er svækket af flytning. Det er en af de buske der normalt er svære at flytte.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 41 point
Dato : 18-06-04 14:03

Rhododendron med brune pletter
Navn: Metha B. Sørensen
Spørgsmål: Vi har nogle Rhododendron buske, som har fået en masse brune pletter på bladene. Mit spørgsmål er, om der er noget at gøre ved det?
Kære Metha
Rhododendron skal gerne stå i ren grov sphagnum med pH 5-7. Sphagnumen skal altid være fugtig, men ikke svuppende våd. Efter blomstring og om efteråret gødes med hhv. svovlsur ammoniak og svovlsur kali for at holde reaktionstallet lavt.

Brune pletter på bladene af Rhododendron skyldes ofte fysisk utilpashed, f.eks. dårlig afdræning så jorden er for våd (iltmangel) eller manglende vanding, så jorden har været for tør (vandmangel). Hvis planten har været gødet for lidt eller forkert, kan reaktionstallet være blevet for højt.

Hvis dine Rhododendron har en størrelse, så de stadigvæk kan plantes om, er det sikreste at løfte planterne op, og skifte jorden i bedet. Læs med fordel Henning Agerfeldts artikel om etablering af surbundsbed.

Hvis det er store planter, som ikke umiddelbart lader sig plante om, har jeg det problem, at jeg ikke kan se, hvad der præcis er galt. Du skal undersøge fugtigheden af jorden. Er den for våd, er der ikke umiddelbart noget at gøre ved det. Det kræver, at bedet bliver bygget om. Er den for tør (hvis du dykker ned og griber en håndfuld sphagnum, skal du kunne presse vand ud af klumpen, ellers er den for tør), skal der vandes grundigt igennem med regnvand. I den væske du presser ud af jorden, kan du måle reaktionstallet med pH-test papir. Hvis reaktionstallet er over 6,5 skal der gødes med svovlsur ammoniak nu (20 g. pr. kubikmeter sphagnum) og senere på sommeren

Fra denne side http://www.husetoghaven.dk/ så må du klikke dig frem til Ryges Hjørne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-06-04 18:03

Hvis en rhododendron får kalk, dør den. De har heller ikke godt af at stå i fuld sol.
En rhododendron skal være MEGET stor, før den er for stor til at plante om. Min samlever er vild med at købe dem, så de bliver flyttet rundt på med et par års mellemrum, for at få plads nok, og det sker der ikke noget ved. Et år stod de på fliserne hele vinteren, og blev først plantet om foråret, det klarede de alle sammen på nær et par stykker. Så det må være nogle ret hårdføre planter.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 18-06-04 19:05

Tak for svaret anjo jamen det lyder meget fornuftigt så vil jeg gå ind på den hjemmeside du har nævnt . go' weekend mvh. Karin.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 18-06-04 19:07

Lige en hilsen til jernladyen ! det er præcis sådan jeg også gør med ALLE mine planter i haven , de skal knag'me holde til lidt af hvert her i min dejlige have.
go' weekend Karin.
)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-06-04 19:14

Hi hi. Gør ikke sådan med roser. Håber det lykkes dig at redde den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-04 19:20

Hej Karin
Tak, men du har skrevet anjo, hvis du har taget fejl giver jeg gerne point videre.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 18-06-04 22:41

Hej ans nej det var til dig men der var nok en slåfejl - det sker jo ind imellem .
venlig hilsen Karin.
)