/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Peugeot Buxy, metalisk lyd fra motor.
Fra : brinkland
Vist : 1118 gange
100 point
Dato : 17-06-04 20:19

Nu er jeg godt ved at være træt at den scooter.
Der kommer en metalisk lyd fra højre side af motoren,
der hvor der sidder en plastik "mølle" til luftkøling af cylinder.
Hvad kan det være ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-04 20:23

Den "aksel" møllen sidder på, der er sikkert et leje, det kan være det der er i stykker.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-06-04 20:35

Godt svar dova.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-06-04 21:19

Prøv at drej den med hånden, med baghjulet fra jorden, og event. tændrøret af, det kan også være den er ved at gå løs.
Se her: http://www.moped.dk/ under fjern begrænsningerne og fjern skiven. Her ser du hvordan man tager "møllen/remskiven" (Vario)af. Det er ikke sikkert du behøver luftnøgle(Som fejlagtig kaldes en lufthammer), men kan måske tage møtrikken af med en topnøgle, hvis baghjulet blokeres og remmen er stram. Men pas på ikke brække vinger af møllen(Blæserhjulet)
Se godt efter slid på remskivehalvdelene, vask dem af i rent sprit, og giv den en ny rem, hvis den er det mindste slidt. Vend også den indvendige side af remmen udad, for at se evnt. revner, for så SKAL den skiftes.
Til højre ser du din kobling som du også skal se efter for slidte belægninger og skidt. Hvis den udvendige koblingsskål er blå i metallet, har den været meget varm fordi den glider for meget.
Se også http://www.moped.dk/ "guides" under skift ruller, de skal være pæne runde, og alt skal være rent uden fedt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-06-04 21:34

Er det kun min PC der er noget i vejen med??Jeg kan ikke se noget på moped linket,altså det væsentlige kan jeg ikke komme frem til,eller roder de mon med det ??
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 17-06-04 23:02

Palle mener du, at hvis den fejler en af de ting du nævner, så kan jeg høre denne metaliske lyd i modsatte side af motoren, altså i højre side.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-04 00:00

Keldd, der er en næsten skjult skrolleknap "i midten til højre", så kan man rulle ned og se yderligere billeder.
Hvis du tager møllen af, finder du nok fejlen, hvis du prøver dig lidt frem og ser om noget er skævt, hvis du kan rokke det mindste med nogen af de to akseler (Varioakselen og koblingsakselen), så er der noget galt med lejerne længere inde, og så skal du sælge eller lade en mekaniker lave den for en bondegård.
VH Palle Hansen
PS: Lad os håbe det bare er rullerne der larmer lidt i tomgang, da de ikke ved om de vil slynges ud eller ikke.
Men man kan ikke specielt sige hvad det er "over nettet", men du kan jo også lade en knallertmekaniker lytte, det koster jo ikke noget, det kan være han siger, nåå det er vist bare rullerne du hører.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-06-04 10:06

Palle,ja den øh var lidt svær at finde.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : brinkland

Dato : 18-06-04 15:31

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 18-06-04 17:24

Hej Palle.

Har lige skilt varioen ad. Og Varioakselen kan rykkes lidt til hver side, eller lidt op og ned.
Koblingsskålen er lidt farvet i det, måske lidt blå som du nævner.

Så det betyder vel at lejerne skal skiftes.
Kan du give et bud på, hvor meget sådan noget koster.

Tænker på om jeg skal ud og købe ny scooter.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-04 18:28

Hvis du kan dreje varioakselen eller starter motoren op i tomgang og der stadig er en skurrende lyd, er fra akselen er det hovedlejet der er gået, for den må ikke kunne rykkes så meget som 1/10 mm.
Hovedlejet i den side er det samme som krumtaphovedlejet, så det belastes også af cyl/stempel, så det skal skiftes.
Når man skifter leje, så tager man motoren ud, fjerner cyl/stempel, skiller krumtaphuset på midten, tager krumtappen ud og sætter 2 nye hovedlejer på, og også de 2 nålelejer i hver ende af plejlstangen. Nålelejet i midten af krumtappen kræver en adskillelse af selve krumtapakselen, og det kræver specialværktøj. Desuden giver man også altid nye pakdåser (simmerringe) på den udv. side af hovedlejerne.
Med en timeløn på 330kr eller der omkring og dele til 250kr ved en knallertmekaniker, tja så ender vi på 5-6 timer, så vis du er heldig: 2000kr.
Om du kan køre videre, tja, nok 1500km, men du kan være uheldig, at krumtaphuset ødelægges, hvis lejet pludseligt går fast, og løber med rundt på yderringen.
Alternativ: Tja, sælge eller selv lave, men få lavet nålelejet i midten ved en prof. Eller købe en færdig krumtapaksel ?til 600kr+øvre nåleleje+pakdåser: http://www.thansen.dk/products.asp?c=267892166&n=920720338#xy
Koblingsbelægning og indvendig i skål, skal i alle tilfælde slibes med sandpapir.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 18-06-04 18:59

Tusind tak for svaret pallebhansen.
Jeg tror at jeg vil prøve og lave det selv.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-04 00:27

Det er også det du lærer mest ved.
Gå systematisk frem, udstødning skrues fra cylinder, ledninger af motordelen, hele motoren ned/ud, tændrør, topstykke og cylinder og stempel af (Stempel skal vende som nu, ved genmontering)
Giv rustløsner eller wd40 på skruer i god tid før afmontering.
Når en krumtapaksel monteres, og hovedlejerne sidder på den, er det en god ide at lægge hele akselen i fryseren, så den store diameter på lejerne let kan komme ind i deres krumtaphalvdele. Og giv den en ny pakning mellem krumtaphalvdelene, da krumtaphuset skilles midt gennem "cylinderbunden", og skal være tæt.
På den anden side af krumtapakselen skal du have tændingssvinghjulet af.

God arbejdslyst.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 19-06-04 11:25

tak, endnu engang.