/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
kontanthjælp
Fra : scandinavia
Vist : 3686 gange
200 point
Dato : 17-06-04 16:13

Hejsa

Jeg har et spørgsmål, og tænkte at jeg måske kunne finde hjælp her.

Jeg er nyuddannet, og har pt ikke noget job. Jeg har meldt mig ind i fagforening, men har en måneds "karantæne". Det vil med andre ord sige, at jeg først kan optjene dagpenge fra 16/7. Dette har den betydning for mig, at jeg 1. Aug får udbetalt 2 dages dagpenge, svarende til ca. 500 kr efter skat, altså får jeg først almindelig dagpenge pr. 1 september.

I de 2 ½ måned der går, hvor jeg ikke har nogen penge (såfremt jeg ikke får job i mellemtiden), regnede jeg selvfølgelig med at man kan få støtte fra det offentlige. Men har nu fundet ud af at det ikke er så lige til. Jeg kan godt modtage kontanthjælp, men skal betale dette tilbage igen, når jeg får et arbejde.

Mit spørgsmål er nu... hvordan kan det være at det er sådan. Er der ikke mulighed for at få bistand/kontanthjælp ... kald det hvad du vil... uden at skulle betale det tilbage igen?
-min personlige holdning er, at jeg synes det er dybt urimeligt, at man kan gå i årevis og uddanne sig (til gavn for både sig selv, men så sandelig også for samfundet), når man så er færdig, men har en kort periode hvor man ikke er i arbejde og derfor har brug for støtte fra det offentlige, så kan man kun få det ved et lån.
-for første gang i mit liv, kan jeg nu forstå dem der er harme på "de mindre bemidlede" der kan få og få, uden så meget som at nævne ordet tilbagebetaling!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 17-06-04 16:16

Jeg synes også det er urimeligt, men sådan er det.
Grunden er at du har karantæne fra din fagforening.
Hvorfor har du fået karantæne?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-04 16:18
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-04 16:19

I stedet for den klagesang over at andre får hjælp,
så sæt dig ind i reglerne.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 17-06-04 16:24

jeg klager ikke over andre får hjælp teil. Jeg klager over at jeg med min uddannelse er en af dem der vil komme til at betale mange penge til de der får hjælp! Og er derfor selv forarget over systemets struktur.

PS

Jeg bad ikke om meninger til min holdning

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-04 16:28

Din holdning burde du så ikke tilkendegive.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 17-06-04 16:35

Til teil:

I øvrigt er jeg ikke indbefattet de regler du henviser til.

Jeg skrev jeg var i "karantæne" i gåseøjn, fordi jeg ikke kan huske hvad det hedder. Karantæne er det man kommer i hvis man selv siger op (eller lign.) efter endt uddannelse er man ikke i karantæne, men har en periode hvor man ikke kan modtage dagpenge. A-kassen skelner mellem de to! Som jeg ser det, er jeg altså ikke inde under de regler du henviser til teil

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-04 16:39

Du må læse vide.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 17-06-04 16:47

Kan kommunen ikke forklare dig hvorfor du skal betale pengene tilbage?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 17-06-04 16:59

Du har vel i en periode vidst at du ville blive færdig med din uddannelse, så hvorfor har du ikke bare fundet et job ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-04 17:08

Stol nu ikke på alt socialkontoret fortæller, de kan "glemme" som vi andre.
Derfor bør du også studere regler og love nøje.
Så tag en snak med A-kassen også.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 17-06-04 17:14

Hold dog op hvor er i allesammen utålmodige - læs selv videre,find dig et job - fede svar hva?

Lovgivningen er nu sådan skruet sammen, at hvis du bliver " selvforskyldt" arbejdsløs, er der en karantæneperiode fra din fagforening i 5 uger.
Kommunen ved, at du snart vil få penge udbetalt, og hjælper dig kun mod tilbagebetaling. Havde din situation været en anden (uden øjensynlige chancer for indtægt) kunne du have sluppet for tilbagebetalingen.
Du må nok sluge flugen - men glæd dig over der ikke løber renter på beløbet (medmindre du misligeholder aftalen)

Laurenzio

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 17-06-04 17:18

>>laurenzio
Nu må du lige....... Du siger " i allesammen"
Hvor kommer JEG med et "fedt svar" som du kalder det???
Og du er også forkert på den med hensyn til de 5 uger. I min fagforening er det kun 3 uger, så du må lige have lidt tålmodighed når du svarer, og tænkt dig om en ekstra gang.......

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 17-06-04 17:20

tak laurenzio...

men jeg er jo ikke selvforskyldt arbejdsløs. jeg har ikke sagt job op eller lign., tværtimod har jeg jo prøvet at kvalificere mig til arbejde via min uddannelse?

PS
Til i andre.... A-kassen vil ikke udtale om noget som helst som har med kommunen at gøre, og hvad angår svaret fra kommunen lyder det "at de regner med at jeg kommer til at tjene penge engang og derfor kan betale tilbage" (jeg synes så netop det er det der kvalificerer mig til at modtage MIDLERTIDIG hjælp, i modsætning til andre der ikke har udsigt til arbejde?)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 17-06-04 17:23

Kommunens personale er meget tit flabede, men du skal ikke lade dig "overvinde" Be´ pænt om et konkret svar på dit spørgsmål og om hvor disse regler er nedskrevet. Kommunen har pligt til at oplyse disse ting. Ellers kan du be´ om at tale med en ovrordnet......

Mordex.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 17-06-04 17:26

Mordex,
Du må jo åbenbart føle dig lidt truffet - men troede du kunne skelne. At der skulle være forskel på 3 og 5 uger, JA det er nyt for mig. Har selv prøvet turen gennem 4 forskellige fagforeninger med samme resultat - men OK når du siger det, tror jeg selvfølgelig på det.

Til scandinavia.
Isåfald ville jeg få en samtale både med din fagforening samt kommune - nok først og fremmest din fagforening

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-04 17:50

Lad dog din harme gå ud over nogle andre end "de mindre bemidlede" Det jo ikke dem der har lavet reglerne!! Har dine forældre ikke lært dig, at du ikke må slå på nogle der er mindre end dig selv! Vorherre behaves for en stupid holdning!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-04 17:51

bevares mente jeg

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 17-06-04 18:27

du læser tydeligvis ikke hvad jeg skriver tedd!

"... er derfor selv forarget over systemets struktur"!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-04 18:37

Du skal betale fordi du kommer i den kategori der hedder midlertidig/forbigående hjælp, og det er normalvis tilbagebetalingspligtigt.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 17-06-04 19:44

Rigtigt dova - du skriver selv, scandinavia, at du har taget en uddannelse der gør, at du selv i fremtiden vil komme til at betale mange penge til andre. Derfor skønner/vurderer kommunen, at du kun skal have forbigående hjælp, som så er tilbagebetalingspligtigt - ærgerligt for dig.

Med hensyn til din "karantæne" kan jeg fortælle dig, at det hedder en karensperiode. Det får du fordi du kun er optaget i a-kassen i forbindelse med afslutning af din uddannelse - og derfor ikke har været med til at betale bidrag.
Den måneds karensperiode du får, er egentlig billigt sluppet set i forhold til de almindelige optagelsesregler. De siger, at man skal være medlem i 1 år, samt have optjent arbejdstimer der svarer til 1 års fuldtidsarbejde (1924 timer) før man kan få dagpenge.
Hvis du havde været lidt "fremsynet", havde du meldt dig ind i a-kassen for et år siden - så ville du nemlig være berettiget til at modtage dagpenge fra din første ledige dag.

Jeg kan forøvrigt godt forstå at a-kassen ikke vil kommentere hvad kommunen gør, fordi de arbejder efter helt forskellig lovgivning.

Til slut en kommentar omkring karantæner - fra den 1. januar 2003 er det sådan, at man får 3 ugers karantæne hvis man siger sit job op uden gyldig grund. Før den tid var det 5 uger.

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 17-06-04 19:51

Undskyld men hvorfor skulle du overhovedet have hjælp. Din uddannelse som du har taget i mange år gør sikkert at du vil sidde med en "stor" løn i fremtiden. Og reelt har staten vel finansieret din uddannelse de sidste mange år.

Der findes faktisk mange folk som aldrig får muligheden for at gennemføre en uddannelse som dig og derfor aldrig vil få samme indkomst som dig. Disse personer vil altid skulle låne til større forbrugsgoder m.v.

Så tag dig nu sammen og snak eventuel med banken såfremt du ikke kan få det til at løbe rundt til du får dig et arbejde. Jeg mener kun det er en service at du kan få en sådan ordning med kommunen og der er trods alt andre som har det værre end dig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-06-04 20:18

Hej scandinavia.
En del af det sociale arbejde som ligger til grund via lovgivningen, beror på et skøn. Man kan skønne rigtigt eller forkert.
I din situation har sagsbehandleren skønnet, at du har behov for kontanthjælp, men har samtidig skønnet, at du siden bliver selvforsørgende. På den baggrun har sagsbehandleren skønnet, at du vil kunne tilbagebetale hjælpen, hvorfor den ikke kan ydes som kontanthjælp uden tolbagebetalingspligt.

Man kan også komme i den situation, at man er på kontanthjælp, og lige har fået kontanthjælpen udbetalt - og umiddelbart efter får arbejde. Skønner sagsbehandleren, at du ikke har handlet i ond tro, dvs her sig, at du ikke vidste, at du fik arbejdet, kan skønnet være, at du får lov til at beholde kontanthjælpen.

A-kassen er der i dag 2 x 3 ugers karantæne og herefter 12 mdr. Reglerne for en nyuddanet er, at man kan altid melde sig ind i A-kassen men nerettiget til udbetaling er man først efter (?). Da jeg sidder hjemme, har jeg ikke lige mine arbejdsredskaber ved hånden.

Så scandinavia - din situation er helt normal - ud fra de oplysninger du giver, så lyder det som om, at sagsbehandleren har skønnet rigtigt.

Hel og lykke med at få job inden for din uddannelse scandinavia.

Hej fra alka

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-06-04 20:18

Hej scandinavia.
En del af det sociale arbejde som ligger til grund via lovgivningen, beror på et skøn. Man kan skønne rigtigt eller forkert.
I din situation har sagsbehandleren skønnet, at du har behov for kontanthjælp, men har samtidig skønnet, at du siden bliver selvforsørgende. På den baggrun har sagsbehandleren skønnet, at du vil kunne tilbagebetale hjælpen, hvorfor den ikke kan ydes som kontanthjælp uden tolbagebetalingspligt.

Man kan også komme i den situation, at man er på kontanthjælp, og lige har fået kontanthjælpen udbetalt - og umiddelbart efter får arbejde. Skønner sagsbehandleren, at du ikke har handlet i ond tro, dvs her sig, at du ikke vidste, at du fik arbejdet, kan skønnet være, at du får lov til at beholde kontanthjælpen.

A-kassen er der i dag 2 x 3 ugers karantæne og herefter 12 mdr. Reglerne for en nyuddanet er, at man kan altid melde sig ind i A-kassen men nerettiget til udbetaling er man først efter (?). Da jeg sidder hjemme, har jeg ikke lige mine arbejdsredskaber ved hånden.

Så scandinavia - din situation er helt normal - ud fra de oplysninger du giver, så lyder det som om, at sagsbehandleren har skønnet rigtigt.

Held og lykke med at få job inden for din uddannelse scandinavia.

Hej fra alka

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-06-04 20:18

Hej scandinavia.
En del af det sociale arbejde som ligger til grund via lovgivningen, beror på et skøn. Man kan skønne rigtigt eller forkert.
I din situation har sagsbehandleren skønnet, at du har behov for kontanthjælp, men har samtidig skønnet, at du siden bliver selvforsørgende. På den baggrun har sagsbehandleren skønnet, at du vil kunne tilbagebetale hjælpen, hvorfor den ikke kan ydes som kontanthjælp uden tolbagebetalingspligt.

Man kan også komme i den situation, at man er på kontanthjælp, og lige har fået kontanthjælpen udbetalt - og umiddelbart efter får arbejde. Skønner sagsbehandleren, at du ikke har handlet i ond tro, dvs her sig, at du ikke vidste, at du fik arbejdet, kan skønnet være, at du får lov til at beholde kontanthjælpen.

A-kassen er der i dag 2 x 3 ugers karantæne og herefter 12 mdr. Reglerne for en nyuddanet er, at man kan altid melde sig ind i A-kassen men nerettiget til udbetaling er man først efter (?). Da jeg sidder hjemme, har jeg ikke lige mine arbejdsredskaber ved hånden.

Så scandinavia - din situation er helt normal - ud fra de oplysninger du giver, så lyder det som om, at sagsbehandleren har skønnet rigtigt.

Held og lykke med at få job inden for din uddannelse scandinavia.

Hej fra alka

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 17-06-04 20:25

Øhh alka.....
Citat
A-kassen er der i dag 2 x 3 ugers karantæne og herefter 12 mdr. Reglerne for en nyuddanet er, at man kan altid melde sig ind i A-kassen men nerettiget til udbetaling er man først efter (?). Da jeg sidder hjemme, har jeg ikke lige mine arbejdsredskaber ved hånden.

Hvad mener du med det??

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-06-04 17:09

Hej Lexi: Her svar på hvad jeg mener:

Regler for karantæne ved selvforskyldt ledighed
Du vil som udgangspunkt blive betragtet som selvforskyldt ledig, hvis du ikke har haft en "gyldig grund" til:

· At opsige dit arbejde.
· At du er opsagt med en grund der væsentligt kan tilregnes dig.
· At du har kontraopsagt dit arbejde.
· At du har accepteret for kort opsigelsesvarsel fra din arbejdsgiver.
· At ophører i tilbud herunder et tilbud om omskoling mv.
· At afslå formidlet arbejde.
· Afslag på et tilbud om omskoling mv.
· Afslag på en jobplan
· Melder afbud til eller udebliver fra møder eller andre aktiviteter

De "gyldige grunde" der kan friholde for en karantæne: Kan du finde på Arbejdsdirektoratets hjemmeside www.adir.dk

Karantænen
Konsekvensen af selvforskyldt ledighed er 3 ugers effektiv karantæne. At karantænen er effektiv betyder, at du kun kan afvikle karantænen i timer, hvor du normalt ville være berettiget til dagpenge. Du kan derfor ikke afvikle karantæne på dage, hvor du eksempelvis holder ferie eller er syg.

Afvikling af karantæne
Karantænen kan afvikles i timer du normalt ville være berettiget til dagpenge for.

Karantænen betragtes som udstået, hvis den ikke er afviklet senest 3 måneder efter det tidspunkt, hvor du betragtes som selvforskyldt ledig fra.

Karantænen betragtes også som udstået, hvis du efter det tidspunkt, hvor du betragtes som selvforskyldt ledig fra, opnår mindst 185 timers arbejde (reglen for fuldtidsforsikret).
Hvis du er deltidsforsikret vil kravet om arbejde være 5 gange din gennemsnitlige ugentlige arbejdstid. Den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid opgøres på baggrund af den periode der har været lagt til grund ved beregningen af din dagpengesats.

Gentagelsesvirkning
Du skal være opmærksom på, at hvis du har fået 2 karantæner for selvforskyldt ledighed indenfor 12 måneder, mister du retten til dagpenge. Du kan herefter først opnå ret til dagpenge igen, når du har arbejdet mere end 300 timer indenfor 10 uger.

Du kan også gå ind på fx www.hk.dk og læse om A-kasselovgivningen.

Hej fra Alka

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 20-06-04 17:30

Fint alka - lovgivningen kender jeg. Jeg var bare lidt "nervøs" for at scandinavia kunne komme til at forveksle det du skrev med det der blev skrevet i scandinavia´s spørgsmål (karantæne/karensperiode).

scandinavia - det du bliver ramt af er en karensperiode, fordi du kun har meldt dig ind i a-kassen efter endt uddannelse. Glem alt om karantæne, for som du kan se af alka´s indlæg, er det nogle regler der ikke vil ramme dig.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 20-06-04 21:11

Hej Lexi

men min karensperiode, er det det der er skyld i jeg ikke kan få hjælp, eller er det udelukkende fordi jeg er "velfungerende"?

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 200 point
Dato : 20-06-04 21:41

Hejsa.
Karensperioden hører til lovgivningen i a-kassen. Den får du, fordi du kun er meldt ind i forbindelse med afslutning af din uddannelse.

At du ikke kan få hjælp fra kommunen (læs: tilbagebetalingspligt) skyldes den lovgivning de arbejder efter og det skøn/den vurdering de laver om dine fremtidsmuligheder.

De to ting har ikke noget direkte med hinanden at gøre, medmindre kommunen har skønnet, at du vil kunne betale hjælpen fra dem tilbage, med de dagpenge du vil modtage efter karensperioden. Men jeg tror nu mere at de skønner du hurtigt vil komme i arbejde og derfor vil få en løn der gør dig istand til at betale tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : scandinavia

Dato : 21-06-04 09:31

Tak for svaret Lexi.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 21-06-04 17:33

Selv tak - håber du klarer dig igennem og snart finder et vellønnet job.