/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Hvis man bliver fyret pga nedskæring er ~
Fra : Bragesvej
Vist : 1215 gange
20 point
Dato : 17-06-04 08:56

Krav at den sidste der blev ansat, er den der først bliver fyret?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-06-04 08:59

Næh, hvorfor?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 17-06-04 09:02

Kun, hvis der er en SIFU ordning på arbejdspladsen.
SIFU = Sidst Ind Først Ud

MVH

Kommentar
Fra : return

Dato : 17-06-04 09:04

nej det er det ikke

kommer jo nu nok også an på hvem chefen er og i hvilket firma man er ansat man kan jo ikke ¨bare afskedige en smed hvis han kom sidst ind af døren og det viser sig at der er for mange i bogholderiet men mangel på smede i forretningen

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 17-06-04 09:08

Til Bragesvej
Det kommer an på hvad de interne aftaler siger i det firma, jeg arbejder selv i et firma hvor det er sådan lige nu, men vi skal til et møde i dag hvor den ordning nok forsvinder, for at de selv kan plukke dem ud de ikke vil ha merer.
Jeg mener også, at der skal skeles til at man ikke sparker alle de gamle ud til fordel for de unge,tror der ligger en dom for det, men er ikke sikker.

MV.
Swarn/Hvidovre

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-06-04 09:09

3773: Ja hvorfor ikke!!!

Det kunnde jo tænkes at den der hade været der længest længst hade størst anccenitet, men det kender du ikke noget til kan jeg høre...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-04 09:25

Det er en tendens til at fyre de ældste i gårde, af en eller anden grund
vil arbejdsgiverne ikke have de gamle ræve, de kan alle narestregerne.
De står ikke med hatten i hånden og ja tak til alt lort.
De unge er lettere at snyde, de kan arbejde i et tempo som ikke er sundt
i det lange løb.
Erfaring tæller ikke mere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-06-04 09:31

Bragesvej.

Det kommer jo ganske an på hvordan hvorfor og hvilke faggrupper.

Korrekt at har man lavet en aftale om SIFU, og skal skære eksempelvis 4 smede væk ud af 10, jamen så skal man tage sidst ankomne. Er der ingen aftale om SIFU, ville jeg almindeligvis undersøge om nogen selv havde lyst til at forlade etablissementet. Og var dette tiltag ikke tilstrækkelig, fyre dem jeg bedst kunne undvære.

...og Bragesvej - jeg har både ansat og fyret ikke så få gennem årene.

...og Bragesvej - hvorfor hidse sig op. Du kommer med en halv vind. Det kommer fuldstændig an på gældende overenskomster. Og selv om du har en aftale om SIFU, er det, det simpleste i verden at omgå den slags. Er der nogen man absolut vil af med, skal de dæleme være dygtige, hvis ikke man kan fange dem i et eller andet, for dernæst at kunne kyle dem ud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-06-04 09:34

Du har helt uret Teil.

Vi vil gerne have gamle rotter ansat. Blandt de unge mennesker er der for meget sjask og sjusk. Korrekt at de yngre kan være barskere rent fysisk, men erfaring, omhu og respekt for arbejdet vejer tungt (ihverttilfælde her i virksomheden).

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-06-04 09:41

3773 jeg hidser mig ikke op. jeg ønsker et svar du kommer med et spørsmål????? øhhe har jeg misforstået brugen af kandu...Nej vel..

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 30 point
Dato : 17-06-04 09:44

Hvis vi lige kigger på spørgsmålet:

"Hvis man bliver fyret pga nedskæring er det så et."
Krav at den sidste der blev ansat, er den der først bliver fyret?

Så er svaret meget simpelt NEJ!

Aftaler eller ej, er der ingen der kan gøre KRAV gældende i forhold til hvem der skal afskediges
længere er den egentlig ikke

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-06-04 09:49

Dit øverste spørgsmål.

NEJ, kun hvis der er truffet en aftale om SIFU, eller hvis der er nedfældet i den overenskomst der gælder dig og din arbejdsplads.

Klart og entydigt!

Iøvrigt svarer jeg i første indlæg, Bragesvej. Endda uden at begynde at puffe dig noget i skoene. Du derimod, mener at kunne uddrage af to ord at jeg intet ved om emnet.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-06-04 10:06

Tak for svaret Better_Performance.

Kort og godt sådan!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-06-04 10:09

Den med sifu kom du først med senere den skulle du have startet med! istedet for at stile et spørsmål med et svar

Jeg citer dig: "Næh, hvorfor?"

Kan du selv se det nu?

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 17-06-04 10:27

Næh (men det er jo nok min manglende viden om arbejdsmarkedet).

..og svaret fastholder jeg stadig.

Havde du fra starten skrevet lidt mere om hvordan hvorfor og hvorledes, havde alle de her involverede uden tvivl været i stand til at svare med et ord.

Iøvrigt er det åndsvagt ikke at spørge sin faglige organisation i det tilfælde man har fået øksen. Det er det man betaler til, så hvorfor ikke udnytte repræsentanterne for sultens slavehær en smule. De har det hele på rygraden og ved eksakt hvad der gælder hvor lige netop du er ansat. Det har vi andre ikke en bimlende chance for at vide.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-06-04 11:19

Ja så, ja men så må vi heller nedlægge kandu. eller du har måske en grund til at beholde det for,
for i følge dig kan vi jo så heller ikke tale om rep af biler, det skal vi jo snakke med mekanikeren om!!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-06-04 11:22

Og uden belæg drager du de andre ind i hvores lille "Samtale"
Bemærk jeg skrev ikke noget om jeg var blevet fyret!

Det drejet sig om en kolaga der var blevet fyret, men er det nødvændig at nævne det for at få et svar?

Ja jeg kunne forsæte.....men jeg opgiver........