/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
hyldeblomsttid
Fra : karin42
Vist : 9264 gange
50 point
Dato : 16-06-04 21:43

hvem har prøvet at fryse hyldeblomster ? jeg mener at de kan fryses efterhånden som man plukker dem - men hvordan ! venlig hilsen Karin
;.)

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 16-06-04 21:58

hej fra en anden Karin Lykkebo4.
Jo man kan godt fryse hylden og bruge blomsterne til at lave noget på- se om det i kogebøgerne. hylden skal bare skylles og puttes i poser og så i fryseren --så har du til hele vinteren. Det er hårdt at stå med det hele på en gang. Har selv haft hyldebær.
Hilsen fra Karin Lykkebo4.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-04 21:59

Vi plejer at lave saft først, derefter fryser vi i portioner som
passer til en kande vand.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-04 22:00

Hyldeblomstsaft kan købes i butikkerne.
Der står Fläder på flasken.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-04 22:21

Blomsterne blive skøre som glas, hvis de fryses og bliver noget snask, når de tøes op. Frugterne skal derimog blot ribbes og skylles i en si og kan så fryses i frysepose, når de er dryppet af. HUSK hvis du plukker hyldeblomster at det skal være et stykke væk fra byen og alfarvej, da de er modtagelige for luftforurening

Et godt trick:

Lav en alm. pandekagedej og dyp først blomsterklasen deri og så i kogende palmin (palmefedt). Spises med syltetøj som f.eks. Solbærmarmelade eller blot med sukker på. MUMS...

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 60 point
Dato : 16-06-04 22:42

Du kan prøve at tørre blomsterne, hvis det er for at lave saft eller vin senere. Jeg mener det er bedre end at fryse dem.
De kan også bruges til at lave gele af.

Her er en opskrift på hyldeblomstdrik med tørrede eller friske blomster
80 friske hyldeblomstklaser eller
25 g tørrede hyldeblomster
100 g citron- eller vinsyre
1,5 dl citronsaft
1,5 kg melis
1,5 kg farin
4 l kogende vand
1 spsk atamon
Hyldeblomster, syre, citronsaft, melis og farin blandes, overhældes med kogende vand og tilsættes atamon.
Tildækkes og stilles køligt 4-5 dage.
Sies og hældes på atamonskyllede flasker.

Og her er en på hyldeblomstgele
40 friske hyldeblomstklaser
eller ca. 12 g tørrede hyldeblomster
2 tsk citron- eller vinsyre
godt 1 l vand
1 brev gul melatin
750 g melis
Hyldeblomster og syre udblødes i vandet og koges ca 15 minutter. Saften sies fra og måles, der skal være 1 liter.
Saften bringes i kog og tilsættes melatin under omrøring. Koges 1 minut. Sukkeret røres i lidt efter lidt. Bringes atter i kog - så hele overfladen bobler. Koges godt igennem yderligere 1 minut. Fjernes fra varmen, skummes og hældes i skoldede glas, der dækkes med et viskestykke og bindes til dagen efter.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-04 22:53

Tørret hyldeblomst var da et glimrende forslag til opbevaring SonjaAS

De kan nemlig også med fordel bruges i the. Blandet med camille, mynte og honning er det godt, hvis man en vinterdag skulle få brok med hals og snue

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 17-06-04 07:57

for mit kommentar. var at jeg ikke sagde at blomsterne skulle fryses- men bruges med det samme. Hilsen fra Karin Lykkebo4

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 24-06-04 17:43

Skal hyldeblomsterne ikke behandles på en eller anden måde før de fryses? Sidste år plukkede jeg i lange baner, og smed i fryseren i håb om hyldeblomstsaft til hele vinteren. Det der skete var, at 5 min efter jeg havde taget dem op af fryseren var de helt brune og smattede og kunne slet ikke bruges. Skal man tørre dem først eller give dem et kort dyp i varmt vand?

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 25-06-04 17:25

Tak for svaret SonjaAS.
   tak for svaret sonja - det var egentlig også derhenad jeg mente man kunne gøre er iøvrigt i fuld gang ! go' weekend karin.
.-)))

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 29-07-07 22:20

Jeg har i år frosset hyldeblomster ned og 3 uger senere lavet den dejligste saft af dem. Det er rigtigt at hyldeblomsterne hurtigt kommer til at se brune og kedelige ud når man tør dem op, men det betyder intet for smagen. Tag dem direkte fra fryseren og hæld kogende vand og de andre ingredienser på. Jeg plukkede bare hyldeblomsterne og puttede dem i fryseposer og så i fryseren. Jeg skyllede dem ikke. Men jeg plukker heller aldrig i nærheden af f.eks. befærdede veje.

Kommentar
Fra : annefj

Dato : 03-07-12 16:32

Man må da kunne lave en hyldeblomstsaft og så senere koge den op og lave gele? Har jeg ret? Hvis ja, skal det så være den koncentrerede saft eller den fortyndede?