/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Udskiftning af slidt blæser m.m.
Fra : tadeo
Vist : 598 gange
50 point
Dato : 16-06-04 16:55

Jeg er ved at afhænde min gamle comp. Efter at ha´ formateret og sat comp. til den ny køber, ja så virkede grafikkortet ikke mere, sort skærm selv om comp. kørte som sædvanlig.
Jeg fandt frem til, at blæseren var stået af, købte en ny af mrk. "Papst", fik af vide der skulle stilles på nogle parametre, da stikket til strømforsyning skulle sættes på bundkortet, det er et med tre ben, den gamle blæser havde tilslutning på selve kortet med to ben, kortet er et "Geforce2MX-400 TVout 64MB AGP.

Jeg har fundet et stik på bundkortet, det er et SOLTEK SL-75KAV-X.Det hele virker tilsyneladende, bortset fra en fejlmeddelse da jeg defragementerede med Norton, blå skærm Windows havde opdaget en hardvare fejl, derfor nedlukning af comp., har genstartet og alt kører normalt, men hvorlænge?

Kan nogen forklare hvor jeg finder de parametre jeg fik forklaret der skulle stilles på er, og hvordan jeg gør det?

MVH
tadeo

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 16-06-04 17:07

Hej hvis du har et ekstre strømstik fra din strømforsyning vil jeg sætte den til der, så kører den med 100% omd. og så er der ingen hardware fejl, Jeg har selv gjordt det og det virker.

MVH Henrik

Kommentar
Fra : Taus

Dato : 16-06-04 20:25

jeg havde samme problem med mit geforce 2 mx 440. jeg pillede blæseren af, limede en cpu cooler på og så virkede det hele fint igen...
ved godt det ikke er et svar, men sys' bar' li' jeg ville fortælle det...

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-06-04 21:46

Tadeo:
Kan det tænkes at der er en form for fan control i dit mobo? ; Så den fan du har sat til dit gfxkort er styret efter evt system temp. det er ikke sikkert den temp føler sidder tæt ved gfx kort, og derfor ikke vil køle optimalt. Hvis dette er tilfældet kan det moske være at fan control på den fan tilkobling skal deaktiveres, således at din gfx fan kører fuld power hele tiden.

Kan man ikke få en Passiv Zalman køler til GFx2 ? så ar man da fri for alt bøvlet

Taus: hehe :P Ik en sikker metode, men fedt det virker :D .. ville nok ikke have brugt lim, da lim ikke er fedt ved høje temp - har du pillet kølerelement af kernen? (er lidt nysgerrig, hehe)

Mvh KoL

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 16-06-04 21:54

Btw Tadeo. du siger Papst blæser.. er den termostat styret??? Hvis, så vær lige opmærksom på at den skal blæse væk fra gfxkortet så, altså omvendt end før, idet føleren sidder på "suge siden" af blæseren.
Det er jo ikke geni, hvis blæserens hastighed er bestemt af den temp der er på den luft den trækker ind til kortet.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 16-06-04 22:58

Jeg har selv tænkt på om der på gfx kortet skulle være en indbygget føler, jeg har ikke pillet noget køleelement af kernen, der er kun nogle små ribber af højst 2 mm. højde, den er sat til at blæse ind som den gamle, ved ikke om den nye blæser er termostatstyret, det lyder som den kører permanent, der er tre fan på bundkortet, nr. 1 kører cpu køler til processor på nr. 2 har jeg så koblet gfx kortet på.
Den nye Papst blæser er 10 mm højere end den gamle, men har de samme mål 40x40 mm,hvor deaktiverer jeg evt. fan nr. 2 hvis den er styret af system temp?

Mvh.

tadeo

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 16-06-04 23:05

Hej igen jeg har selv haft samme bundkort SOLTEK SL-75KAV-X selv om du slår fanstyring fra kommer den ikke til at køre optimal som jeg skrev før klip ledningerne og sæt den direkte på et af strømstikne fra strømforsyningen så er du sikker på den kører 100% omd hele tiden rød ledning til gul og den sorte til en af de sorte

MVH Henrik

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 16-06-04 23:27

Henrik 7500
der er nu tre ledninger, som tidligere omtalt var der to på den gamle (to stiks), og tre på den nye (tre stiks) derfor har jeg sat det på fan stik på bundkort, hvor der er tre ben.

Mvh.

tadeo

Accepteret svar
Fra : Henrik7500

Modtaget 50 point
Dato : 17-06-04 00:03

Så bruger du bare den røde og den sorte den sidste er kun til for at bundkorted kan aflæse omdringingerne på den

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 17-06-04 07:55

Hey Tadeo. Det med den åbne kerne var et spørgsmål rettet mod Taus. Så tænk ikke på det.

Det kan være du kan deaktivere fan coltrol i Bios.. nogle har et OS interface. Se i din manual til bundkortet hvor og hvordan. at Henrik ikke fik hans til at kører optimalt, kan betyde at han ikke har gjort det helt rigtig (AV AV - du må ikke slå Henrik, sorry). Men OK det er oxo underordnet, for han har ret i det vil virke hvis den for direkte fra forsyningen.

Det er ret vigtigt at vide om blæseren er termostat styret.
Hedder blæseren Papst 412/2 ? så er den ikke
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP010&Fane=SILENT,SIFA,SIFA40

Har du overvejet passiv køling? eksempel til store gfxkort:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM212&Fane=SILENT,SIVG

Mvh KoL

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 17-06-04 10:12

Tak for svaret Henrik7500.

Det var en god oplysning, jeg blev så også klar over den hvide ledning, den kører godt nok på bundkortet, men for alle tilfældes skyld, sætter jeg den til strømforsyningen.

Også tak til Kool, blæseren er ikke termostatstyret, men kører meget lydløst og får ros for at være effektiv, så jeg vil ikke ændre yderligere på kølingen

Mvh.

tadeo

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 18-06-04 02:18

Hej Tedeo
Cool. :) Bare du finder/ fandt en rigtig løsning. det er det det drejer sig om ;)
Mvh KoL

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 18-06-04 07:33

Kool.

Løsningen fandt jeg som tidligere omtalt, jeg kan tilføje at der på blæseren var pile der viste omdr. retning og placering på gfx kortet, de var godt nok små ,den skulle blæse ind, de pile havde jeg overset, comp kører perfekt nu. Endnu engang også tak til dig for dine råd.

Mvh.

tadeo