/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Vendbare vinduer
Fra : bhermann
Vist : 2605 gange
120 point
Dato : 16-06-04 10:57

Jeg har netop fået monteret KPK vinduer af den vendbare type. Valget faldt på den vendbare type, fordi man så kan pudse vinduerne indefra - der er svær adgang til vinduerne udefra. Problemet er bare, at vinduer ikke kan stå åben, fordi belagene går meget let. Både NorDan, som har monteret vinduerne, og KPK selv medgiver, at sådan er det bare. For 3-4 år siden skiftede man beslagene fra én type til den nuværende, fordi der var problemer med, at nitterne let knækkede i de gamle. Nu skulle nitterne så ikke længere knække, men til gengæld er der så stort set ingen friktion i skinnerne. Situationen er altså, at vi har nogle nye fine vinduer, der godt nok kan vendes, men de kan ikke stå åbne. I kan vel forstå, at vi er lidt målløse.

Har andre de samme erfaringer, eller endnu bedre nogle råd til, hvordan vi får bygget noget friktion ind i glideskinnerne? Hvis vi venter nogle år, kommer friktionen sikkert af sig selv, men jeg tænkte i en lidt hurtigere løsning

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 16-06-04 11:10

Jeg ville ærlig talt klage over de vinduer og få nogle andre sat i - det må da være en alvorlig mangel, specielt når de ikke har gjort jer opmærksomme på problemet før montering. Har selv haft vendbare vinduer, som sagtens kunne stå åbne, hvilket jeg (nu) påskønner meget. Alternativt kan du måske sætte en slags hasper på?

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 16-06-04 18:39

inden du går såvidt at du klager over produktet ville jeg nu hvid jeg var dig gennemgå produkternes salgsmateriale samt tekniske beskrivelse samt herefter tage en snak med fakrikanten, til din information kan jeg oplyse dig om at kpk hos håndværkerne er et særdeles velrennomeret selskab, jeg arbejder selv som sælger i et firma der også sælger vinduer, selvfølgelig ser jeg også reklamationer på varerne af den ene eller anden art - der fleste går enten på harpiks der trænger igennem malingen eller vinduer og døre der hænger eller revner... i det hele taget virker det som om der er nogen der har et eller andet mod enten os eller de varer vi sælger, man skal i nogle tilfælde også passe på at det ikke ser for tudefjæsagtigt ud....

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 16-06-04 21:40

Nu må du da gøre dig den umage at læse mit indlæg, før du hakker løs. I mit spørgsmål skriver jeg jo netop, at jeg har drøftet sagen med både producent og montør/sælger. De fortæller mig begge, at vinduerne gør, hvad de skal. Problemet er, at jeg ikke er blevet gjort opmærksom på, at vinduerne var konstrueret på denne måde. Alle andre topstyrede vinduer, jeg har været i kontakt med, kan holde sig selv. Både de vendbare og de ikke-vendbare.

Jeg har ikke intentioner om en klagesag. Vendbarheden er meget vigtig for os. Jeg spørger bare dette udmærkede forum om nogle råd, f.ex. til at øge friktionen i glideskinnerne. Jeg har også undersøgt haspeløsningen i dag.

Tudefjæsagtig, hvad babler du om. Jeg har ikke noget imod bestemte sælgere eller produkter, men jeg forventer at blive informeret om de vigtige ting. Der er jeg ikke blevet her; for vi er vel enige om, at det er væsentligt at informere om, at et vindue ikke kan stå åbent? Hem har tisset på din sukkermad ;-(

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-06-04 21:56

Rolig nu.

Det skulle vel ikke være så svært at lave en anordning du kan placere og fastlåse i glideskinnen så vinduet holdes åbent mens du pudser.
Jeg mener ikke ligefrem at du skal skue en stopskrue i, men læg hovedet i blød, måske får du patent på løsningen. ( en snor lavet som løkke der går ned over håndtaget på ydersiden og hen til en lille krog i lysningen hvad ved jeg) Frem med kreativiteten.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 16-06-04 23:00

Jeg er skam helt rolig, men slemmert sidder lidt uroligt, synes jeg.

Vinduerne kan sagtens holde sig selv, når de er vendt for pudsning. Det specielle beslag/hængsel, som gør vinduerne vendbare, bevirker tilsyneladende, at de ikke virker hensigstmæssigt ved normal brug. Det er i almindelig stilling, problemet er. Forestil dig, at jeg skubber vinduet bare nogle få cm ud, så glider det med det samme i med et klonk. Et nyt vindue burde kunne stå åbent, ikk?

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 17-06-04 09:46

Jeg kan sagtens forstå, du ikke gider en større klagesag - omvendt er vinduer en større investering, som du skal se på og bruge i mange år, så det er da for surt, at du ikke har fået noget ordentligt fra starten af. Gad vide om Slemmert i virkeligheden kommer fra det firma, du har købt vinduerne af;) ???
Held og lykke med det,
Hondaen

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 19-06-04 10:56

du kan muligvis lave en "klemme" ved hjælp af 2 små stykker nylon, som du bore 2 huller i og sætter ned i skinnen. når du strammer skruerne i nylonklodsen, vil vinduet ikke kunne glide i.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 19-06-04 19:01

Nej slemmert kommer netop ikke fra ovennævnte firma, men derimod fra et andet firma - slemmert er en gammel sælger i byggebranchen for hvem ordentlig kundebetjening har haft 1. prioritet. men slemmert er blevet en meget meget træt ældre herre der har det slemt svært med at acceptere den nye verdensorden med at det nærmest er en forbrydelse at tale om andet end pris. kunderne tilsidesætter enhver form for handlingsparameter tidligere kunne man tale om prisen - kvaliteten - og salgsindsatsen!!!! det er ovre nu!!! netop i det her tilfælde er der tale om en fabrikant der går direkte ud på markedet og sælger egne produkter - der er ikke plads til forhandleren... i andre tilfælde kan du læse på diverse brochurer at de billige varer skyldes : ingen fordyrende omkostninger?? hvad betyder det - det betyder at kunden efter prisen er betalt kan varer hentes i port 2, ingen levering - ingen kørsel - ingen betjening - ingen rådgivning PRISEN - PRISEN - PRISEN

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 20-06-04 11:06

Tag dig nu sammen slemmert. Jeg har jo netop ikke købt dem direkte af KPK, jeg er ikke engang klar over, om man kan dét. Vinduerne er købt hos NorDan, som også har stået for opmåling og montering. NorDan er langt fra de billigste, men de annoncerer stort set ikke, og det er vi faldet for. De benytter sig af mund-til-mund metoden - vi fik dem anbefalet af naboer og venner. Prisen har ikke betydet ret meget, de er valgt på deres ry.

Jeg er da totalt enig med dig i, at prisen overskygger alt for meget i øjeblikket. Man kan f.eks. ikke gå ud og købe et stykke elektronik uden at skulle finde sig i inkompetent betjening fra en 18-årig, som ikke har begreb om, hvad han sælger. Og sådan må det selvfølgelig være, når priserne skal trykkes så meget.

Jeg vælger bevidst forretninger, hvor man kan få en snak, en handel og noget service. Så må det godt koste ekstra, for alt i alt bliver indkøbet en positiv oplevelse. Så det med prisen kan vi godt sidde og blive enige om, men det har intet, absolut intet med den aktuelle sag at gøre - beklager

Accepteret svar
Fra : maskinsnedker

Modtaget 120 point
Dato : 25-06-04 19:07

hmm... jeg troede du villle have et råd og ikke starte en debat klub, om produkter. Jeg blive forhandler af KPK om 14 dage, men det lader til at det råd jeg gav dig er pt den eneste løsning. mvh. Gødvad snedker & tømrerforretning. v/ snedkermester. Johnny eskildsen.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 28-06-04 09:26

Tak for dit råd maskinsnedker Hvis du læser mine indlæg i denne tråd, kan du se at min mission netop ikke var produkt debat. Men når nogen kalder mig et ukonstruktivt tudefjæs, som kun kerer sig om prisen, så må jeg simpelthen tage til genmæle.

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 28-06-04 09:26

Tak for svaret maskinsnedker.

Kommentar
Fra : BS_Norge

Dato : 13-09-04 21:34

Hei.
Unnskyld jeg blander mig.
Men jeg er ikke helt med på hvilken type Nordan vinduer du har kjøpt.
For er det de vanlige med spika beslag, så:
Når vinduet svinges rundt, stopper det først
i barnesikringsposisjon. Barnesikringen må løses ut før
du kan fortsette. Spilka-beslagene gjør at vinduet
står stabilt i alle åpningsposisjoner.
Kilde www.nor-dan.com
Så det kan ikke være det du har fått.

Men du har valg og få Villa toppsving vinduet:
Villa toppsving har fått helt nye beslag. I lukket stilling er de
solide beslagene, som tåler 60 kg rammevekt, usynlige fra
utsiden. Det bidrar til en renest mulig fasade.
De nye beslagene gjør at Villa Toppsving kan vendes 180°
innenfor utvendige karmmål, noe som er en stor fordel der
vinduene er trukket inn i forhold til fasaden.
Kilde www.nor-dan.com
Der nevner de nemlig ikke noe med at det an stå åpent.
Dette beslag ser ut til å være brukt når man velger støydempende vinduer.
Så må du selv avgjøre om det er selger feil eller kjøper feil.
Men uansett er det dritt nå.

Men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med en løsning, men ta evt. kontakt direkte til fabrikken på ovenstående nett sid, og opplys hvilke beslag du har.
Det står på beslaget.

Ps: Jeg selger ikke Nordan vinduer, arbeider ikke i produksjonen, eller er i familie med noen som arbeider i Nordan. Så er det på plass.

Ha en bra dag.

Kommentar
Fra : BS_Norge

Dato : 13-09-04 21:46

Eller er det ikke NorDan vinduer i det hel tatt .......