/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Fartgrænse i Tyskland med trailer
Fra : WJA
Vist : 9033 gange
60 point
Dato : 16-06-04 09:12

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvor hurtigt man må køre i tyskland med en trailer på alm. veje og
motorveje?

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 70 point
Dato : 16-06-04 09:14

Hej WJA

hastigheder i Tyskland, hentet fra FDM's side:

Hastighed
Bymæssig bebyggelse 50 km/t
Landevej - Personbil, samt autocamper <3.500 kg 100 km/t
Landevej - Personbil m. campingvogn/trailer <3.500 kg 80 km/t
Motorvej og motortrafikvej - Personbil, samt autocamper <3.500 kg 130 km/t*)
Motorvej og motortrafikvej - Personbil m. campingvogn/trailer <3.500 kg 80 km/t
Landevej - Personbil/autocamper >3.500 kg 80 km/t
Landevej - Personbil m. campingvogn >3.500 kg 60 km/t
Motorvej - Personbil/autocamper >3.500 kg 80 km/t
Motorvej - Personbil m. campingvogn >3.500 kg 80 km/t
Når sigtbarhed på grund af tåge, sne eller regnvejr bliver nedsat til under 50 meter, skal hastigheden sænkes til 50 km/t på alle veje.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-06-04 11:29

Det skal dog lige tilføjes, at lige reglerne omkring trailere er afhængig af, hvorvidt der er medløbsbremse, hvis ikke er hastigheden lavere en angivet af Ivan.

ellebye

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-06-04 12:09

Som ellebye påpeger, er det muligt at det har betydning om der er medløbsbremse - men der er ikke angivet noget hos FDM.

Det er straks noget andet, hvis det drejer sig om Sverige:
Hastighed
Bymæssig bebyggelse 50 km/t
Landevej - Personbil samt autocamper <3.500 kg 1) 70-90 km/t
Landevej - Personbil med påhængsvogn 2) 80 km/t
Motor- og motortrafikvej - Personbil samt autocamper <3.500 kg 1) 90-110 km/t
Motor- og motortrafikvej - Personbil med påhængsvogn 2) 80 km/t
1) Efter skiltning.
2) Påhængsvognen må højst have en totalvægt på 3.500 kg. hvis den har bremser. Hvis påhængsvognen ikke har bremser, må den højst veje 750 kg, dog aldrig over halvdelen af bilens tjenestevægt, hvor tjenestevægt defineres som egenvægt plus 125 kg. Påhængsvognens vægt fastsættes, når den er lastet, som totalvægt. Opfyldes disse kriterier er hastigheden: 80 km/t ellers 40 km/t. I vinterperioden 1 november til 15 april vil der være nedsat hastighed på visse veje. Dette vil fremgå ved skiltning.

Mvh
Ivan

Godkendelse af svar
Fra : WJA

Dato : 16-06-04 15:37

Tak for svaret IBM760.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-06-04 16:03

OK