/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Æggekage, pølsehorn og familemiddag.
Fra : nullerbullerpige
Vist : 1162 gange
29 point
Dato : 16-06-04 09:07

Hej!

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber at nogle kan hjælpe mig med...

1: Kunne godt bruge en opskrift på en æggekage...

2: Kunne også godt bruge en opskrift på pølsehorn...

3: På søndag har jeg inviteret min far, farmor og lillebror på aftensmad... Men jeg har bare ingen anelse om hvad jeg skal lave til dem. Til hverdag får de altid alm. dansk mad, så som frikadeller, bøffer, kartofter og brun sovs. Så det er lidt for kedeligt synes jeg. Det må heller ikke være noget med salat for det spiser min far og lillebror ikke. HJÆLP?!?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-06-04 09:37

Lav forloren harer du tager halvt hakket oksekød og svinekød blander sammen med 2 hele æg 2 dl mælk noget rasp eller havregryn hakkede løg og krydderier Når du har æltet det sammen til en stor klump formes den som et stort franskbrød som du lægger i et passende fad oven på et par skiver smør så tager du noget fersk flæsk skærer ud i tern og putter ind i huller på stegen som du laver med en finger så stegen kommer til at ligne et Pindsvin derefter drysser du den med rasp.Ind i ovnen i en time pr. kilo det der smelter fra stegen og lidt vand hældt ved undervejs bruges til at lave sovs af.Serveres med tyttebærsyltetøj og nye kartofler
Bon appetit
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-06-04 09:42

Æggekage er jo bare hele æg pisket sammen med salt og peber og så ud på en stegepande med lidt smør på
Pølsehorn . tag en opskrift til feks boller tag en lille klat dej når den er hævet mas den så flad som muligt ,som en pizza, rul om pølse der evt er forstegt på pande og bag i 8 min ved ca 200 gr

Accepteret svar
Fra : Tulletine

Modtaget 39 point
Dato : 16-06-04 09:59

Hej nullerbullerpige
Prøv at blande Karolines Ostesovs i istedet for mælk i æggekagen. Det smager mums. Ca. 2 spk. pr. æg.
Du kan også tilsætte ristede bacontern (tilsæt ikke salt), broccoli, tomat i. Pynt med frisk purløg, ketchup og HP sovs.

Pølsehorn:
50 g gær
3 dl mælk eller vand
100 g margarine
1 tsk salt
1 tsk sukker
500 g hvedemel
10 pølser
evt. æg til pensling
ketchup / sennep
Gæren udrøres i den lunkne mælk eller vand. Herefter tilsættes salt og sukker og smeltet margarine. Til sidst melet. Dejen æltes og deles i 4 lige store klumper som underdeles i 8 dele, rulles ud og pølsen lægges i evt. med lidt ketchup/sennep, og rulles sammen. Pølsehornene hæver nu i 25 min. på pladen. Inden de sættes i ovnen pensles de evt. med æg, hvorefter de bages i den 200 C varme ovn i ca. 15 min. De 32 pølsehorn fylder 2 bageplader.

Mad til familen kunne være:
Lasagne. Køb en pose frosne blandede grøntsager og blend dem og tilsæt lidt ekstra væske. Det giver den alm. lasagne er frisk pift og så er det jo sundt for både unge og ældre. Dæk evt. kun ½delen med ost da det ikek er alles livret.
Ellers er grill jo ideelt hvis det er snart du holder "festen".

Rigtig god fornøjelse
Tulletine

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 16-06-04 10:13

Altså, personlig synes jeg det er sjovt at overraske meget traditionelle "spisere" med noget, de bliver overraskede over at kunne lide - vil de overhovedet ingen salat spise? Du kan evt. lave en wokret, hvis det skal være hurtigt...Du kunne også kaste dig ud i en omgang forskellige tapas, så må de kunne lide i al fald et par af retterne? Du kan finde masser af opskrifter på nettet og æggekage vil sagtens kunne indgå, specielt hvis du laver den som kartoffel-tortilla...
Hvad med en spinatlasagne med ricotta og pinjekerner?
Jeg ved ikke, om det bliver for avanceret, men jeg har haft stor succes med at servere sushi til min sønderjyske svigerfamilie, ung som gammel...det kræver lidt tid at lave, men der er masser af sites på internettet, hvor man kan lære det. I øvrigt behøver det ikke være med fisk, man kan bruge avocado, agurk, mango, sød omelet, peberfrugt mm - men det bliver måske for salat-agtigt??? Min veninde har også lavet sushi til sin MEGET traditionelle (og søde) familie, og de er helt vilde med det....I al fald bliver folk meget imponerede over det, for det ser jo flot ud...
Rigtig god fornøjelse, hvad du end vælger...

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 16-06-04 13:23

Her er et par forslag til flæskesteg og koteletter på en lidt ny måde, begge dele serveres med ris og kan udmærket suppleres med en salat, hvis du alligevel vil prøve at lokke mændene lidt.

Ribbensteg
1,5-2 kg ribbensteg uden svær
salt og peber
Marinade:
2 dåser flåede tomater
1 dl eddike
2 spsk engelsk sauce
1 dl farin
2 tsk sennepspulver
3 grønne peberfrugter
600 gram pærer eller ananas

Ribbensstegen krydres med salt og peber og sættes i en 200 grader varm ovn i 45 minutter.
Peberfrugter og pærer skæres i tern og blandes med resten af ingredienserne til marinaden.
Hæld fedtet fra stegen og hæld marinaden over. Steg kødet yderligere 1 time.

Koteletter
6-8 svinekoteletter
cirka 100 gram smør
salt og peber
500 gram friske champignoner
250 gram løg
1 grøn peberfrugt
1 dåse flåede tomater
4 dl rødvin
1 dl piskefløde
Koteletterne brunes i smør på panden, krydres med salt og peber og lægges i et ovnfast fad.
Champignoner, løg og peberfrugt renses, skæres i skiver og svitses i smør på panden. De flåede tomater med væde, rødvin og fløde tilsættes. Sovsen småsnurrer et par minutter, smages til og hældes over koteletterne. Fadet dækkes med folie og sættes i ovnen ved 180 grader i cirka 30 minutter.

Held og lykke på søndag

mvh Sonja

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-06-04 20:11

Hva så havde du dem til spisning???
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 06-07-04 08:36

Tak for svaret Tulletine.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-07-04 08:54

Nå mange tak for svaret !!!! Det varrr øhhhh sørme fyldestgørende