/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kennelhoste
Fra : DCH
Vist : 3437 gange
160 point
Dato : 15-06-04 22:00

Hej
Er der nogen der har nogen super tips til hvordan man dæmper hosten? Der købt kamillete og noskapin i lange baner, men det er ikke så hjælpsomt som lovet.....
Vil gerne høre fra der nogen har haft nogen erfaringer med noget utrolig virksomt..??

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-06-04 22:05

Først og fremmest er kennelhoste meget smittefarligt.

Det går i princippet over af sig selv, men det kan tage lang tid.

Hvis hunden får penicilin forkortes forløbet.

Jeg mener ikke du kan give hunden noget til at afhjælpe det, men hvis du holder hunden i ro hoster den mindre.

Er du sikker på, at det er kennelhoste. idag skal du være opmærksom på at lungehjerteorm kan give lignende symptomer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-04 22:06

Man kan selv lave hostesaft.
Tag gulerødder i en krukke, læg brun farin (puddersukker)
omkring pak godt til. Lad det stå til det hele er blevet til
saft, gulerødderne er noget mindre.

Kommentar
Fra : Harbo21

Dato : 15-06-04 22:11

Hvis man vedvarende hører hoste fra hunden, er det en god idé at måle hundens temperatur. Hvis temperaturen måles til over 39,0 gr.C, så kan det være et tegn på, at hunden har en infektion.
Hvis hunden samtidig kommer med hoste, hosteanfald kan det være kennelhoste.

Skulle hunden have forhøjet temperatur, skal man kontakte dyrlæge. Hunden kan ud over kennelhostevirus også blive angrebet af bakterier, som kan give en lungeinfektion. For at støtte hunden med at bekæmpe sekundære bakterielle infektioner er det nødvendigt at kontakte dyrlæge, dels for at få den rigtige diagnose og dels for at få den rigtige medicin.

Hunden skal under alle omstændigheder have ro, hvilket betyder, at overanstrengelse ikke må finde sted. Man skal også sørge for, at hunden ikke ligger, hvor der er træk, eller hvor indeklimaet virker fugtigt.

Man kan forebygge sygdommen ved vaccination (se vaccination).

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 170 point
Dato : 15-06-04 22:12

Du skal søge dyrlæge hurtigst muligt. Hunden kan dø af det, hvis det er kennelhoste. Det var min brors og svigerindes ved, da det varede ret lang tid, før det gik op for dem, at hunden var syg.
Her er lige et udskrift fra dyrlægevagten og længere nede fra hundeinfo:

Kennelhoste

Kennelhoste forårsages af et virus. Kennelhoste er en selvstændig infektion, men har sin største betydning ved at danne indgangsport for flere og andre infektioner, der tilsammen udgør kennelhostekomplekset.

Sygdommen har fået sit navn, kennelhoste, fordi den ofte optræder på steder, hvor der er mange hunde samlet, f.eks. kenneler, udstillinger, hundepensioner o.l..

Alle hunderacer og hunde i alle aldre kan få sygdommen. Fra hunden bliver smittet til sygdommen bryder ud, kan der gå op til en uge. Denne periode kalder man inkubationstiden.

Kennelhoste er oftest en godartet lidelse, som giver en karakteristisk hoste, som kan vare fra få dage op til flere uger. Hosteanfaldet kan være så voldsomt, at hunden forsøger at kaste op. I nogle tilfælde kan det forlede ejeren til at tro, der sidder et eller andet fast i halsen. Ejeren kan også tro, hunden har slugt noget, som den førsøger at kaste op.

HVAD KAN JEG GØRE?Hvis man vedvarende hører hoste fra hunden, er det en god idé at måle hundens temperatur. Hvis temperaturen måles til over 39,0 gr.C, så kan det være et tegn på, at hunden har en infektion.
Hvis hunden samtidig kommer med hoste, hosteanfald kan det være kennelhoste.

Skulle hunden have forhøjet temperatur, skal man kontakte dyrlæge. Hunden kan ud over kennelhostevirus også blive angrebet af bakterier, som kan give en lungeinfektion. For at støtte hunden med at bekæmpe sekundære bakterielle infektioner er det nødvendigt at kontakte dyrlæge, dels for at få den rigtige diagnose og dels for at få den rigtige medicin.

Hunden skal under alle omstændigheder have ro, hvilket betyder, at overanstrengelse ikke må finde sted. Man skal også sørge for, at hunden ikke ligger, hvor der er træk, eller hvor indeklimaet virker fugtigt.

Man kan forebygge sygdommen ved vaccination (se vaccination).

Hunde-info

Information om hunde og hundehold i Danmark

Kennelhoste - Min hund hoster - det lyder næsten som kighoste hos børn

Af fagdyrlæge Finn Boserup

Sådan vil det komme til at lyde i telefonen hos landets dyrlæger i de kommende måneder.

Der er tale om en virussygdom, som angriber de øvre luftveje, og som er temmelig smitsom fra hund til hund. Sygdommens populære navn er kennelhoste, fordi mange hunde netop bliver smittet i kenneler og i pensioner.
Dette er IKKE ensbetydende med, at pensionen er en dårlig pension uden en god helbredskontrol.
Nej, kennelhoste har, som så mange andre sygdomme, en såkaldt inkubationstid, der er det
tidsrum, der går, fra hunden bliver smittet med det pågældende smitstof, til symptomerne viser sig.
Inkubationstiden er fra 3 - 14 dage for kennelhostes vedkommende. Det betyder dels, at en
pension let kan få en smittet hund ind i pensionen, som først viser symptomer 8 dage efter, at den er ankommet, og det betyder også, at en del hunde først får symptomer, når de er kommet hjem fra pensionsopholdet.

Og hvad er så symptomerne?

Hoste, en tør rungende hoste, der ofte medfører, at hunden hoster noget slim op, som den så synker.
Mange mennesker tolker det på den måde, at hunden er ved at kaste op. Andre tror, at hunden har fået noget galt i halsen.

Denne voldsomme hoste varer i l til 2 uger, og smitten fra hund til hund sker, når hundene hoster en masse små dråber op, som indeholder de aktive viruspartikler.
Sygdommen er som sådan ikke specielt farlig, men meget generende både for hund og ejer.

Hvis ens hund er hvalp eller gammel, eller har hjerte-lungesygdomme, så kan kennelhoste udvikle sig til noget faretruende.

Men selv om sygdommen almindeligvis er ufarlig, er det fornuftigt at kontakte sin dyrlæge, hvis ens hund hoster. Der kunne jo sidde noget i halsen, det kunne jo også være, at det var lungebetændelse eller begyndelsen til dårligt hjerte.

Hvis det viser sig, at denne hoste er kennelhoste, så kan man hjælpe patienten med noget hostedæmpende medicin. Det kan være receptpligtig medicin eller noget, der kan fås i håndkøb.
I særlige tilfælde kan det være nødvendigt med antibiotika.

Det er jo sådan, at selve virusinfektionen ikke er følsom for antibiotika, men der kan støde bakterieinfektioner til, og i så fald vil antibiotika kunne hjælpe dyret.

Faktisk findes der vaccine mod kennelhoste. Og mange hunde er såmænd også vaccineret mod sygdommen. Den type virus, der her er tale om, nemlig Parainfluenzavirus og Adenovirus er ikke så gode til at danne antistoffer, og derfor er vaccinerne heller ikke særligt effektive.

Man regner med, at hunde, der er vaccineret mod kennelhoste enten helt slipper for infektionen, eller at sygdommen ikke varer så længe og har mindre symptomer end hos uvaccinerede hunde.

Som en tommelfingerregel regner man med, at vaccination mod kennelhoste reducerer risikoen for sygdommen med 40-50%

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 15-06-04 22:12

qfha - ja jeg er sikker, da jeg var ved dyrlægen idag. Men så alt det der med antibiotika afhænger af dyrlægerne. Min er frisk - som sådan virker hun ikke syg. Så min dyrlæge ville ikke give andet end en indsprøjtning (hostestillende), mens en af mine veninder fik pencilin hos en anden og den oppe på dupperne efter en lille uge. Så jeg ved ikke helt om ikke det hjælper lidt... Måske er det bare en illusion??

Kommentar
Fra : Harbo21

Dato : 15-06-04 22:13
Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-04 22:13

Kennelhoste forårsages af et virus. Kennelhoste er en selvstændig infektion, men har sin største betydning ved at danne indgangsport for flere og andre infektioner, der tilsammen udgør kennelhostekomplekset.

Sygdommen har fået sit navn, kennelhoste, fordi den ofte optræder på steder, hvor der er mange hunde samlet, f.eks. kenneler, udstillinger, hundepensioner o.l..

Alle hunderacer og hunde i alle aldre kan få sygdommen. Fra hunden bliver smittet til sygdommen bryder ud, kan der gå op til en uge. Denne periode kalder man inkubationstiden.

Kennelhoste er oftest en godartet lidelse, som giver en karakteristisk hoste, som kan vare fra få dage op til flere uger. Hosteanfaldet kan være så voldsomt, at hunden forsøger at kaste op. I nogle tilfælde kan det forlede ejeren til at tro, der sidder et eller andet fast i halsen. Ejeren kan også tro, hunden har slugt noget, som den førsøger at kaste op.

HVAD KAN JEG GØRE?Hvis man vedvarende hører hoste fra hunden, er det en god idé at måle hundens temperatur. Hvis temperaturen måles til over 39,0 gr.C, så kan det være et tegn på, at hunden har en infektion.
Hvis hunden samtidig kommer med hoste, hosteanfald kan det være kennelhoste.

Skulle hunden have forhøjet temperatur, skal man kontakte dyrlæge. Hunden kan ud over kennelhostevirus også blive angrebet af bakterier, som kan give en lungeinfektion. For at støtte hunden med at bekæmpe sekundære bakterielle infektioner er det nødvendigt at kontakte dyrlæge, dels for at få den rigtige diagnose og dels for at få den rigtige medicin.

Hunden skal under alle omstændigheder have ro, hvilket betyder, at overanstrengelse ikke må finde sted. Man skal også sørge for, at hunden ikke ligger, hvor der er træk, eller hvor indeklimaet virker fugtigt.

Man kan forebygge sygdommen ved vaccination (se vaccination).

Fra denne side http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=233/sprog=1/grp=3/menu=9/

Kommentar
Fra : Harbo21

Dato : 15-06-04 22:13
Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-04 22:15

Vi er vist et par stykker, der har været på google

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-04 22:18
Kommentar
Fra : DCH

Dato : 15-06-04 22:22

Misforstå ikke - vi har fået konstateret det på hende.. Er der nogen der har prøvet noget som dæmper hosten???? :)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-06-04 22:36

Jeg kan ikke huske om min brors hund fik noget til at dæmpe hosten, og jeg kan ikke spørge dem, for de er på ferie i "Langtbortistan". Men jeg kan prøve at få fat i min nevø i morgen, og så høre ham, om han kan huske det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-06-04 07:13

Med hensyn til dit spørgsmål om penicilin virker er det min erfaring, at det minimum halverer den tid hunden hoster, så det kunne være en god ide at få noget antibiotika.

Det er trods alt hårdt for hunden at hoste så meget.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-04 17:20

Silke har haft kennelhoste. Hun blev holdt rigtig meget i ro. Kun luftet med snor på. Og ingen svømning. Og ingen medicin, Jeg synes ikke, at hosten var så voldsom, så vi var ved at blive desperate... Men det var vi, da hun fik hjerteorm. Især da vi havde påbegyndt ormekuren. Hun hostede og hostede døgnet rundt og der lå store grå slimede klatter rundt omkring. --Der kommer ikke slimede klatter op ved kennelhoste.

Så hvis der kommer grå, slimede klatter op så ville jeg nok snakke med dyrlægen en ekstra gang.. Bare lige få chekket 3 lorte for en sikkerheds skyld..

Kennelhoste går for det meste over af sig selv, når bare man passer på hunden og holder den i ro.. Det er jo nærmest ligesom en influenza.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-06-04 22:07

Min brors og svigerindes hund fik også hjerteorm. Men min nevø kan desværre ikke huske, hvad hunden fik, men han vil spørge sine forældre, næste gang han taler med dem i tlfl.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : DCH

Dato : 17-06-04 22:40

Tak for svaret Jernladyen.
         Selvom det er kopieret fra en tekst synes at det beskriver det meget godt! Havde ikke selv tænkt på at søge efter det.... God weekend.