/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formattering af harddisk Win98
Fra : metalfaust
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 15-06-04 10:14

Efter at have prøvet at oprette en startdiskette til brug af senere formattering af min harddisk får jeg beskeden, at en eller anden command-fil ikke findes på min Win98 CD, og at jeg derfor ikke kan oprette en startdiskette. Det forholder sig dog således at min PC er udstyret med Win98 2. version, dvs. samme version som på min cd-rom, og det virker for mig lidt sært at jeg får den pågældende besked. Hvilke andre muligheder har jeg for at formattere min harddisk? Du må gerne skære det ud i pap...

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-06-04 10:20
Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 15-06-04 10:26

Genstart i DOS : Start->Luk computeren-> vælg : Genstarte computeren i MS-DOS-tilstand.

I command prompten skriver du : format c:

Piece of cake...

FØR du gør dette kan du lave en boot diskette.

I command prompten skriver du : c:\windows\command\bootdisk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 15-06-04 10:51

det lyder som det er til at finde ud af, men hvad skal jeg kort sagt bruge boot-disken til? har den samme funktion som en startdiskette eller er det i stedet for en startdiskette?

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 15-06-04 11:02

Citat
det lyder som det er til at finde ud af, men hvad skal jeg kort sagt bruge boot-disken til? har den samme funktion som en startdiskette eller er det i stedet for en startdiskette?

Hvis nu alt skulle gå galt og du ikke kan starte maskine er det vel altid rart at have en startdisk.. så kan man altid komme tilbage til computeren og prøve igen.

Kommentar
Fra : magin

Dato : 15-06-04 11:03

Det er det samme som en start diskette!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-06-04 11:48

Er det en recovery CD-rom du har eller en alm. win 98 anden udgave.
Emesen.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 15-06-04 11:55

det er en brændt udgave af win98 2nd ed. (dansk version) med tilhørende registreringskode. samme udgave har jeg på min pc (jeg installerede dog ikke win fra den cd som jeg har nu), og det er derfor jeg synes at det er lidt mærkeligt at jeg bliver nægtet at oprette en startdiskette... men hvis jeg for så vidt kan formattere min harddisk uden en startdiskette er det vel ikke noget problem udover at jeg aldrig har prøvet at formattere/geninstallere uden en startdiskette. men som sagt er mit styresystem så f***** up, at jeg muligvis blot kan oprette en bootdisk i command-promten som foreslået af monokyle?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 15-06-04 12:15

Hvis du går ind på www.bootdisk.com og laver en bootdisk til win 98 se,stopper den i maskinen sammen med win 98 se cd rommen,og læser hvad PCén skriver,så vil du se det ikke er nogen videnskab

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 15-06-04 21:01

Du kan boote direkte fra win98-cd'en, prøv selv inden du formaterer, du skal evt. ændre boot-rækkefølgen i bios.

Jeg har lige installeret win98 på en bærbar uden diskette-drev, det kan fint lade sig gøre, du kan selv under boot vælge om du vil installere win98, starte en dos-prompt uden CD eller med CD. Win98 opretter et fiktivt a-drev.

Det kræver selvfølgelig at du kan boote fra CD, så prøv først.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-06-04 23:20

Jeg går ud fra at du har været her:
kontrolpanel>tilføj/fjern>fanen opret diskette>startdiskette>opret diskette
nu snakker den om en command fil som den mangler.
du har allerede 98se cd i skuffen og kender drevbogstavet eks. E:
skriv på linien E:\win98 >ok og se om den ikke finder det den skal bruge.
eller browse på CD-'98 og find dette bibliotek.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust

Dato : 22-06-04 10:50

Tak for svaret molokyle.