/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Straframme
Fra : calista
Vist : 474 gange
100 point
Dato : 15-06-04 09:11

Hvad er den "normale" straframme for sexuelt overgreb på et barn?
(- nej, det er ikke mig der skal ind og ruske tremmer!)
Anklagen lyder på, anden kønslig omgang med barn under 12 år. (- og det er min datter der er ofret, nogle vil måske huske, at jeg tidligere har spurgt vedr varetægtsfængsling)

Tak

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 110 point
Dato : 15-06-04 09:17

Er barnet under 12 år, lyder strafferammen på fængsel indtil 12 år, jf. straffeloven § 222, stk. 2, jf. § 224.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : calista

Dato : 15-06-04 09:19

Men hvad er normen?? Det skal vel være temmeligt voldsomt før straffen bliver sat til 12 år?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-06-04 09:25

Det er svært at sige, da det er konkrete omstændigheder det drejer sig om, men det er helt sikkert, at det skal være meget voldsomt for at komme op på 12 år.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-06-04 10:40

Her er hvad der står i § 222 og § 224:
§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel indtil 6 år.
Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har gerningsmanden forskaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan straffen stige til fængsel indtil 10 år.

§ 224. Bestemmelserne i §§ 216-223 finder tilsvarende anvendelse med hensyn til anden kønslig omgængelse end samleje.

Som RyeJensen siger, så skal der meget til at gærningsmanden får mere end 5-6 år. Det er et stort minus ved de danske domstole. Vi kan blive enige i at man helt sikkert får for lille en straf i disse sager.

Held og lykke,
Mordex.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-06-04 10:57

Spørgsmålet er også, om man overhovedet kan finde en passende straf til en sådan person.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 15-06-04 11:01

Der findes ingen straf der er passende!
Min datter er ikke ret gammel, og finder allerede, at mænd er ulækre! Kun far og hendes bedstefædre føler hun sig trygge ved.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 11:40

Selv om sådan et svin skulle have en vis del hugget af, og der efter aflives, slipper de som regel med 3-5 mdr. bag tremmer

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 15-06-04 13:08

Det er svært at sige noget om normen. For det afhænger af gerningsmandens forhold, overgrebets karakter og tusind andre ting.
Og det med de relativt lave straffe skyldes, jf. studier af emnet, at de nævninge (almindelige mennesker), som skal dømme gerningsmanden, ofte får ondt af vedkommende og dermed trækker straffen ned, i forhold til dommernes bud.
Det er en udpræget misforståelse, at det er dommerne som trækker straffen ned, det er faktisk danskeren på gaden, som trækker straffen ned..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 15:14

PowerRanger har helt ret. Nogen gange tror jeg at de der bestemmer straffen glemmer at tænke på hvordan de ville se på geningsmanden hvis det var dem selv eller deres børn der blev udsat for en forbrydelse. Selv om strafferammerne i mange tilfælde er høje, bliver der dømt alt for mildt.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-06-04 16:01

Straffen skal vel være "rigtig" (hvis man da kan tale om noget sådan) ud fra et objektivt synspunkt. Hvis du beder domsmænd/nævninge om at forestille sig at det er dem selv eller deres familie det går ud over, bliver det jo meget sværere at inddrage de konkrete omstændigheder i den skyldiges liv, og processen blive bare en korsfæstning.

Hvad får man egentlig ud af længere straffe? Retfærdighedssansen hos de personer, som ikke har kendskab til sagen højnes (som powerranger skriver, er folk tilbøjelige til at give lavere straf når de får kendskab til de konkrete omstændigheder). Studier har vist, at fængsling i det væsentlige ikke gavner. Når det drejer sig om volds- og sexualforbrydelser har lange straffe stort set ingen præventiv virkning. Fængslede har en forholdsvis stor risiko for at blive psykisk syge, narkomaner eller blive fuldtidskriminelle når de har afsonet.

Jeg siger ikke, at forbrydere ikke skal i fængsel, og jeg forstår udmærket, hvis calista har lyst til at gøre grumme ting ved manden, men vi må vel også have et andet mål end hævn at straffe for.

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 17-06-04 10:24

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 17-06-04 10:37

Det er helt i orden Cali
Slet du bare dit andet spørgsmål hurtigst muligt...
Jeg vil ikke have point for det
Jeg er glad for at have hjulpet, og at du kunne bruge det

Mordex.