/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Der lyder et brag fra opvaskermaskinen
Fra : krh
Vist : 629 gange
50 point
Dato : 12-06-04 10:48

Er der nogle der har hørt om, at en opvaskermaskine kan sige et højt brag og nogle gange også tage strømmen i huset... Vi troede først det var komfuret der gjorde det, men vi er ikke helt sikre..
Braget er der ikke, når sikringsgruppen til disse 2 er slået fra, men når vi slår det til igen kommer braget med det samme og af og til flere gange i træk. Der har tidligere været problemer med at opvaskermaskinen gik i stå midt i vaskeprogrammet og aldrig blev færdig med at vaske, vandet blev blot koldt til sidst..

Opvaskermaskinen er en Bauknecht Super Grøn 51 XD vist nok fra 1993.
Komfuret er Siemens, glaskeramisk med varmluftsovn fra 1994.

Er der nogle der har hørt eller kender til dette problem, vil jeg meget gerne høre om det...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-06-04 10:50

Det er en kortslutning, uden tvivl.
Jeg vil anbefale en servicemand kigger på problemet.

Kommentar
Fra : falc

Dato : 12-06-04 11:05

Det er sikkert et utæt varmelegeme.Falc

Accepteret svar
Fra : fleng

Modtaget 60 point
Dato : 12-06-04 11:10

Det er nok pumpen i opvaskeren der er utæt ved den kultætning der ligger i motoren, lad en fagmand ligge på problemet. reparationen kan nemt vise sig for dyr derfor er valget om ikke du skal se på en ny moddel i stedet.
Fleng

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 12-06-04 11:12

Hej krh

Jeg har været ude for noget ligende, bare med 380V stikket bag ved vores komfur. Det viste sig at når emhætten ikke kunne nå at suge alt dampen fra kartoflerne når de blev kogt, drev fugten ned ad væggen og dannede kortslutning i stikket.

Så løsningen blev så at jeg lavede et halvtag af noget hårdt plastic.

Men jeg skulle lige hilse og sige at det også larmede noget når det simpelhen gnisterede bag komfuret.

Så konklutionen på dit problem må være at der er en utæthed som giver vand i det elektriske. (kortslutning)

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : krh

Dato : 12-06-04 11:22

Opvaskermaskinen har ikke været igang, når braget har lydt. Heller ikke når den har taget strømmen..
Siger det Jer noget?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-06-04 11:24

Ja det siger at det er fejl ved tilslutningen, enten kontakten på vægen
eller inde i maskinen hvor ledningerne kobles.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-06-04 11:25

Så det ppk siger er en god ide at undersøge.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 12-06-04 11:28

Hej krh

Det kan jo stadigvæk godt være vand der trænger ind i det elektriske, prøv at trække maskinen ud for at se om der IKKE ligger vand under maskinen på grund af en utæthed. Gør der det må det absolut være det som er årsagen til bulder og brag, der er jo stadig strøm på maskinen selv om den ikke er igang.

Hilsen Preben

Godkendelse af svar
Fra : krh

Dato : 12-06-04 11:52

Tak for svaret fleng. Vi har lige haft skilt opvaskermaskinen ad.. den var fuld af vand i bunden.. Hvorfor mon det er kommet derud? Vi prøver nu at kigge på pumpen, for at se hvordan den har det.
Den har iøvrigt kun haft taget strømmen og sagt brag når den ikke har været i brug.. Er det noget du kan svare på?

Kommentar
Fra : krh

Dato : 12-06-04 12:07

Vi har i øjeblikket skilt opvaskeren ad og den var fyldt med vand.. så mon ikke det var derfor..
Hvorfor er det kommet derud og hvordan??
Alt metal i bunden af maskinen er rusten.. og der sidder "grillede" myrer i stikkende inde i maskinen...
Er der nogle der har nogle gode ide'er til hvad vi skal gøre, hvis vi kan gøre noget..????

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 12-06-04 12:41

Spørgsmålet er om der er spulemotoren eller om det er lænsepumpen, hvis det er lænsepumpen så køb en ny, hvis derimod det er spulemotoren så adskil den kontroller lejer de vil fomentlig være defekte + den kultætning som sidder mellem pumpehus og motor skal så udskiftes hvis du er heldig kan den køre ellers må du nok hellere se dig om efter en ny opvasker en ny spulemotor kan godt være dyr.
Fleng

Kommentar
Fra : krh

Dato : 12-06-04 18:52

Mange tak for besvarelserne. Det har været til stor hjælp!