/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Falske Diskos hvad gør jeg???
Fra : klasa
Vist : 434 gange
340 point
Dato : 11-06-04 21:23

Hey... mine fisk har lige fået unger (spørg mig ikke hvordan, men pludselig var de der). Jeg har tidligere forsøgt at få dem til at yngle, men jeg har aldrig rigtigt regnet med at få nogle, så nu ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har i alt 6 Falske Diskos (Heros Severos) og to af dem har nu dannet par. Det virker som om at de kan passe på dem og at de er stærke nok til at skræmme de andre væk og efter hvad jeg har set, så spiser de heller ikke ungerne. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg tage mine unger op af vandet og putte dem i et akvarie for sig sammen med parret?
Jeg ville også gerne have lidt at vide om hvad sådan nogle små fisk skal have at spise, og om man skal skifte vandet regelmæssigt og sådan noget.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 350 point
Dato : 11-06-04 22:18

Det lyder umiddelbart som om du ikke har fået dem i går, hvilket vil sige at de har de betingelser som de trives under. Da "forældrerne" selv kan tage vare på ungerne er der heller ingen grund til at sætte dem over i er andet akvaie. Ikke endnu.

Det du nok skal passe mest på er indavl, så hvis du kan bytte dig til nogle andre ville det være en god ide.

Jeg går ud fra, at du i forvejen har filter på, til at rense vandet så hvorfor skifte det??, foderet er jeg usikkert på, men når de voksne trives under det du giver dem i dag, og de yngler, må foderet være godt nok.

Kommentar
Fra : Hansriis

Dato : 11-06-04 22:36

Det som ellebye skriver er rigtigt, og det med at du vil skifte vandet, er ikke noget du skal gøre, hvis dit vand er i orden,
fodret til det yngel du har fået, lever af de affald stoffer der kommer i vandet, efter det fodre de andre ikke for spist op.

MVH. Hansriis.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 11-06-04 22:47

Jeg har nu flyttet nogle af ungerne over i et mindre akvarie for forældrene kunne ikke holde styr på dem alle sammen. Er dette en god ide, jeg mener kan de godt klare at være uden deres forældre (der er ingen andre fisk i det lille akvarie).

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-06-04 23:30

Det kan de godt, forældrenes rolle er jo kun at beskytte dem fra andre fjender, de har jo ikke samme behov som eks. pattedyr at forældrerne skal fodre dem, så det lyder som en helt god ide.

Men husk ikke at komme andre fisk i det akvarie, kun denne ene art yngel, og husk ikke at overfodre dem.

Kommentar
Fra : Hansriis

Dato : 12-06-04 12:36

Jeg syntes at hvis det skulle være, vil jeg have flyttet dem alle samme, samt deres forældre.

MVH. Hansriis.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 12-06-04 14:35

Hvor meget skal de have, lige nu giver jeg dem bare lidt Afskallede Artemiaæg er det fint nok indtil viddere (der er et par hundrede fisk, de får cirka en knivspids)? Jeg regner med at de snart skal have Cyclops og/eller Dafnier. Kan de godt klare sig i stuetemp. eller skal de have lidt varme (intil viddere går det fint nok, men det kan jo hurtigt ændre sig)?

Kommentar
Fra : Hansriis

Dato : 12-06-04 21:05

Ja det er godt nok nu, menom ca.14 dage skal du nok prøve med dafnier, for at se om de vil spise levende foder, men det prøver du dig frem med.

Angående varme skal du nok holde en fast tempeture på 22 - 24 grader .

MVH. Hansriis

Kommentar
Fra : Hansriis

Dato : 12-06-04 21:05

Ja det er godt nok nu, menom ca.14 dage skal du nok prøve med dafnier, for at se om de vil spise levende foder, men det prøver du dig frem med.

Angående varme skal du nok holde en fast tempeture på 22 - 24 grader .

MVH. Hansriis

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-06-04 22:15

Ja den kandu, en gang imellem tager det pokkers tid at komme igennem.
I øvrigt kan jag kune understøtte Hasriis forslag om at prøve dig frem, det er svært helt exakt at sige hvor meget foder fiskene skal have, det afhænger både af fiskenes art, akvariets størrelse ellers risikerer man blot at fiskene kan foræde sig, eller overskudsfoder forrådner, og begge ting er ikke særlig godt.
Hellere for lidt, og optrappe, end for meget.
Når du kommer dafnier i til foder, skal du også huske på at de også skal have foder, og så ellers se hvor hurtigt de bliver ædt.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : klasa

Dato : 13-06-04 11:06

Tak for svaret ellebye.
Jeg ville gerne have haft en lille smule mere, men jeg synes at det var tilstrøkkeligt.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-06-04 11:36

Håber alligevel du kan bruge det, samt at det må gå godt med fiskene.
Du kan også prøve ved dit lokale bibliotek for måske at finde helt konkrete oplysninger.

Held og lykke.

ellebye